کد خبر: 43578
تاریخ انتشار: شنبه, 28 فروردين 1400 - 11:31

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب «کلاغ کامپیوتر»

منبع : لیزنا
فاطمه مه‌آبادی
معرفی کتاب «کلاغ کامپیوتر»

معرفی کتاب کودک و نوجوان: مناسب رده سنی «د»: دوره اول متوسطه (کلاس‌های هفتم، هشتم و نهم)

دوران نوجوانی یکی از مراحل مهم در رشد شخصیت انسان است؛ دوره‌ای که فرد از دوران کودکی خارج شده و با نقش‌ها و مسئولیت‌های جدید در خانواده و جامعه روبرو می‌شود. عناصر بسیاری در رشد روح و روان نوجوانان وجود دارد که کتاب خوب و مطالعه‌ی آثار مناسب یکی ازاین عناصر و عوامل هستند که درشکل‌گیری شخصیت نوجوان بسیار حائز اهمیت است. انتخاب کتاب و مطالعه‌ی آثار مناسب این گروه سنی باعث افزایش اعتماد به نفس، برقراری ارتباط درست با گروه همسالان و خانواده، افزایش توانایی و قدرت تصمیم‌گیری صحیح در مسائل مهم و... می‌شود. شناسایی و معرفی آثاری این چنینی به عهده گروه‌های فعال در حوزه‌ی معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان می‌باشد.

درباره نویسنده

فرهاد حسن‌زاده در بیستم فروردین سال 1341 در شهر آبادان چشم به جهان گشود. او نوشتن را از دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان آغاز کرد. جنگ تحمیلی ایران و عراق و مهاجرت از آبادان باعث شد مدتی از نوشتن باز بماند. اما در سال 1370 اولین کتابش را به نام ماجرای روباه و زنبور در شیراز به چاپ رساند؛ و از آن پس به شکل حرفه‌ای قدم به دنیای نویسندگی حوزه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان گذاشت.

از حسن‌زاده تاکنون بیش از 85 اثر در حوزه‌های گوناگون وجود دارد. برخی از آثار او به زیان‌های انگلیسی، مالایی، چینی، ارمنی، عربی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه و انتشار یافته است. وی عضو هیئت موسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بوده و چند دوره به عنوان هیئت مدیره نیز انتخاب شده است. فرهاد حسن‌زاده دارای جوایز بسیار داخلی و بین‌المللی چون «ماه طلایی» و «لاک پشت پرنده» و دریافت لوح سپاس «جایزه هانس کریستین آندرسن» در سال 2018 است.

رمان «هستی» و «زیبا صدایم کن» از پر مخاطب‌ترین و بهترین کتاب‌های ایشان است علاوه بر این آثاری چون: سرما نخوری کوتی کوتی، دیو دیگ به سر، همان لنگه کفش بنفش، عقرب‌های کشتی بمبک، لبخندهای کشمشی یک خانواده خوشبخت، زندگی‌نامه دکتر قریب و... را می‌توان نام برد.

درباره کتاب

رمان "کلاغ کامپیوتر" داستان پسری است به نام منصور که به وسیله‌ی رایانه‌اش که هدیه‌ی قبولی‌اش در امتحانات پایانی مدرسه است، برنامه‌ی جدیدی در کامپیوتر خود کشف می‌کند که در آن فرمان‌ها و پیام‌هایی از طریق کلاغ‌ها به او داده می‌شود. در واقع ماموریت‌هایی برای او تعریف می‌شود که برپایه چهار اصل نیکی، ایمان، درستکاری و راستگویی بنا شده است.

بر این اساس او و دوستانش ماموریت می‌یابند که با رسوا کردن بدی‌ها و دامن زدن به خوبی‌ها به انسان‌ها خدمت کنند. این همان نقطه‌ای است که در داستان فرهاد حسن‌زاده، علم و تکنولوژی در خدمت انسانیت و معنویت و ایجاد خوبی و زیبایی در زندگی انسان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه «کلاغ کامپیوتر» به نوعی نقد رفتار‌های اجتماعی در زندگی شهری نیز هست. اگرچه این انتقاد را در قالب ماموریت‌هایی هیجان انگیز برای بچه‌ها روایت می‌کند؛ ماموریت‌هایی نظیر پیدا کردن کسی که هر شب زباله‌هایش را در محوطه باز می‌ریزد و محیط زیست را آلوده می‌کند و....

همانطور که از عنوان کتاب مشخص است این کتاب رمانی علمی و تخیلی است که نویسنده در آن سعی دارد تا با بکارگیری علوم جدید و فناوری‌های نوین مانند کامپیوتر در حل مسائل بوجود آمده، حس کنجکاوی نوجوانان و روحیه‌ی عملی آن‌ها را افزایش دهد.

«کلاغ کامپیوتر» داستان پرکششی است که مقهور پیچیدگی‌های علمی و یا نقد رسمی کاستی‌های اجتماعی نمی‌شود، چرا که فرهاد حسن‌زاده قبل از هر چیز قصه‌گو است و دنیای مخاطبش را می‌شناسد.

نقد و بررسی کتاب

رمان کلاغ کامپیوتری داستانی تخیلی در به‌کارگیری علم و تکنولوژی است که نوجوان را ترغیب می‌کند تا وارد دنیای جدید عصر ارتباطات و تکنولوژی شود. این داستان از نظر شخصیت‌سازی بسیار قوی است و تمام شخصیت‌های آن دارای استعداد و نبوغی هستند که ما آن را در تمام کودکان و نوجوانان سرزمینمان داریم به شرطی که درست استعدادهایشان شناسایی شود.

به‌کارگیری کلمات ساده و روان، خواندن را برای نوجوانان که ابتدای راه هستند و وجود کتاب‌هایی با سطحی روان آن‌ها را علاقه‌مند به مطالعه می‌کند، نقطه‌ی قوت این کتاب است. پرداختن به مشکلاتی که بر سر راه شخصیت‌های اصلی داستان به‌وجود می‌آید و عدم اطلاع خانواده‌های آن‌ها نیز نقطه‌ی قوت دیگر این داستان است. اما اگر به این موضوع بیشتر پرداخته می‌شد، بهتر بود.

یکی از ویژگی‌های خوب و منحصر به فرد رمان وجود پی‌نوشتی در انتها رمان است که مخاطب را با کلماتی که ممکن است معنی آن را ندانند یا درمورد آن اطلاعات کمی داشته باشند توضیحاتی داده است. از مهم‌ترین نقطه‌ی قوت این اثر همانگونه که دیگر منتقدان گفته‌اند پرداختن به دردهای جامعه و حل آن‌ها توسط نوجوانان است.

طراحی جلد بسیار جذاب و جالب این کتاب که تلفیق کلاغ در خطوط تکنولوژی و ارتباطات و کامپیوتر تا حدودی پایه‌ی اصلی داستان را نشان می‌دهد همچنین طراحی جلد قبلی آن نیز نشان دهنده‌ی ارتباط سه شخصیت داستان با کلاغ‌ها بسیار زیبا و دارای عمق معنایی است ولی هیچ نشانه‌ای کامپیوتر و تکنولوژی در طراحی این جلد دیده نمی‌شود.

بریده‌ای از کتاب

شاید اگر کنجکاوی‌های بیش از اندازه‌ی الهام نبود، منصور آنقدر هول نمی‌شد که به جای رنگ، یک قوطی چسب از زیرزمین بردارد. الهام مثل همیشه با سوال‌های بی‌پایانش به او چسبیده بود و رهایش نمی‌کرد. کاش دست‌کم سوال‌هایش را بر زبان می‌آورد. با نگاه‌هایی که بُرنّده‌تر از لیزر بود، دنبال جواب سوال‌هایی می‌گشت که نمی‌پرسید.

آن شب وقتی که...

منابع

وب سایت سوره مهر به لینک

مشخصات کتاب:

حسن زاده، فرهاد. کلاغ کامپیوتری. تهران: انتشارات سوره مهر، 1389. (112 صفحه)

درباره نویسنده این متن:

فاطمه مه‌آبادی متولد و بزرگ شده دیار بزرگان و اهالی علم و ادب شهرستان آشتیان (استان مرکزی)، دارای مدرک کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم. ارتباط من با کتاب و ادبیات بخوصوص حوزه‌ی کودک و نوجوان، ارتباط رشته‌ام با کتاب و ارباب رجوع‌هایی است که هرکدام سلیقه‌ای دارند و به دنبال کتاب‌هایی خاص با موضوعاتی خاص می‌گردند.