کد خبر: 43921
تاریخ انتشار: شنبه, 29 خرداد 1400 - 11:06

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب کیمیاگر

منبع : لیزنا
زهره ملک‌محمودی
معرفی کتاب کیمیاگر

درباره نویسنده

پائولو کوئلیو یکی از تاثیرگذارترین نویسنده‌های معاصر است که شهرت و محبوبیت جهانی دارد. او در تاریخ 24 آگوست 1947 در شهر ریودوژانیرو برزیل در یک خانواده مذهبی و متوسط به دنیا آمد و یک خواهر کوچک‌تر از خود دارد. پدر او مهندس و مادرش خانه‌دار بود و سخت‌گیری بسیاری برای تربیت و آموزش پائولو کوئلیو داشتند. والدین پائولو او را در سن 7 سالگی به مدرسه عیسوی‌ها فرستادند. این مدرسه تاثیرات مخربی بر روان و رفتارش داشت و به هیچ عنوان با روحیات او سازگار نبود. عقاید مذهبی که در این مدرسه به پائولو تحمیل شد، مشکلات شخصیتی بسیاری را برایش به وجود آورد.

زندگی شخصی پائولو کوئلیو به خودی خود می‌تواند یک کتاب ارزشمند، مملو از درس‌ها و تجارب زندگی باشد که ارزش چندین بار خواندن را دارد. او زندگی سختی را پشت سرگذاشته و به راحتی به پائولو کوئلیویی که امروز می‌شناسیم، تبدیل نشده است.

افکار و مضامین کتاب‌های پائولو کوئلیو تاثیرات عمیقی بر ذهن و طرز تفکر میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا داشته و دید آن‌ها را نسبت به زندگی تغییر داده است. بسیاری از منتقدان ادبی لقب «کیمیاگر واژه‌ها» را به پائولو کوئلیو داده‌اند و همواره آثار او را تحسین کردند.

از دیگر آثار او می‌توان به ،کتاب کنار رود پیدرا نشستم و گریستم، کتاب برنده تنهاست و… اشاره کرد.

درباره کتاب

این رمان درباره چوپانی اسپانیایی به نام سانتیاگو است که رویایی تکرار شونده در ذهن آن می‌گذرد. در رویای خود، محل گنجی مدفون که پای اهرام ثلاثه مصر مشاهده می‌کند. سانتیاگو برای تعبیر رویایی صادقه که آن را افسانه‌ی شخصی خود می‌خواند پیش زنی کولی می‌رود و کولی به او می‌گوید که راهی مصر شود و می‌گوید که می‌تواند آنجا به گنج برسد.

سانتیاگو سخنان آن زن را باور می‌کند گله‌اش را می‌فروشد و راهی سفر می‌شود.

زمانی که سانتیاگو به تانگیر رسید دزدی همه‌ی پول‌هایش را برد. اما سانتیاگو خودش را نمی‌بازد و برای پیدا کردن کار پیش تاجر کریستال رفت. تاجر به او درس‌های زیادی داد و سانتیاگو را تشویق که وارد تجارتش شود. او تصمیم می‌گیرد که ثروت خود را به پول نقد تبدیل کند تا برای انجام ماموریت شخصیش به سفرش ادامه دهد. پس از جستجوهای بسیار از طریق دختر عرب سبو به دوش زیبایی، نشانی از مردی می‌گیرند که بیماران را شفا می‌دهد که همان کیمیاگر است. در طول سفر از مرد انگلیسی مطالب زیادی یاد می‌گیرد. اکنون زندگی متفاوتی را تجربه می‌کند، که هر روزش تازه و رضایت بخش است.

نقد و بررسی کتاب

کتاب کیمیاگر یکی از معروف‌ترین و بهترین کتاب‌های پائولو کوئیلو محسوب می‌شود که بالغ بر از 65 هزار نسخه از آن به فروش رفته و  به بیش از 52 زبان دنیا ترجمه شده است. این کتاب یکی از کتاب‌های محبوب و پرطرفدار در سراسر دنیاست که زندگی افراد بسیاری را دگرگون کرده است. کتاب کیمیاگر یک اثر روانشناختی است که خواننده را به تفکر و تامل دعوت می‌کند. پائولو کوئیلو در کتاب کیمیاگر، مخاطب را به دنبال کردن آرزوهایش ترغیب می‌کند و بر این باور است که انسان باید برای رسیدن به آمال و آرزوهایش تلاش کند و محقق شدن آنها را غیر ممکن نپندارد.

سانتیاگو یک چوپان اسپانیایی است که والدین او همیشه درگیر فراهم کردن نیازهای اساسی زندگی بوده‌اند، به همین خاطر خواسته‌ها و آرزوهایشان را سرکوب کرده‌اند.

سانتیاگو سواد دارد خواندن بلد است  برای تحقق بخشیدن به رویای خود راهی سفر به مصر می‌شود.

اما از این واقعیت هم دور نمی‌شود که دنبال کردن رویاها هزینه‌ای دارد.

گنجی که سانتیاگو به دنبال آن است نمادی برای رویاهای شخصی یا سرنوشت است.

اما او در این مسیر دختر رویاهای خود را در بیابان می یابد. و از رها کردن گنج خوشحال می‌شود.

با کیمیاگری ملاقات می‌کند که به او می‌گوید در صورتی عشق آن دختر واقعی است که از جستجوی سانتیاگو برای تامین گنج حمایت کند.

سانتیاگو در دو راهی قرار می‌گیرد. تنش بین عشق و رویای آن ایجاد می‌شود.

بریده‌ای از کتاب

از خودش پرسید:«چگونه می‌توان خدا را با رفتن به کنیسه و کلیسا شناخت؟» در حالی که وظیفه ما، کامل کردن ذهنیات است تا از طریق عینیات به «او» برسیم. (کیمیاگر – صفحه ۳۰)

انسان برای سادگی، اهمیتی قائل نبود. (کیمیاگر – صفحه ۱۹۶)

مردم خیالاتی‌اند و بر این تصور که دقیقاً می‌دانند دیگران چگونه باید زندگی کنند، اما هیچ‌کس هرگز در طول عمرش یاد نگرفته است خود چگونه زندگی کند. مثل آن زنکِ کولی، که به قولی از گذشته می‌گفت و از آینده حرف می‌زد، تعبیر خواب می‌شناخت و به دیگران می‌گفت که چه باید بکنند، ولی خودش درگیر زندگی‌اش بود و نمی‌دانست چگونه می‌توان رموز خواب‌ها را شناخت. (کیمیاگر – صفحه ۴۰)

پس در «جان جهان» غرق شد و دید که «جان جهان» مظهری است از «پدیدآورنده یکتا» و… پدیدآورنده یکتا را در وجود خود یافت و… خود را نمادی از او دید. (کیمیاگر – صفحه ۲۲۷)

سخن پایانی

کتاب کیمیاگر تاکنون به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده، این کتاب برای تمام افرادی که به دنبال یافتن رویاهای شخصی خود هستند توصیه می‌شود.

این اثر ماندگار شاهکاردنیای ادبیات است بی‌شک با خواندن این کتاب جذب ماجراهای عجیب و مفهوم سرنوشت می‌شوید.

سانتیاگو جوان چوپان اسپانیایی همزمان کتاب‌های مختلفی را مطالعه می‌کند و مدتی است رویای گنجی مدفون که پای اهرام ثلاثه مصر است را می‌بیند و خواب خود را برای پیرزنی کولی تعریف می‌کند.

پیرزن به او می‌گوید که به دنبال گنجش برود «ساده‌ترین چیزهای زندگی خارق‌العاده‌ترین آن‌ها هستند و تنها انسان خردمند قادر به درک این مسئله است».

در ادامه‌ی مسیر اتفاقات زیادی برای او می‌افتد اما در اوج ناامیدی باز هم ماجراجویی را انتخاب می‌کند و به ادامه‌ی مسیر می‌پردازد.

او ترجیح می‌دهد که رویاهایش را داشته باشد زیرا در رویا هیچ ناامیدی وجود ندارد در حالی که می‌خواست رویای خود را محقق کند.

شما با خواندن این کتاب پیام‌های زیادی را دریافت می‌کنید و متوجه این نکته می‌شوید که وقتی تصمیم به انجام کاری می‌گیرید و برای رسیدن به آن تلاش کنید و ایمان بیاورید نیرویی در این عالم که قطعا شما را به پیروزی می‌رساند. و باور داشته باشید که گنج واقعی در درون شماست.

منبع

پائولو کوئلیو، کیمیاگر، ترجمه آرش حجازی، انتشارات کاروان

به آدرس لینک

به آدرس لینک

به آدرس لینک

به آدرس لینک

«چرا باید کیمیاگر را بخوانیم؟». به آدرس لینک

مشخصات کتاب

کوئیلو، پائولو. کیمیاگر/ ترجمه حسین نعیمی. تهران: نشر ثالث، 1397. (244ص)

درباره نویسنده

زهره ملک محمودی دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان

من یک دختر شمالی‌ام، با عشق در حال تحصیل در رشته خود می‌باشم ، کتاب خواندن را دوست دارم، به هنر علاقه‌مندم.

 

برچسب ها :