کد خبر: 46930
تاریخ انتشار: یکشنبه, 16 بهمن 1401 - 11:49

داخلی

»

گفتگو

تاثیر برگزیت در سطح دانشجویان کارشناسی عمیق است

منبع : لیزنا
تعداد دانشجویان اتحادیه اروپا در دانشگاه‌های بریتانیا بعد از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) بیش از نصف شده است.
تاثیر برگزیت در سطح دانشجویان کارشناسی عمیق است

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC   گفت:  آمار نشان می‌دهد که تعداد پژوهشگران ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی مشغول به کار در بریتانیا نیز به شدت کاهش یافته است. برگزیت از عوامل بازدارنده اولیه است، زیرا کمک هزینه ها، دیگر برای دانشجویان اتحادیه اروپا که قبلاً در بریتانیا زندگی می کردند در دسترس نیست. 

موسس ISC گفت: کاهش قابل توجه در ثبت نام دانشجویان سال اول را که به طور محسوس قابل مشاهده است، می توان به تغییرات مشروط به هزینه ها نسبت داد.

وی افزود: قبل از برگزیت، دانشجویان تنها هزینه های خانه را که بیش از ٩٠٠٠ پوند بود پرداخت می کردند و مبالغ مالی خوبی هم در اختیار داشتند. اکنون، هزینه ها بعد از برگزیت به ٣٨٠٠٠ پوند افزایش یافته است.

استاد بازنشسته دانشگاه شیراز تصریح کرد: تعداد دانشجویان اتحادیه اروپا که در سال ٢٠٢١ به عنوان دانشجویان سال اول در دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ثبت نام کرده بودند ٣١٠٠٠ دانشجو بود. این رقم در دوره قبل از برگزیت به ۶۶/۶٨٠ دانشجو می رسید. با این حال، تاثیر برگزیت در سطح دانشجویان کارشناسی عمیق است.  در سال٢٠٢١ تعداد این دانشجویان ١٣/١۵۵ نفر، و در سال قبل از آن تعداد دانشجویان دوره کارشناسی ٣٧/۵٣٠ دانشجو گزارش شده است.

دانشگاه ها می گویند کاهش تعداد دانشجویان کارشناسی، منجر به عدم تعادل در تنوع دانشجویی و تضعیف بودجه های دانشگاهی شده است.

وی گفت: طبق گزارش آژانس آمار آموزش عالی (HESA), هنوز تعداد ١٢٠/٠٠٠ دانشجو از اتحادیه اروپا در سیستم آموزش عالی بریتانیا به تحصیل اشتغال دارند. این تعداد در سال ٢٠٢٠/٢١ میلادی ١۵٢/٠٠٠ دانشجو بود. از دست دادن دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی ضربه مهمی است بر بخش علم بریتانیا. داده های HESA نشان می دهد که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی از اتحادیه اروپا در سال تحصیلی ٢٠١٧/١٨ از ٢۴/٠٠٠ دانشجو به ١۴/٠٠٠ دانشجو تقلیل یافته، و تعداد فعالان پژوهشی در همان بازه زمانی نیز از ۴۶۵٠ نفر به ٢٢۶٠ دانشجو کاهش پیدا کرده است. بیشترین کاهش در تعداد فعالان پژوهشی مربوط است به کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه.  در مقابل، تعداد دانشجویان چینی که در سال تحصیلی ٢٠١٧/١٨ در حدود ١٠٧/٠٠٠ نفر بود اکنون به ١۵١/٠٠٠ دانشجو بالغ شده است.