کد خبر: 46246
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 مرداد 1401 - 23:06

داخلی

»

گاهی دور، گاهی نزدیک

بیانیه کتابخانه های سبز مؤسسه خبره متخصصان کتابداری و اطلاع‌رسانی (سیلیپ)

منبع : لیزنا
سمیره عمید
بیانیه کتابخانه های سبز مؤسسه خبره متخصصان کتابداری و اطلاع‌رسانی (سیلیپ)

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک 325) : سمیره عمید، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و  کارشناس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران:  سیلیپ در سال 2002 با ادغام انجمن کتابداری بریتانیا LAUK (تاسیس: سال ۱۸۷۷ و در اولین کنفرانس بین المللی کتابداران) با موسسه متخصصان علوم اطلاعات IIS (تاسیس: سال ۱۹۵۸) شکل گرفت و از سال ۲۰۰۲ با نام موسسه متخصصان خبره کتابداری و علوم اطلاعات (سیلیپ) فعالیت می‌کند.از سال 2017، ماهنامه ای با عنوان Information Professional توسط سیلیپ منتشر می شود که از سال 1899 تا 2002 با عنوان The Library Association Record منتشر شده و در در سالهای 2002 تا 2017 با عنوان Library & Information Update که در حال حاضر با عنوان جدید و مطالب خبری، مروری، مصاحبه ها و تحلیلی منتشر می شود.

سیلیپ برای ارتقاء سطح شغل کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی فعالیت کرده وکارزارهای تخصصی برپا می کند.

بیش از 20 گروه تخصصی از جمله کتابخانه های زندان، کتابهای کمیاب و کتابخانه های سبز در این انجمن تشکیل شده که اعضاء انجمن در آنها عضویت داشته و فعالیت می کنند. به تازگی، سیلیپ بیانیه ای را برای کتابخانه های سبز منتشر کرده که در ادامه ارائه می گردد.

بیانیه سیلیپ 2022

تاثیر بحران اقلیمی و محیط زیست در حال حاضر در سطح جهانی و محلی احساس می شود. این بحران همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد، اما کسانی که کمترین مسئولیت در ایجاد این بحران را دارند - محروم ترین افراد جامعه - احتمالاً بیشترین آسیب را خواهند دید.

کتابخانه ها در بطن جوامعی که به آنها خدمت می کنند جایگاه ویژه ای دارند. از طریق این بیانیه، ما می خواهیم به یک چشم انداز مشترک دست یابیم: برای اقدامات زیست محیطی خود الگوبرداری کنیم و از قدرت خود در اطلاع رسانی و الهام بخشیدن به مردم برای انجام اقدامات مثبت و ایجاد انعطاف پذیری در جوامع گوناگونی که به آنها خدمت می کنیم.

در مقام کتابخانه، ما در قلب جوامعی که به آنها خدمت می کنیم، جای داریم. از طریق این بیانه / مانیفست، ما می خواهیم با چشم‌اندازی مشترک گرد هم بیاییم: از طریق اقدامات زیست محیطی خود، و از توانایی و دسترسی خود برای اطلاع رسانی و الهام بخشیدن به مردم برای انجام اقدامات مثبت و ایجاد انعطاف پذیری در جوامع متنوعی که به آنها خدمت می کنیم، جریان این کار را هدایت و رهبری کنیم.

ما تنوع کار خود را می شناسیم، به همین دلیل است که این بیانیه، اقدامی فراگیر برای همه کتابخانه ها است تا به آنها کمک کند تا با منابعی که در اختیار دارند، تغییراتی را که می توانند ایجاد کنند. در این بیانیه موافقت می کنیم که:

۱_  پایداری زیست محیطی را به قلب تصمیم گیری بیاورید.

ما متعهد می شویم که تفکر و ارزش های محیط زیستی را در مرکزیت توجه کاری که انجام می دهیم قرار دهیم. ما در کارها با تصمیم گیرندگان در سازمان هایمان مشارکت خواهیم داشت تا تعهدات و اقداماتی که نیاز به همت جدی دارند و برای همگان قابل پذیرش و آشکار هستند و با تلاشها، اهداف و برنامه های تغییر اقلیم محلی و محیط زیست همسو هستند را پیش ببریم. تا جای ممکن با دیگران همکاری خواهیم کرد تا از آنها بیاموزیم و بهترین نمونه تجربه های خود را نیز با آنها به اشتراک بگذاریم.

۲_  نوآوری و تکامل

 ما برای شکل دادن و بسط تجربه های محیط زیستی در کارکردها و وظایف کتابخانه و آزمایش و کشف رویکردها و راه حل های جدید و نوآورانه برای تغییرات محیط زیستی فعالیت خواهیم کرد.

۳_ کار با مجامع خودمان

 ما از اقدامهای گروه های سبز محلی یاد خواهیم گرفت و از آنها حمایت خواهیم کرد، و با آنها و دیگران کار خواهیم کرد تا مجامع محلی خود را برای انجام اقدامات مثبت محیط زیستی توانمند کنیم. ما یک محیط امن و باز برای یادگیری، به اشتراک گذاری نظرها و بحث در مورد بحرانهای اقلیمی و محیط زیستی و اینکه چگونه میتوانیم برای آینده ای بهتر برای سیاره و مردم کار کنیم، فراهم خواهیم کرد. در انجام این کار، ما از رویکردهای خلاقانه و نوآورانه برای ارتباط با گروه های متنوع و کمتر شناخته شده استفاده خواهیم کرد.

۴_ برای تاثیر بیشتر با آرای ما، هم- صدایی کنید

 ما از دسترسی ویژه و موقعیت قابل اعتمادی که داریم، برای به اشتراک گذاشتن و کمک به مردم برای یافتن اطلاعات تائید شده، برای مبارزه با اطلاعات نادرست اقلیمی، بهبود سواد محیط زیستی  و سواد اقلیمی، و کمک به توسعه تفکر انتقادی برای همه سنین استفاده خواهیم کرد. با ارائه اطلاعات  به روز و دقیق، به مردم کمک میکنیم تا زبان و مفاهیم اغلب پیچیده را در مورد مسائل اقلیمی و زیست محیطی، پیمایش کنند و انتخاب های محیطی آگاهانه تری داشته باشند.

۵_  به صورت مشارکتی فعالیت کنید

ما با سایر سازمان‌های همفکر در بخش‌های خصوصی، دولتی و داوطلبانه مشارکت خواهیم داشت تا تأثیر مثبت برنامه‌ ها و اقدامهای گروهی سبز را افزایش دهیم. برای این کار از فضاها و شبکه های خود برای تشکیل گروه های بحث، و انجام اقدامات معنادار برای سیاره و مردم استفاده خواهیم کرد.

۶_  رشد کنید و دانش خود را به اشتراک بگذارید

 ما در مقام فرد، گروه و سازمان به طور مستمر درک محیط زیست خود را گسترش خواهیم داد. ما آموزش و توسعه حرفه ای را در الویت قرار خواهیم داد که کارکنان کتابخانه را برای انجام اقدامات مثبت و توسعه شیوه های زیست محیطی پایدار در سپهر کاری خود توانمند می سازد. ما از اقدامات محیط زیستی جمعی در حوزه ای خاص از جمله ارتقای نقش کتابخانه ها در حمایت ازتغییرات مثبت، را ارتقا خواهیم داد.

۷_  از جوانان حمایت کنید

 ما از کودکان و جوانان حمایت خواهیم کرد تا رهبران یک انتقال سبز و عادلانه باشند و در خانه، مدرسه، جوامع و محل کار فعالیت کنند. ما به کودکان و جوانان در پیشبرد بحث های زیست محیطی و اطمینان از شنیده شدن صدای آنها کمک خواهیم کرد.

از این بیانیه می توان در موارد زیر استفاده کرد:

به عنوان مجموعه ای از اصول که زیربنای هر استراتژی، طرح و برنامه محلی

به عنوان مجموعه ای از اصول زیربنای هر استراتژی، طرح و برنامه محلی

به عنوان ابزار توسعه در شناسایی زمینه های اقدام بهبود

برای فعال کردن گفتگو با جوامع محلی، کارکنان کتابخانه و شرکای کلیدی، از جمله تنظیم جزئیات بیشتر در راستای نیازهای محلی

برای ارتقا ارزش ها و آرمان های کتابخانه ای به عنوان یک سند حمایتی

برای شناسایی شرکا و همکاران همفکر

برای حمایت از برنامه های ارتقا کارکنان

برای دسترسی به متن اصلی این بیانیه می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید.

https://www.cilip.org.uk/page/GreenLibrariesManifesto