کد خبر: 46961
تاریخ انتشار: شنبه, 22 بهمن 1401 - 15:19

داخلی

»

گفتگو

پکن، خانه نخستین پارک هایتک چین - پارک علمی ژونگ گوان چون است

منبع : لیزنا
طبق شاخص نیچر ٢٠٢٢، پکن در جمع شهرهایی که از نظر بازده تحقیقات علمی رتبه‌بندی شده اند مقام اول را بدست آورده است.
پکن، خانه نخستین پارک هایتک چین - پارک علمی ژونگ گوان چون است

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC   در گفتگو با لیزنا گفت:  در سال های اخیر، شهر های چین، به ویژه کلان شهرهایی مانند پکن و شانگهای با نمایاندن قدرت خود در نوآوری علم و فناوری، نفوذ بین‌المللی خود را برای جذب استعداد های بیشتر گسترش داده اند.

وی گفت: طبق شاخص نیچر ٢٠٢٢، پکن در جمع شهرهایی که از نظر بازده تحقیقات علمی رتبه‌بندی شده اند مقام اول را بدست آورده است. از وقتی که پکن در سال ٢٠١۶ از نیویورک پیشی گرفت، شش سال متوالی است که این شهر در رأس شهر های پربازده علمی قرار دارد. 

دکتر جعفر مهراد گفت: در شاخص نیچر، پکن تقریبا یک پنجم کل بروندادهای تحقیقات علمی را به خود اختصاص داده است. در بین ۵٠٠ موسسه پژوهشی در جهان، ٢٣ موسسه در پکن، ١۴ موسسه در نیویورک، ١٢ موسسه در شانگهای، ٧ موسسه در بوستون، و ۶ موسسه در حوزه خلیج سانفرانسیسکو قرار دارد. بعلاوه، پکن بزرگترین مرکز تحقیقات علمی بین شهریدر جمهوری خلق چین است. اکثر همکاری های مهم تحقیقات علمی در پکن انجام می شود. پکن، از نظر روابط تعاونی برای بسیاری از شهر ها شریکی ضروری است.

وی تصریح کرد: پکن، خانه نخستین پارک هایتک چین - پارک علمی ژونگ گوان چون (Zhungguancun)است. این پارک در ترقی و توسعه ده ها دانشگاه از جمله دانشگاه شینگهوا، تعداد زیادی از موسسات پژوهشی وابسته به آکادمی علوم چین، و در حدود ٣٠٠ مرکز تحقیق و توسعه مرتبط با کمپانی های چند ملیتی نقش کلیدی دارد. در پکن، صنایع و دانشگاه ها و موسسات دولتی دور هم جمع شده اند تا یک حلقه بازخورد تشکیل دهند. این سیستم بازخورد، با تسریع در خلق دانش، تحقیقات علمی بیشتری را به خط مقدم سوق می دهد.

و موسس ISC   افزود: تعداد پرسنل تحقیق و توسعه در پکن در سال گذشته ٣٣٨/٠٠٠ نفر بود که از این جمع تعداد ٧۶/٠٠٠ نفر در تحقیقات بنیادی مشغول به کار بوده اند. مقیاس و کیفیت کلی استعداد های علمی در پایتخت همچنان در حال افزایش است.

وی گفت: در سال‌های اخیر، پکن برای ارتقای بیشتر ظرفیت تحقیقات بنیادی دانشگاه ها و افزودن بر توانمندی های موسسات تحقیقات علمی برای مقابله با مشکلات کلیدی، می کوشد توجه خود را بر آموزش و گردآوری دانشمندان استراتژیک و استعدادهای علمی جوان متمرکز کند. همچنین، پکن با برنامه های مدون، شرکت های پیشرو و تاثیرگذار بین المللی را تشویق می کند تا توانایی های خود را به ویژه در ارایه یک محیط نوآوری بین المللی تقویت کنند.

وی در پایان افزود: برنامه دیگر در دست، ساخت یک مرکز نوآوری علمی و فناوری با تاثیر جهانی در شهر علمی Huairou واقع در ناحیه شمال خاوری پکن است. در طول برنامه پنج‌ساله سیزدهم (٢٢-٢٠١۶)، مجموعا ٢٩ تسهیلات علمی در طرح ساخت و ساز شهر علمی Huairou پیش بینی شده بود که عموماً در سال ٢٠٢٢ تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.