کد خبر: 47218
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 ارديبهشت 1402 - 11:21

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب چگونه یک فرزند کتابخوان تربیت کنیم؟

منبع : لیزنا
سمانه عباسی
معرفی کتاب چگونه یک فرزند کتابخوان تربیت کنیم؟

معمولا خیلی از والدین بر این باورند که فرزندانشان باید در مدرسه خواندن و نوشتن بیاموزند. بنابراین موضوع مطالعه و کتاب­خوانی او را بیشتر در سال­های ابتدایی مدرسه جدی می­گیرند. در واقع از نظر تعدادی از والدین تربیت یک فرزند کتاب­خوان از سال­های ابتدایی مدرسه آغاز می­شود و شاید مهمترین کاری که بیشتر آنها در جهت ایجاد فرهنگ کتاب­خوانی در کودک خود انجام دهند این باشد که در سال­های کودکی برای فرزندشان کتاب­های رنگ آمیزی تهیه کنند یا نهایتا فرزندان خود را هر از گاهی به کتاب­فروشی یا نمایشگاه­های کتاب برده و برایشان انواع کتاب­های شعر و داستان و نقاشی بخرند و این داستان تا زمان مدرسه کودک ادامه دارد. باید بگوییم که این باور اشتباهی است که کتاب­خوان شدن کودک خود را به مدرسه بسپاریم. در واقع افرادی که نقش مستقیم در تربیت کودک کتاب­خوان دارند همان پدر و مادر و خانواده کودک هستند.

امروزه با توجه به افزایش سطح آگاهی افراد و والدین، مقالات، کتاب­ها و حتی کارگاه­های بیشماری با موضوع تربیت فرزند جهت مطالعه و استفاده در دسترس افراد قرار گرفته است. باید بگوییم همان­طور که تربیت فرزند در مراحل رشد و با اهداف مختلف اصول و قوانین خود را دارد، تربیت کودک کتاب­خوان هم اصول و قواعدی دارد که والدین از ابتدا باید با آن­ها آشنا باشند. معمولا هدف اصلی هر والدی انجام فعالیت­هایی در جهت بهبود زندگی فرزندش است. آن­ها کتاب­های فرزند پروری را می­خوانند، درباره موضوعات مختلف و حل تعارضات کودکان تحقیق می­کنند، اما در این میان سوال اساسی وجود دارد این است که تربیت فرزند کتاب­خوان از چه سنی شروع می­شود؟

تربیت کودک کتاب­خوان قواعدی دارد که نیاز است والدین در جهت آن آموزش صحیح دیده و حتی از همان ابتدای بارداری خود را برای این موضوع آماده کنند. یکی از حساس­ترین دوره­های زمانی در رشد و یادگیری کودک، از بدو تولد تا پنج سالگی است. به همین علت داشتن یک فرزند اهل مطالعه پروژه­ای است که پایه­های آن از همان روزهای ابتدایی تولد فرزند آغاز می­شود.

افراد زیادی در جهان در راستای فرهنگ کتاب و کتاب­خوانی و نکات تربیتی آن، به فعالیت پرداخته و به صورت عملی با تهیه کتاب­ها و مقالات ارزشمندی در این موضوع کار کرده­اند. یکی از این افراد پاملا پاول نویسنده آمریکایی و ویراستار کتاب ریویو نیویورک تایمز است. او در سال 2011 به تایمز پیوست و به عنوان سردبیر کتاب کودکان فعالیت داشت[1]. او نویسنده کتاب‌های «بگذارید دوباره حوصله بچه‌تان سر برود» و «چرا باید سراغ کتاب‌هایی بروید که از آن‌ها متنفرید» است.  کتاب بعدی او که موضوع مورد نظر ماست، کتاب "چگونه یک فرزند کتابخوان تربیت کنیم؟" است. ترجمه این کتاب را خانم سمیه اصلاحی و مصطفی جوکار انجام داده‌اند. این کتاب در تهران و توسط انتشارات کوله پشتی در سال 1399 منتشر شده است.

اینکه بچه­ها از چه زمان نیاز به مطالعه دارند و از چه زمان باید روی کتاب­خوانی آنها کار کرد دغدغه بسیاری از والدین است. نویسنده این کتاب با توصیه های عملی و کاربردی با استفاده از مراحل رشد کودک به والدین و خوانندگان توصیه­های لازم تربیتی برای رسیدن به این هدف را بیان می­کند. پاملا پل با تقسیم بندی مراحل زندگی به چهار بخش و ارائه برنامه­ای در هر بخش، به هر کدام به صورت جداگانه می­پردازد. هر صفحه از کتاب در بردارنده‌ی اطلاعات مفیدی مانند ساخت کتابخانه‌ی خانوادگی، استفاده از اینترنت، اختصاص زمانی برای مطالعه‌ی تمامی اعضای خانواده و ... اشاره کرد.

یکی از موارد جذابی که در این کتاب بسیار به آن تاکید شده است خواندن کتاب با صدای بلند از دوران جنینی است. چنانچه در ابتدا با موضوع مطالعه برای فرزند بلافاصله پس از تولد شروع شده و طی آن خواننده با چگونگی خوانش کتاب برای نوزادان آشنا می­شود. در بخش بعد با توجه به مراحل رشد به کتاب­خوانی برای کودکان نوپا پرداخته و هر آنچه در این دوران درباره روش­های کتاب­خوانی باید بلد باشیم، بیان کرده و در ادامه به نکاتی حرفه­ای درباره بلندخوانی برای کودک نوپا پرداخته است.

از جمله پاراگراف­های درخشان این کتاب بخش­های «انتخاب کتاب برای نوپاها» و «کتابدار بچه­ها» و «کتابفروشی­ها عاشق بچه­ها هستند» است. همچنین درانتهای هر فصل از کتاب، کتاب­ها و منابعی مصور و داستانی مختص هر دوره از رشد کودک معرفی شده است که تصویرگری هر بخش توسط یک هنرمند متفاوت انجام شده است.

از طرفی برای هر گروه سنی کودک و نوجوان، لیستی از کتاب­های پیشنهادی با توضیحی کوتاه درباره آن وجود دارد. در انتهای کتاب و در بخش پنجم آن با عنوان «کتاب‌های دوست‌داشتنی بیشتر: براساس موضوع و سطح مطالعه‌ی کودک» نیز یافت می‌شود که شامل توصیه­هایی کارشناسانه برای والدین و مربیان است. در واقع این کتاب خلاصه­­ای­ست از اینکه چگونه کودک ما از مرحله «کتابخوان تازه کار» به «کتابخوان مستقل» تبدیل شود.

در بخش انتهایی کتاب نویسنده به معرفی کتاب­هایی بر اساس موضوع­های «خنده­دار، اشک­آور، شخصیت­های عالی دختر یا پسر، مهربانی و همدلی و پذیرش هویت خود در میان دیگران» پرداخته است. در واقع می­توان نقطه طلایی این کتاب را همین معرفی کتاب­ها دانست.

باید اشاره کرد فهرست کتاب­هایی که در این کتاب معرفی شدند (با توجه به اینکه کتاب ترجمه است و نویسنده آن آمریکایی است) از منابعی است با فرهنگ و آداب و رسوم همان منطقه نوشته شده است. در ایران ما هم مراکز و رسانه­هایی هستند که هر ساله فهرستی از کتاب­های معتبر و خواندنی را برای کودکان و نوجوانان معرفی می­کنند. مهمترین منابع معرفی کتاب برای کودکان و نوجوانان شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که هر ساله لیستی از کتاب­های مفید و خواندنی برای گروه­های سنی مختلف و در موضوعات مختلف معرفی می­کند. همچنین کتابک و کتاب هد هد هم سایت­های مفید و روزآمدی برای اطلاع از جدیدترین منابع و کتابهای مفید برای کودک و نوجوان است. شورای کتاب کودک هر ساله فهرستی از آثار برتر ادبیات کودک و نوجوان را از میان آثار تالیفی و ترجمه منتشر شده، معرفی و به آثار برگزیده و شایان تقدیر، جوایز مختلفی اهدا می­کند. با توجه به اینکه هدف اصلی شورای کتاب کودک شکوفایی ادبیات اصیل ایرانی برای کودکان و نوجوانان است، والدین و مربیان می­تواند با مراجعه به سایت­های ذکر شده از جدیدترین و برترین کتاب­های مفید در موضوعات و رده­های سنی مختلف برای فرزندان خود اطلاع پیدا کنند.

در قسمتی از کتاب درباره کتاب­خوانی برای نوزادان آمده است:

  • دور بر کودک خود را از کتاب احاطه کنید؛
  • از کتاب­های مقوایی پخش شده روی تشک بازی شروع کنید؛
  • بگذارید کوچولوی شما ورق بزند و حرف شما را قطع کند؛
  • اگر کلمات را به همان شکل که نوشته شده­اند نخواند، برای شروع مشکلی نیست.

وقتی در حال بلند خواندن کتاب هستید، ببینید که آیا کودک کتاب­خوان تازه‌کار شما می‌خواهد به صفحات کتاب نگاه بیندازد یا نه. در ابتدا می‌توانید فقط به واژه‌هایی اشاره کنید که می‌دانید فرزندتان بلد است و قبلاً خودش آن‌ها را خوانده. وقتی درنهایت متوجه شدید که فرزندتان می‌تواند یک جملۀ‌ ساده را بدون هیچ مشکلی بخواند، آرام‌آرام سراغ مراحل دیگر بروید. می‌توانید صفحات را یکی‌درمیان بخوانید. بسیاری از کتاب‌هایی که برای خوانندگان تازه‌کار هستند، ویژگی‌های جذاب مشابه یا متفاوت دارند. مثلاً کار خلاقانۀ‌ مو ویلمز به نام سری کتاب‌های فیل و خوک87 بسیار سرگرم‌کننده است: هر دوی شما می‌توانید «نقش» یکی از این‌دو دوست را بازی کنید. سیاست داشتن شما بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی به‌جای اینکه بگویید «بذار ببینم این تیکه رو چی می‌گی»، بگویید «خیلی دوست دارم این بخشِ داستان رو از زبونت بشنوم» یا «الان نوبت باباییه که به حرفات گوش بده».

وقتی او با صدای بلند شروع به خواندن کتاب می‌کند، در کمال احترام به خواندنش گوش دهید، وسط حرفش نپرید و اگر هم جمله‌ یا واژه‌ای را غلط می‌خواند، صبر کنید خواندنش تمام شود تا موارد را به او گوشزد کنید. دبیران روش مونته‌سوری می‌گویند: «به او یاد بده، نه اینکه غلط جمله‌اش را بگیری.» شاید با خودتان بگویید غلط‌گرفتن‌های جزئی به جایی برنمی‌خورند، اما این کار شما عاقبتی جز کاهش اعتماد‌به‌نفس و از بین بردن انگیزۀ‌ کودک در پی ندارد.

سخن آخر

امروزه با توجه سبک زندگی ماشینی و استرس­های فراوانی که در این نوع زندگی، لاجرم انسان و فرزندان آدمی را درگیر خود می­کند پرداختن به کتاب و مطالعه امری است که می­تواند راه را برای رشد و پیشرفت و تجربه­های جدید هموار سازد. فرزندان ما با وارد شدن به دنیای داستان­ها و کتاب­ها می­توانند راه­های میانبر پیش برده توسط دیگر افراد را تجربه کنند. از آنجایی که پدیده اینترنت و دنیای زندگی دیجیتالی هزاره سوم، منجر به درجا زدن انسان در یک مکان و استفاده از تجربه­های دیداری است و از طرفی سهل الوصول بودن استفاده از زندگی ماشینی می­تواند باعث توقف خلاقیت و شروع درجا زدن انسان­ها در یک دایره تعریف شده شود و این که این روند ممکن است تا آخر عمر با او بماند؛ به نظر می­رسد بهترین راه حل برای حرکت مثبت و رو به رشد آدمی برای درک دنیاهای جدید و برقراری روابط موثر، پرداختن به فرهنگ کتاب­خوانی و تربیت کودکان کتاب­خوان از راه پناه بردن به آغوش پر مهر کتاب است که تجربیات خویش را بی دریغ در اختیار آدمی قرار می­دهد.

مشخصات کتاب

پل، پاملا؛ روسو، ماریا. چگونه یک فرزند کتابخوان تربیت کنیم؟. مترجمان: سمیه اصلاحی و مصطفی جوکار. تهران: کوله پشتی، 1399.

منابع

  1. پل، پاملا؛ روسو، ماریا. چگونه یک فرزند کتابخوان تربیت کنیم؟. مترجمان: سمیه اصلاحی و مصطفی جوکار. تهران: کوله پشتی، 1399
  2. آدرس به لینک

درباره نویسنده متن

من سمانه عباسی منتظر بر آستان دهه 40 نفس می­کشم. زاده شهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)، قم هستم. در حال حاضر کتابدار بخش اطلاع رسانی کتابخانه کوثر دانشگاه قم و دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش کتابخانه دیجیتال هستم.

علاقمندی من در حوزه کتابخانه و کتابخوانی، هنر، شعر و نقاشی است.

دل خوشی­هایم:

گوشه­ای دنج، جرعه­ای کتاب

بوم نقاشی­ام و رنگ و قلم به ضمیمه آهنگی از طراوت زندگی...

خاطری خوش و چند کلمه گفتگوی صمیمانه با خانواده و دوستانم، به خصوص همسرم و دو گل باغ زندگیم سینا و مریم است.

 

------------------------

[1] . https://www.iranketab.ir/profile/17345-pamela-paul