کد خبر: 43364
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 اسفند 1399 - 11:32

داخلی

»

سخن هفته

لیزنا یازده ساله شد

منبع : لیزنا
سید ابرهیم عمرانی
لیزنا یازده ساله شد

لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردبیر : هر سال ما در اسفندماه خودمان را تحویل می‌گیریم و می نویسیم لیزنا یک سال بزرگتر شد. امسال 11 اسفند داریم از 11 سالگی لیزنا به شما خبر می دهیم. خوب باید بگویم خوشحالم، خیلی هم خوشحالم، تولد لیزنا دقیقا 12 اسفند 1388 است، پس امروز 11 سال تمام می‌شود و فردا در 12 اسفند 99 اولین روز از سال 12 خواهد بود.

خیلی دوست داریم که از زبان شما بشنویم. هر چه دوست دارید بنویسید، از خوبمان از بدمان و از قوتها و ضعفهایمان، هرچه می خواهد دل تنگت بگو. همه تلاشمان حفظ استقلالمان بوده و نقدها و نظرها همیشه به روی شما باز بوده و باز هم باز خواهد بود. ابتدا به مروری در مورد ستونهای فعال و کمتر فعال لیزنا می پردازم و گزارش در مجموع امیدوار کننده‌ای حضورتان تقدیم می‌کنم. 

اخبار:

خوب، بگوئیم که با وجود نیروی کم و تقریبا تمام داوطلب، تلاشمان را داریم می‌کنیم که مطالب خوبی تقدیمتان کنیم که سخت ترینش اخبار است. درست جایی که هر کتابداری می تواند یک خبرنگار باشد و دست کم اخبار اطراف خودش را برایمان بفرستد. تا به حال اینطور بوده که اخبار به نام فرستنده خبر ثبت می‌شود و با تداوم آن سابقه خوبی هم برای عزیزانی می‌شود که به این کار علاقه دارند. از اینکه نثرتان خبری نیست واهمه‌ای نداشته باشید، ما برایتان ویرایش می‌کنیم و بعد از یکی دو خبر دستتان راه می‌افتد. ما آماده پذیرش همه دوستان به عنوان کتابدار خبرنگار هستیم و خوشحال می‌شویم که با ما کار کنید. مطمئن هستیم که ثمره خوبی خواهد داشت. حتما با ما تماس بگیرید و همکاری را شروع کنید.

سخن هفته:

سرمقاله لیزنا که دوشنبه ها صبح منتشر می‌شود نام سخن هفته برخود گرفته و اکنون خوانندگان پر و پا قرصی دارد و تعداد بازدید در هفته آن قابل توجه است. از اینکه بعد از 11 سال هنوز دوستان به سرمقاله های لیزنا توجه می‌کنند به خود می‌بالیم و تلاش می‌کنیم که نویسندگان سر مقاله را بیشتر کنیم که تنوع بیشتری داشته باشد. در اولین شماره سخن هفته که اسمش سخن صفر بود، نوشتیم که جوانها هم بنویسند و فضا را برای ایشان باز کردیم، لیکن جوانان آن روز، این روزها گاهی برایمان می‌نویسند که از همه آنها سپاسگزاریم. باز هم رویکرد ما جوانگرایی و گرفتن بازخورد و نوشته از جوانان است که آینده حرفه را در دست دارند. آماده ایم که نوشته های شما را که مطلب روزی را برجسته می کند در این ستون منتشر کنیم. شما بنویسید ، ویرایشش با ما. 

گاهی دور گاهی نزدیک

زمانی این ستون را ایجاد کردیم که نوشته هایی از همکاران کتابدار و دانشجویان به دستمان می رسید که خوب بودند ولی سرمقاله نبودند، و نه می توانستیم در سخن هفته بیاوریم و از سویی نمی خواستیم که رد کنیم و باید منتشر می‌شدند. این ستون همیشه آماده پذیرش نوشته‌های شما است، چه در زمینه حرفه کتابداری و متخصصان علوم اطلاعات و چه مطالب ازاد که نویسنده‌اش شما هم حرفه‌ایها و هم رشته ایها هستید. اگر سری به آرشیو گاهی دور گاهی نزدیک بزنید، می‌بینید چه مطالب خوب و دست اولی در ان منتشر شده است و همیشه منتظر دریافت نوشته های شما هستیم.

برگ سپید:

می خواستیم که برگی باشد که نوشته های شما روی آن به دستمان برسد و به برگ سبزی است تحفه درویش رسیدیم و دیدیم برگ سبز است ولی برگی که ما می خواهیم به شما بدهیم که روی آن برایمان بنویسید، باید سپید باشد و همینطور شد و برگ سپید پا به عرصه لیزنا گذاشت و شد یکی از پر طرفدارترین ستونهای ما. این ستون خاص معرفی کتاب طراحی شد و از همان ابتدا به این فکر بودیم که در این ستون معرفی کتاب توسط دانشجویان و کتابداران باشد، حتی کتابهای علمی، ولی ستون به مرور راه خود را برد به سمتی که الآن می بینید. اغلب موارد دانشجویان می‌نویسند که باید از جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تشکر کنم که به راهنمایی استاد گرامیشان این ستون را بطور مرتب روزآمد کردند و معرفیهایشان را برایمان فرستادند. دانشجویان دانشگاه سمنان نیز در مقطعی کمکمان کردند و آن هم راهنمایی استادی گرامی بود که آنها را به این سمت آورد و معرفیهایشان در برگ سپید منتشر شد. اکنون این راه ادامه دارد و گاهی استادان نیز نوشته هایی برایمان می‌فرستند. گروهی دیگر که مدتی است فعال شده و اخیرا معرفی کتابهای حوزه کودک و نوجوان را برعهده گرفته، بیشتر بچه‌های دانشگاه قم هستند و شاگردان استادی گرامی که درس خواندنیهای کودکان و نوجوانان را در این گروه آموزشی تدریس می‌کنند و با اینکه نمی خواستم از کسی نام نبرم، باید از دو نفر نام ببرم که چون دانشجو هستند، با جرئت می توانم نام ببرم. یکی خانم سارا رضایی فرد که مسئول ستون هستند و به خوبی و زیبایی هر چه تمام‌تر ستون را اداره می کنند و خودشان به آرامی تبدیل شده اند به یک ویراستار، و دیگری خانم فاطمه مهابادی هستند فرزند آشتیان که بعد از خاتمه مقطع تحصیلیشان به شهر خودشان رفته اند و از همانجا گروهی تشکیل داده و مدیریت می کنند و معرفی کتابهای کودک و نوجوان را با کمک همکلاسیها و دوستان داوطلب دیگر جلو می‌برند. هر کدام از شما که بخواهید می توانید به عضویت گروه واتساپی معرفی کتابهای کودک و نوجوان دربیائید. باز هم ممنون از همه استادان و همه عزیزانی که دراین کار ما را یاری می‌رسانند.

باشگاه اطلاعات سبز:

ستون دیگری که با حرارت شروع شد و این روزها کم رمق شده، باشگاه اطلاعات سبز است. در باشگاه اطلاعات سبز علاوه بر نهادهای کتابداری، چهار سمن محیط زیستی نیز فعال بودند و قرار بود هر کدام سالی دو تا سه تا یادداشت برای ما بنویسند که آنها هم به علت مشغله تخصصی خودشان بعد از مدتی دیگر مطلبی برایمان ننوشتند. مدتی نیز جوان علاقه مند و فعال آقای نریمانی زیر بال ستون را گرفتند و مطالبش را پیگیری و روزآمد کرد ولی این روزها کم رمق است و به شدت دنبال داوطلبی می‌گردیم که کمکمان کند. حتی ترجمه اخبار و مقاله‌های محیط زیستی نیز برایمان مهم است و می تواند باردیگر ستون را پرکار و فعال کند. از همه عزیزانی که به حوزه محیط زیست علاقه دارید خواهش می‌کنم در این کار ما را یاری رسانید. حتی می توانید مطالب مفید را به ما معرفی کنید که خود به دنبال مترجم باشیم یا ترجمه را به ما بدهید همراه با اصل مطلب که خود ویرایش کنیم.

نیش و نوش:

ستون طنز لیزنا که گاهی مطلب و گاهی کاریکاتور و کارتن منتشر می‌کرد به کل از رمق افتاده و این ستون نیز محتاج کمک دوستان است. اگر نیش و نوش راه بیفتد ما دیگر مجبور نمی‌شویم نیشهایمان را در ستون سخن هفته بزنیم، خوب این نه از ره کین است اقتضای طبیعت مطبوعات همین است. منتظر دوستانی هستیم که اهل طنز هستند و می توانند طنز یا کاریکاتور برای ما ارسال کنند، که این ستون نیز رونق مجدد بگیرد.

دو متولد آخرین یلدای قرن چهاردهم

تورقی و درنگی و سایه چمنی:

بله، اصل مصرع شعر را خوب می‌دانید،  حافظ فرموده "فراغتی و کتابی و گوشة چمنی." و ما اندکی دست بردیم و به مناسبت حال و هوای این ستون آن را برگرداندیم به تورقی و درنگی و .... خوب چون به تازگی شروع شده و موضوع ستون را برایتان نوشته ایم، وقتتان را نمی‌گیرم و توضیح کوتاهی تقدیم می‌کنم. موضوع این ستون که خودم خیلی دوستش دارم و از راه اندازیش خیلی خوشحال هستم هرگونه معرفی، نقد، و دل‌نوشتهایی است که به گونه‌ای به یک کتاب یا مجموعه‌ای ازکتابها و یا به حال و هوای خواندن مربوط می‌شود. این ستون برای همه ازاد شده است و ناشران هم به کمک مدیر فرهیخته ستون که خودش هم ناشر است و هم کتابدار، تشویق شده‌اند که یاداشت بگذارند، خوشبختانه در همین کوتاه مدت استقبال خوبی از ستون شده و بازدیدهای زیادی را به طرف خودش کشانده است.  علاوه برناشران هر کسی می‌تواند خاطره ها و یادداشتهای خود درباره کتاب و  کتابخوانی را برایمان بفرستد. ویراستار این ستون سخت گیر است، البته در ویرایش، ولی در گرفتن مطلب، روی خوش به همه نوشته ها دارد، به شرط اینکه حوزه‌اش خواندن باشد و مطالعه و از کتاب بگوید و از خواندن و از نوشتن، و از حال و هوای فرهنگ و فضاهای فرهنگی و از آن مهمتر کسانی که این فضاها را در طول تاریخ زنده نگه داشته‌اند، انسانهای فرهنگی.

مقالات روز:

ستون مقالات روز نیز متولد یلدای 99 است. در این ستون بنا داریم کاملا تخصصی عمل کنیم و فقط به علوم اطلاعات بپردازیم. اسمش خیلی رسا است، مقاله های روز حوزة علوم اطلاعات. استقبال خوبی در همین چند شماره داشته‌ایم. ستون فقط مقاله‌های علمی حوزه علوم اطلاعات را معرفی می کند. امیدوارم باز هم به کمک همه شما عزیزان و مدیر گرامی و اهل علم و اهل نوشتن ستون، مقاله های خوبی معرفی شوند و به درد همه بخورد. برای این ستون نیز دست یاریمان به سوی شما دراز است و منتظر دریافت معرفیهای شما از بهترین مقالات روز ایران و دنیا هستیم.

سایر بخشها

خوب این از ستونهای لیزنا که اصلیترین بخشهای ثابت لیزنا هستند و تلاش می‌کنیم، باز هم ستونهای تازه‌تری داشته باشیم که کمک شما را می‌طلبد. لیزنا بخشهای دیگری هم دارد، که بیشتر دسته بندی اخباری است که در لیزنا منتشر شده،‌ و بصورت موضوعی می‌توانید آن را از صفحه اصلی انتخاب و مستقیما به آن‌دسته خبری که دوست دارید بروید و بخوانید. مانند گزارش و گفتگو وکتاب، ‌که مبتنی بر اخبار نشر کتاب و  تازه های انتشار است  و ستون کتابخانه‌های عمومی که مبتنی بر خبرهای کتابخانه های عمومی ایران و بیشترین کمک در این رابطه را روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ما می‌کند.

امسال نمی خواهیم اصلا بنالیم و بگوئیم به خاطر بی پولی هر آن ممکن است در لیزنا را ببندیم. نه، این فکر را هم نکنید که به بانکی دستبرد زده‌ایم، یا حامی مالی جدید پیدا کرده‌ایم خیر دوستان و خیر است انشاءالله تعالی. مانند سالهای پیش تنها کمک مالی که لیزنا دارد از سوی نهاد کتابخاه‌های عمومی کشور تامین می‌شود، و ما هم برایشان کاری ویژه‌ای نکرده و نمی‌کنیم و از اینکه به تنها خبرگزاری حوزه کتابداری و علوم اطلاعات توجه می‌‌کنند، سپاسگزارشان هستیم. کاری که در همه سازمانها و دستگاههای دولتی انجام می‌شود و به خبرگزاریهای بزرگ پولهای خوبی داده می‌شود که اخبارشان را پوشش دهند، لیکن همانطور که صنف ما ضعیف است،‌ خبرگزاریمان هم از نظر مالی ضعیف است، لیکن دل قوی می داریم و راه را تا جائیکه بتوانیم ادامه می‌دهیم. مابقی هزینه‌ها را مدیران لیزنا خود و از محل درآمدهای غیر لیزنایی خود هزینه می کنند. در 9 سال اول شرکتهای نرم افزاری به ما کمک می‌کردند، که آن هم قطع شد و با ما خداحافظی کردند و رفتند. بابت همان سالها هم از ایشان تشکر می‌کنیم.    

شاید هم گنج پیدا کرده ایم که این هم مصداق دارد، واقعا ما گنج پیدا کرده ایم، نمی‌دانم در چه رشته‌هایی و چه حوزه هایی خبرگزاری مستقل دارند و مجله خبری مستقل دارند و بدون پشتیبانی دولتی دارند کار می‌کنند، چون گنج پیدا نکرده‌اند. ما گنج داریم، گنجی از داوطلبان که برای لیزنا می‌نویسند و خبر تهیه می‌کنند و تاکنون، لیزنا برای این کارهایش هزینه نکرده است. داوطلبان دارند جور سازمانهایی را که حق دارند، کمک کنند و نمی‌کنند، می‌کشند. خدا حفظشان کند و عمرشان را طولانی و پر اثر کند.

در پایان بار دیگر تقاضا می کنم کمکمان کنید. در ترجمه، در تالیف، و در خبر رسانی، ایرانی و خارجی. با ما تماس بگیرید تا همکاران من برای این کارها، با شما صحبت و راهنمایی کنند که چطور به لیزنا بپیوندید، قدمتان بر چشم ما.

به مناسبت تولد 11 سالگی با دوستان که صحبت می کردیم، می دیدم همه امسال امیدوارتر از هر سال هستند، چون در سخت‌ترین سالهای گرانی و تورم، ‌توانستیم سرپا بمانیم و ادامه دادیم، پس فکر می کنم که باز هم می‌توانیم ادامه دهیم و در کنارتان باشیم. همه تلاشمان را می‌کنیم که باشیم، شما هم ما را تنها نگذارید.

 

عمرانی ، سید ابرهیم. « لیزنا یازده ساله شد». سخن هفته لیزنا، شماره 529، 11 اسفند 1399.