کد خبر: 46276
تاریخ انتشار: جمعه, 04 شهریور 1401 - 20:04

داخلی

»

گفتگو

گزارش «آمار کانادا» منتشر شد

منبع : لیزنا
دکتر جعفر مهراد  گفت: طی یک دهه گذشته، درآمدهای حاصل از شهریه های دانشگاهی برای موسسات آموزش عالی کانادا اهمیت بیشتری پیدا کرده است، طوری که در دهه قبل کل درآمدها از ٢١/۵ درصد به ٢٨/٨ درصد افزایش نشان می دهد.
گزارش «آمار کانادا» منتشر شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC گفت:   طی یک دهه گذشته، درآمدهای حاصل از شهریه های دانشگاهی برای موسسات آموزش عالی کانادا اهمیت بیشتری پیدا کرده است، طوری که در دهه قبل کل درآمدها از ٢١/۵ درصد به ٢٨/٨ درصد افزایش نشان می دهد. در این میان، سهم دولت در تامین بودجه های دانشگاهی به ٣٢/۵ درصد کاهش یافته است. شهریه دانشجویان خارجی سه برابر بیشتر از دانشجویان کانادایی است. در کانادا، شهریه های دانشگاهی از برنامه ای به برنامه دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.

وی گفت: براساس گزارش دولت کانادا, علیرغم شیوع همه گیری کووید-١٩ و ارایه آموزش ها به صورت آنلاین، درآمدهای دانشگاهی در سال تحصیلی ٢٠٢١-٢٠٢٠ به رقمی برابر با ٧/٣ میلیارد دلار بالغ شده است. درحالیکه درآمدهای دانشگاهی با ١٢/٨ درصد عملیاتی شده است (تقریبا ۴۶/٣ میلیارد دلار)، در همین بازه زمانی هزینه ها با کاهش ٣/٨ درصد با مبلغ ٣٩ میلیارد دلار انجام گرفته است.

دکتر جعفر مهراد  تصریح کرد: فدراسیون دانشجویان کانادایی به این نتیجه رسیده است که ایالت ها می کوشند آموزش عالی را برای عموم دانشجویان از جمله دانشجویان بین المللی دسترس پذیرتر  کنند. به اعتقاد این فدراسیون فزونی شهریه دانشجویان بین المللی خیلی زیاد و بیش از اندازه است. در خلال همه گیری کووید-١٩ وقتی دانشگاه ها از تشکیل کلاس های حضوری به آنلاین تغییر روش دادند، بحث بسیاری از دانشجویان خارجی این بود که اکنون این دانشجویان باید بتوانند از تخفیف شهریه های دانشگاهی استفاده کنند. با این حال، از آن جهت که بسیاری از دانشگاه های کانادا روی دانشجویان بین اللمللی حساب باز کرده اند، این درخواست مورد توجه قرار نگرفت. در ضمن، استدلال بسیاری از دانشگاه ها این بود که این دانشگاه ها برای تربیت پرسنل خود سرمایه گذاری کرده و دانشجویان برای یادگیری الکترونیکی از پشتیبانی فنی و شبکه آی تی با حداکثر عملکرد و سرعت برخورد می باشند.

وی گفت: در دوره همه گیری کووید-١٩، تعدادی از ایالت ها با تامین بودجه های اضافی کمک کردند تا انتقال و راه های شخصی سازی تجربه یادگیری الکترونیکی به آسانی صورت پذیرد. ایالت انتاریو, برای مثال، برای مدرنیزاسیون کلاس های درس و پشتیبانی از آموزش های الکترونیکی مبلغی به ارزش ١۶۴ میلیون دلار به کالج ها و دانشگاه ها کمک مالی کرد.

دکتر مهراد افزود: گزارش«امار کانادا» درباره احتمال مخاطرات مالی به دانشگاه های این کشور هشدار داده است. از آنجا که وابستگی به درآمدهای حاصل از شهریه های دانشگاهی در بین تعداد زیادی از دانشگاه ها افزایش یافته است، لذا در صورت بازماندن یک یا چند دانشجوی بین المللی از ثبت نام خطر خسارت های مالی وجود داشته و نتیجه مورد انتظار بدست نخواهد آمد. طبق گزارش«امار کانادا» در ایالاتی مانند انتاریو دانشگاه های این ایالت به میزان ۶٨ درصد وابسته به شهریه دانشجویان خارجی هستند. در تمام سطوح آموزشی، دانشجویان زیادی در دانشگاه های کانادا تحصیل می کنند. دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد که مهمترین آن محیط چند-فرهنگی است که به جذب دانشجویان از کشور های مختلف جهان در دانشگاه های کانادا کمک می کند. در سال ٢٠٢١، تعداد دانشجویان خارجی ۶٢١/۵۶۵ دانشجو گزارش شده است. کل دانشجویان در موسسات آموزش عالی این کشور برابر با سال ٢٠٢٠ میلادی با احتساب دانشجویان خارجی و کانادایی ٢/١٨ میلیون نفر بود.

وی در پایان گفت: بر اساس این گزارش بخش عمده دانشجویان بین المللی شامل دانشجویان هندی ١٧٢/۶٢۵ نفر و دانشجویان چینی ٢۴٢/١٩۵ نفر است. فرانسه، ویتنام، برزیل و ایران نیز از جمله کشورهایی اند که هم اکنون دانشجویان زیادی از این کشورها در دانشگاه های کانادا تحصیل می کنند. تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های کانادا ١۴/٠۴۵ نفر است.