کد خبر: 47066
تاریخ انتشار: جمعه, 19 اسفند 1401 - 16:00

داخلی

»

گفتگو

‌چین پنج برابر بیشتر از ایالات متحده آمریکا مقالات تحقیقاتی پراستناد تولید می‌کند

منبع : لیزنا
طی پنج سال گذشته، چین تقریبا نیمی از مقالات پراستناد جهان را در زمینه موتورهای هواپیمای پیشرفته، از جمله فراصوت (هایپرسونیک) تولید کرده است. این کشور میزبان هفت موسسه از ١٠ موسسه تحقیقاتی برتر جهان در این زمینه است.
‌چین پنج برابر بیشتر از ایالات متحده آمریکا مقالات تحقیقاتی پراستناد تولید می‌کند

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC   گفت:  چین در ٣٧ مورد از ۴۴ حوزه فناوری که برای رشد اقتصادی و قدرت نظامی در دهه‌های آینده حیاتی است، نسبت به کشورهای توسعه یافته به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است.

وی گفت:‌ چین، اغلب با بیش از پنج برابر بیشتر از نزدیک ترین رقیب خود، یعنی ایالات متحده آمریکا، مقالات تحقیقاتی پراستناد تولید می کند، و نه تنها در زمینه های بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد جلوتر است، بلکه پایه هایی را ایجاد کرده است تا خود را به عنوان یک قدرت پیشرو در عرصه های علم و فناوری به جهانیان معرفی کند. مطالعاتی که بر روی پراستناد ترین نشریات پژوهشی در هر یک از ۴۴ حوزه علم و فناوری در طول پنج سال گذشته انجام شده است، روشن می کند که این «پیشرفت خیره کننده» به حوزه های حیاتی از جمله دفاع، فضا، رباتیک، محیط زیست، مواد پیشرفته، هوش مصنوعی و حوزه های کلیدی فناوری کوانتومی کشیده می شود. بدین ترتیب، کشورهای پیشرفته در حال از دست دادن رقابت جهانی فناوری از جمله رقابت برای پیشرفت های علمی و فناوری هستند. ایالات متحده آمریکا تنها در هفت مورد از حوزه های علمی و فناوری، پیشتاز تحقیقاتی است که در رتبه‌بندی ها موقعیت بهتری را از خود نشان می دهد: نیمه رسانای پیشرفته، محاسبات کوانتومی و با کارآیی بالا، واکسن ها، ماهواره های کوچک، سیستم های پرتاب فضایی و پردازش زبان.

دکتر مهراد تصریح کرد: مجموعه داده های ASPI, با استفاده از ردیاب فناوری حیاتی (Critical Technology Tracker)، که به تازگی منتشر شده است، شکاف بزرگی را بین دو کشور پیشرو و سایرین نشان می دهد که گروه کوچکی از کشورهای درجه دوم به رهبری هندوستان و بریتانیا وجود دارد که هر دوی آن ها در بین ٢٩ فناوری از ۴۴ فناوری، درربین پنج کشور برتر قرار دارند. ژاپن تنها در چهار دسته در بین پنج کشور برتر قرار دارد.

وی افزود: برای بعضی از فناوری ها، تمام ١٩ موسسه پژوهشی پیشرو جهان، در جمهوری خلق چین مستقر هستند. به ویژه، آکادمی علوم چین در بین ۴۴ فناوری تحول آفرین دارای رتبه اول یا دوم است. این ردیاب، که تحقیقات محرمانه اجرا شده توسط دولت ها یا شرکت های خصوصی را پوشش نمی دهد، نشان می دهد که چین در فناوری های دفاعی و فضایی از جمله موتورهای هواپیمای پیشرفته، قابلیت های جمع آوری داده ها، و هواپیما های بدون سرنشین برتری دارد.

دکتر مهراد در ادامه گفت: طی پنج سال گذشته، چین تقریبا نیمی از مقالات پراستناد جهان را در زمینه موتورهای هواپیمای پیشرفته، از جمله فراصوت (هایپرسونیک) تولید کرده است. چین میزبان هفت موسسه از ١٠ موسسه تحقیقاتی برتر جهان در این زمینه است. براساس این ردیاب، تقریبا ٧٠ درصد از نویسندگان، اغلب در دانشگاه های چین آموزش دیده اند و اکنون در موسسات تحقیقاتی این کشور کار می کنند. در همان زمان، یک پنجم این مقالات توسط فارغ‌التحصیلان چینی از دانشگاه های آمریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا و زلاندنو (کشورهای اتحاد اطلاعاتی و تشکیل دهنده پنج چشم) نوشته شده است.

وی افزود: طبق این ردیاب، توان علمی چین احتمالا ترکیبی از اتباع چینی است که تخصص تازه کسب شده خود را به خانه بر می گردانند و اتباع خارجی که برای کار در یک موسسه یا شرکت تحقیقاتی به چین می روند.