کد خبر: 44891
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آذر 1400 - 09:01

داخلی

»

گاهی دور، گاهی نزدیک

کتابخانه: ماشین زمان

منبع : لیزنا
محمد گل محمدی
کتابخانه: ماشین زمان

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک 315) : محمد گل محمدی،  دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اطلاعا  دانشگاه قم : بسیاری از انسان‌ها، از قدیم تا به حال، دنبال راه و روشی هستند که بتوانند سفر در زمان را تجربه کنند. انسان‌ها سفر در زمان را دوست دارند، زیرا دوست دارند زندگی در گذشته را تجربه کنند، اتفاقات رخ داده در گذشته را با چشم خود ببینند و پاسخ سوالاتی که درباره گذشته در ذهنشان هست را بدست آورند. همچنین انسان‌ها علاقه دارند درباره آینده و چگونگی زندگی در آن زمان، اطلاعات داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از افراد و دانشمندان به دنبال اختراع دستگاه‌ها و ابزارها و یا کشف مکان‌هایی هستند که بتوانند با استفاده از آنها، در زمان جا به جا شوند.

برای این کار افراد روش‌های مختلفی را ارائه داده‌اند. از جمله، آلبرت اینشتین و اِستفان هاوکینگ می‌گویند، اگر انسان بتواند با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت کند، می‌تواند به آینده سفر کند. یا بعضی از دانشمندان معتقد هستند که اگر انسان بتواند کرم‌چاله‌ها یا سیاه‌چاله‌ها را پیدا کند و وارد آنها شود، می‌تواند در زمان سفر کند. همچنین نیکولا تسلا بسیار تلاش کرد که بتواند در زمان سفر کند، او در زمان انجام یکی از آزمایش‌هایش ادعا کرد که در زمان سفر کرده است و بیان کرد که "من می‌توانم گذشته، حال و آینده را در یک زمان ببینم!". همچنین دانشمندان دانشگاه کوئینزلند استرالیا توانستند سفر در زمان را برای ذرات فوتون، شبیه سازی کنند.

اما بسیاری از افراد هم با دلایلی همچون، پارادوکس پدربزرگ، پارادوکس خودگردان، پارادوکس کشتن هیتلر، پارادوکس سرنوشت و ... سفر در زمان را برای انسان‌ها غیرممکن می‌دانند. به طور مثال پارادوکس پدربزرگ به این نکته اشاره دارد که اگر شما به گذشته سفر کنید و پدربزرگ خود را قبل از ازدواج به قتل برسانید، در نتیجه شما اصلا وجود ندارید که بخواهید به گذشته سفر کنید.

بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که مسافر زمان شوند و سوار بر ماشین زمان، به گذشته و آینده سفر کنند. اما انسان‌ها نمی‌دانند که ماشین زمان وجود دارد و به آنها بسیار نزدیک است، ماشین زمانی به اسم کتابخانه!!. بله درست متوجه شدید، کتابخانه یک ماشین زمان است که با وارد شدن به آن، وارد ماشین زمان می‌شوید و با انتخاب و برداشتن کتاب از قفسه‌های کتابخانه، مقصد خود را مشخص می‌کنید و با باز کردن و مطالعه کتاب، کلید شروع حرکت به سمت زمان مورد نظرتان را، فشار می‌دهید. ما هم مثل نیکولا تسلا می‌توانیم ادعا کنیم، زمانیکه در کتابخانه حضور داریم، می‌توانیم گذشته، حال و آینده را در یک زمان ببینیم!.

به طور مثال اگر می‌خواهید به گذشته سفر کنید، می‌توانید کتاب‌هایی مثل «تاریخ تمدن» اثر ویل دورانت، «تاریخ جهان» اثر فیلیپه فرناندس آرمستو، «تمدن‌های عالم» اثر فیلیپ جی آدلر و ... را انتخاب کنید.

اگر می‌خوهید به آینده سفر کنید، کتاب‌هایی مثل «جهان در 500 سال آینده» اثر آدریان بری، «صنایع آینده: چگونه بشر یاد می‌گیرد در کنار روبات‌ها زندگی کند» اثر آلک راس، «زندگی۳.۰: انسان بودن در عصر هوش مصنوعی» اثر مکس تگ مارک و ... می‌تواند به شما کمک کند.

به علاوه، مزیتی که کتابخانه به معنای ماشین زمان دارد این است که شما با این ماشین می‌توانید سفر در مکان را هم تجربه کنید. یعنی بدون نیاز به خرید بلیط و داشتن گذرنامه و ویزا، می‌توانید به مکان‌های مختلف سفر کنید (معتبرترین گذرنامه دنیا، کارت عضویت کتابخانه است). همچنین می‌توانید همزمان در زمان و مکان سفر کنید، یعنی به هر جای دنیا و هر زمان، قدم بگذارید.

به طور مثال با کتاب «تاریخ ایران باستان» اثر حسن پیرنیا، شما به کشور ایران در زمان سومری‌ها تا پایان دوره اشکانیان، سفر می‌کنید. یا با کتاب «تاریخ جامع جنگ‌های صلیبی» که عبدالله ناصری طاهری آن را گردآوری کرده است، می‌توان 200 سال عمر کرد و از قرن 11 تا 13 میلادی را در مناطقی مثل شام، اندلس (اسپانیا و پرتغال فعلی)، ترکیه، مصر و ... گذراند. یا با کتاب «عصر روشنگری» اثر جان ام.دان یا «عصر روشنگری» نوشته ورنر اشنایدرز، به بازه زمانی 1650 تا 1789 میلادی و کشورهایی مثل ایتالیا، انگلستان، فرانسه و ... قدم می‌گذارید.

علاوه بر اینکه کتابخانه ماشین سفر در زمان و مکان است، ماشین سفر و همراهی با شخصیت‌های مختلف تاریخ نیز است. یعنی شما می‌توانید همراه با اَرَشمیدُس، اورکا اورکا (یافتم یافتم) گویان، قانون چگالی را کشف کنید. البته باید مواظب پوشش خود باشید، تا شما را از کتابخانه بیرون نکنند. همچنین شما را با گالیله به دادگاه تفتیش عقاید می‌برند و آنجا باید اعتراف کنید که خورشید به دور زمین می‌چرخد نه زمین به دور خورشید، وگرنه شما را زنده زنده در آتش می‌سوزانند. یا می‌توانید با نیوتن زیر درخت سیب بنشینید و افتادن سیب از روی شاخه درخت را تماشا و گرانش را کشف کنید. همچنین می‌توانید با اینشتین قانون نسبیت را کشف کنید و با او در پنجمین کنفرانس سُلوِی، در سال 1927، حضور داشته باشید و درباره مکانیک کوانتوم با نیلز بور مناظره کنید (در این کنفرانس، علاوه بر اینشتین و بور، چهره‌های مشهوری مثل ماری کوری، شرودینگر و... حضور داشتند. از 29 نفری که در این کنفرانس حضور داشتند، 17 نفرشان جایزه نوبل گرفته‌اند).

در این ماشین زمان، مهم‌ترین وظیفه را کتابدارها دارند و مانند دفترچه راهنمای استفاده از وسایل هستند. همچنین آنها وظیفه تامین سوخت برای حرکت ماشین را دارند. یکی دیگر از وظایف مهم آنها، فرستادن مسافران به مقصد درستشان است، زیرا اگر کتابدارها مقصد درست مسافران را شناسایی نکنند و نتوانند آنها را برای رسیدن به مقصدشان راهنمایی کنند، امکان دارد افراد را به زمان و مکان اشتباهی بفرستند و مسافران را در زمان و مکان نادرست و ناشناخته‌ای گیر بیندازند.

در آخر می‌توان گفت، کتابخانه یک وسیله فوق العاده برای سفر در زمان، یک ماشین بسیار عالی برای سفر کردن به مکان‌های مختلف جهان و یک مکان دوست داشتنی برای ملاقات با بزرگان و مفاخر جهان است. این ماشین زمان را هیچ پارادوکسی نمی‌تواند رد کند و هیچ کسی نمی‌تواند بگوید، سفر در زمان با استفاده از کتابخانه غیرممکن است.

استفاده از این ماشین، بسیار آسان است و فقط کافی است به مشاوره‌های راهنماها یعنی کتابدارها گوش دهید و روش استفاده درست از این ماشین را یاد بگیرید. شما باید در مورد مقصد مورد نظر خود از کتابدارها سوال کنید، تا آنها بهترین مقصد و بهترین راه برای رسیدن به مقصد را به شما نشان دهند. همچنین استفاده از این ماشین، بسیار ارزان است، یعنی ممکن است استفاده از آن رایگان باشد یا بهای استفاده از آن بسیار ناچیز باشد.

کسانی که می‌خواهند از این امکانات استفاده کنند و همچنین این سفرها را تجربه کنند، فقط کافی است "علامت مأمور مخصوص حاکم بزرگ" یعنی "کارت عضویت کتابخانه" را داشته باشند.