کد خبر: 47162
تاریخ انتشار: جمعه, 01 ارديبهشت 1402 - 10:26

داخلی

»

گاهی دور، گاهی نزدیک

تحلیلی بر چت جی پی تی

منبع : لیزنا
جعفر مهراد
تحلیلی بر چت جی پی تی

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک 341): جعفر مهراد، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز: چت جی پی تی (ChatGPT) یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می شود و به کاربر امکان می دهد با یک جت بابت مکالماتی مانند انسان و موارد دیگر داشته باشد. مدل زبان می تواند به سوالات پاسخ دهد و در انجام کار هایی مانند نوشتن ایمیل، مقاله، و کد به کاربر کمک کند. 

استفاده از این سیستم تا اول ماه فوریه ٢٠٢٣ برای عموم رایگان بود، زیرا چت جی بی تی در مرحله تحقیق و بازخوردها قرار داشت. از اول فوریه ٢٠٢٣، نسخه اشتراکی پولی آن به نام ChatGPT Plus وارد بازار شده که دسترسی به آن تنها با ثبت نام و پرداخت اشتراک امکان پذیر است.

چت جی پی تی توسط Open AI، یک شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی ایجاد شده است. این شرکت چت جی پی تی را در ٣٠ نوامبر ٢٠٢٢ راه اندازی کرد. 

طبق تجربه و تحلیل بانک سویسی UBS, چت جی پی تی سریع ترین برنامه در حال رشد تمام دوران است. در ژانویه ٢٠٢٣، تحلیل بانک سویسی UBS تخمین زده است که این سیستم ١٠٠ میلیون کاربر فعال داشته است. برای مقایسه، نه ماه طول کشید تا TikTok به ١٠٠ میلیون کاربر فعال برسد.

روش اتصال و هزینه اشتراک:

علاقمندان می توانند به سادگی با مراجعه به: chat.openai.com  و ایجاد یک حساب کاربری Open AI  به چت جی پی تی دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر، اشتراک سالانه چت جی پی تی ۴٩ دلار و ٩٩ سنت است که رقم قابل توجهی نیست.

 چت جی پی تی چگونه کار می کند:

چت جی پی تی توسط Open AI بر روی معماری یک مدل زبان ایجاد شده است که Generative Pre-trained 

  Transformer (GPT) نام دارد. مولد مدلهای هوش مصنوعی از این نوع، بر روی حجم وسیعی از اطلاعات از جمله وب سایت ها، کتاب ها، مقالات خبری و مواد دیگر اینترنتی آموزش دیده اند.

تفاوت چت جی پی تی با یک موتور جستجو چیست؟

چت جی پی تی یک مدل زبان است که با هدف برقراری مکالمه با کاربر نهایی ایجاد شده است. یک موتور جستجو صفحات وب را در اینترنت نمایه می کند تا به کاربر کمک کند اطلاعاتی را که خواسته است پیدا کند.  چت جی پی تی توانایی جستجو در اینترنت را ندارد. چت جی پی تی از اطلاعاتی که از داده های آموزشی آموخته است برای تولید پاسخ استفاده می کند، که جایی برای خطا باقی می گذارد. در همین راستا، اطلاعاتی که درباره خودم درخواست کردم، ضمن ارائه اطلاعات مفصل و کافی دارای چندین اشتباه فاحش بود، از جمله اخذ مدرک دکتری از دانشگاه پیتسبورگ؟، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؟ و تعدادی اشتباه دیگر که عمدتا جنبه اجرایی داشت. تفاوت عمده دیگر آن است که چت جی پی تی فقط تا سال ٢٠٢١ به اطلاعات دسترسی دارد، در حالیکه یک موتور جستجوی معمول مانند گوگل به آخرین اطلاعات دسترسی دارد. بنابراین، اگر از چت جی پی تی بپرسید که کدام کشور قهرمان جام جهانی فوتبال ٢٠٢٢ شده است، نمی تواند یثبه شما پاسخ دهد و گوگل این کار را خواهد کرد.

محدودیت های چت جی پی تی:

با وجود این که چت جی پی تی بسیار چشمگیر به نظر می رسد (که هست)، هنوز محدودیت های مختلف دارد. چنین محدودیت هایی شامل توانایی پاسخ دادن به سوالاتی است که به روشی خاص بیان می شوند، زیرا برای درک سوال ورودی، نیاز به بازنویسی دارد. یک محدودیت دیگر، فقدان کیفیت در پاسخ هایی است که ارایه می کند که گاهی اوقات می تواند منطقی به نظر برسد، اما معنای علمی ندارد یا می تواند بیش از حد پرمخاطب باشد. به جای درخواست توضیح در مورد سوالات مبهم، مدل فقط معنای سوالات کاربر را حدس می زند که می تواند منجر به پاسخ های ناخواسته به سوالات او شود.

 

موضوع نگرانی درباره چت جی پی تی؟

مردم نسبت به جایگزینی یا تحلیل رفتن هوش انسانی توسط چت بات های هوش مصنوعی ابراز نگرانی می کنند. برای مثال، ربات چت می تواند در عرض چند ثانیه مقاله ای را در مورد هر موضوعی به طور موثر، البته نه لزوماً دقیق، بنویسد و تقلب را برای فراگیران آسان تر کند. این امر باعث شده است که هم اکنون برخی از نواحی آموزش و پرورش و تعدادی از دانشگاه ها در شهرها و ایالت های آمریکا  دسترسی به آن را مسدود کنند. یکی دیگر از نگرانی‌های چت ربات هوش مصنوعی انتشار احتمالی اطلاعات نادرست است. از آنجا که ربات به اینترنت متصل نیست، ممکن است در اطلاعاتی که به اشتراک می گذارد اشتباه کند.

خود ربات می گوید: «پاسخ ربات به عنوان واقعیت در نظر گرفته نشود و همیشه افراد را تشویق می کند تا هر اطلاعاتی را که از ربات یا هر منبع دیگری دریافت می کنند راستی آزمایی کنند.»

حال با توجه به این نگرانی‌ها،سوال این است که آیا ابزاری وجود دارد که متن چت جی پی تی را تشخیص دهد؟ با نگرانی های موجود در استفاده از چت جی پی تی برای تقلب، اکنون نیاز به یک آشکارساز متن چت جی پی تی،  بیش از پیش احساس می شود.

شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی که تولید کننده چت جی پی تی است، ابزاری ناقص و رایگان را برای هدف قرار دادن این مشکل منتشر کرده است. ابزار «طبقه بندی کننده» Open AI تنها می تواند٢۶ درصد متون نوشته شده با هوش مصنوعی را با یک « تعریف احتمالی نوشتاری هوش مصنوعی» به درستی تشخیص دهد. علاوه براین، در ١٠ درصد مواقع، موارد مثبت کاذب را ارائه می کند، و به اشتباه آثار مکتوب انسان را به عنوان یک AI نوشته شده شناسایی می کند.

آشکارساز های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد مانند: GPT-2 Output Detector   و غیره که اینها نیز منابع غیرقابل اعتمادی برای شناسایی هوش مصنوعی هستند و مکرراً منبعی کاذب می دهند. 

بالاخره، در استفاده از این کاربرد نکته مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد: چت جی پی تی یک ربات چت پیشرفته است که این پتانسیل را دارد که زندگی مردم را آسان تر کند و به انجام کارهای خسته کننده روزمره از قبیل تهیه ایمیل، رزومه، نامه، مقاله، و...کمک کند. با این حال، جزییات فنی خاصی وجود دارد که قبل از استفاده گسترده باید مشخص شود تا از پیامدهای منفی آن مانند انتشار اطلاعات نادرست جلوگیری شود.

این مسأله د مورد سایر «چت ربات ها» هم صادق است. گزینه های چندی وجود دارد که به همان اندازه خوب هستند و حتی ممکن است برای نیاز های کاربران مختلف مناسب تر باشند. علیرغم توانایی‌های گسترده چت جی پی تی، ربات چت هوش مصنوعی دارای نقاط ضعف بزرگی است، از جمله این که نسخه رایگان آن دارای ظرفیت های مخصوص به خود است. اگر می خواهید دنیای «چت ربات ها» و نویسندگان هوش مصنوعی را امتحان کنید گزینه های زیادی وجود دارد از جمله YouChat, Jasper، Chat sonic

سرعت توسعه ربات چت ها:

سرعت رخداد پدیده ها در حوزه هوش مصنوعی بسیار زیاد است. هنوز چهار ماه از عمر چت جی پی تی نگذشته است که ChatGPT-4 وارد بازار شده است.

جی پی تی-۴ یک مدل چند مدل بزرگ (پذیرش ورودی های تصویر و متن، انتشار خروجی متن) است که گرچه در بسیاری از سناریوهای دنیای واقعی نسبت به انسان ها توانایی کمتری دارد، اما عملکرد سطح انسانی را در معیارهای مختلف حرفه ای و آکادمیک نشان می دهد.

در این اثنا، غول فناوری گوگل روز سه‌شنبه اول فروردین ماه ١۴٠٢ اعلام کرد که گوگل لیست انتظار Bard, ربات چت هوش مصنوعی خود را باز کرده است. به نظر می رسد که Bard رقیب مستقیم چت جی پی تی و چت جی پی-۴ است (هوش مصنوعی مولد استارتاپ Open AI) که مایکروسافت در چت Bing خود از آن استفاده می کند. 

هر شخصی در آمریکا و بریتانیا می تواند در لیست انتظار گوگل بارد ثبت نام کند و از نسخه پیش نمایش آزمایشی آن به صورت رایگان استفاده کند. گوگل بارد دارای یک رابط ساده با یک پنجره چت و مکانی برای تایپ درخواست های کاربر است، درست مانند چت جی پی تی با چت هوش مصنوعیBing. شبیه مدلهای زبانی بزرگ تر، گوگل بارد کامل نیست و ممکن است در ارایه اطلاعات مرتکب خطا شود.