کد خبر: 47132
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 فروردين 1402 - 13:20

داخلی

»

سخن هفته

مجموعه سازی مردمی در کتابخانه‌های عمومی:

حامیان کتاب طرحی نو

منبع : لیزنا
سیده مریم حسینی
حامیان کتاب طرحی نو

لیزنا؛ سیده مریم حسینی کتابدار کتابخانه روزبهان شیراز: گروه حامیان کتاب که متشکل از جمعی از دوستداران کتاب در ممسنی است از مهر ۱۴۰۱ در قالب طرحی جهت خرید کتاب‌های جدید برای کتابخانه‌ی عمومی این شهر فعالیت خود را آغاز کرد. اولین نشست این گروه در هفته دوم فروردین ۱۴۰۲ در محل کتابخانه ی عمومی استاد شهید مطهری نورآباد ممسنی برگزار شد.

در این نشست ضمن به نمایش گذاشتن کتاب‌های خریداری شده در ۶ ماه گذشته،  یکی از دو کتابدار ارائه دهنده طرح روند اداری طی شده در چند ماه گذشته و تلاش های صورت گرفته برای اجرایی شدن طرح و ثبت کتاب‌ها در کتابخانه های عمومی را برای حاضران در جلسه تشریح کرد. وی گفت ما کار را به صورت آزمایشی با تعداد معدودی از افراد و مبلغ کم شروع کردیم تا انگیزه و قابلیت عملی کردن آن را بسنجیم. در نتیجه‌ی آن تا کنون 15 میلیون تومان کتاب خریداری شده است که همه از کتابهای مطرح و پرمخاطب بازار نشر است. ما فکر می‌کنیم در صورت حمایت سازمان و اجرایی شدن این طرح به مرور افراد بیشتری از این فعالیت آگاه می‌شوند و با گسترش این اقدام کتابخانه‌ی عمومی می‌تواند از مزیت‌های آن بهرمند شود که از جمله ی آن ارتباط نخبگان و عموم مردم با کتابخانه و تبدیل آن به پایگاهی برای بحث و گفتگو در مورد نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهرستان و ارائه راه حل برای رفع آنهاست. همچنین این ارتباط احساس مسئولیت افراد برای کمک به کتابخانه و تبلیغ فعالیت‌های آن در گروههای اجتماعی نزدیک به خود را افزایش می دهد و در طولانی مدت باعث افزایش استفاده مردم از منابع کتابخانه خواهد شد. همچنین ما برای دریافت اعتماد مردم به این طرح، نیاز داریم این منابع زودتر به مرحله ثبت برسد و کارکردهای آن مشخص شود. چرا که بهترین تبلیغ این فعالیت گردش منابع خریداری شده است.

در ادامه دو نفر از مدیران گروه خواستار پاسخگویی نهاد کتابخانه‌های عمومی به مشارکت مردم این شهرستان در به روز کردن منابع تنها کتابخانه شهر نورآباد شدند. آنها گفتند ما به عنوان بخش کوچکی از این شهرستان پیش قدم شده‌ایم تا نیازهای اطلاعاتی فرزندان این شهر را با تایید نهادکتابخانه‌های عمومی به عنوان متولی کتاب و کتابخوانی در شهرمان تامین کنیم. همچنین ما حاضریم به تمامی شبهات نهاد کتابخانه‌های عمومی در مورد شرایط کمک و خرید منابع پاسخ بدهیم اما این بلاتکلیفی و ندادن پاسخ به طرحی که از دل مردم دغدغه‌مند برآمده در شرایطی که رهبر انقلاب نیز در پیام نوروزی امسال خواستار ورود خود مردم برای راهگشایی در جهت رفع مشکلات مردم در تمامی زمینه‌ها شده‌اند قابل تامل است.

در پایان کتابداران میزبان گروه حامیان کتاب ضمن اعلام اینکه ما امیداوریم طرح حامیان کتاب سرآغاز بنا شدن کتابخانه‌هایی با عنوان منابع مردمی در شهرهای مختلف کشور باشد و روزی مردم خود با کمک هم منابع مورد نیازشان را فرآهم کنند و خود مروج کتابخوانی باشند به  حاضران اعلام کردند پیگیر دریافت پاسخ نهاد کتابخانه‌های عمومی به این طرح خواهند بود و آنها را در جریان دیدگاه سازمان در مورد ادامه کار قرار خواهند داد.

حسینی، سیده مریم. «حامیان کتاب طرحی نو برای مجموعه سازی مردمی در کتابخانه‌های عمومی». سخن هفته لیزنا، شماره 637،  21 فروردین ۱۴۰۲.