کد خبر: 47435
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 25 خرداد 1402 - 10:00

داخلی

»

برگ سپید

معرفی و نقد کتاب قانون 5 ثانیه

منبع : لیزنا
زهرا دوست زاده
معرفی و نقد کتاب قانون 5 ثانیه

درباره نویسنده

مل رابینز مجری تلویزیونی، وکیل، سخنران و نویسنده‌ی محبوب کتاب‌های انگیزشی است.او در کانزاس سیتی آمریکا در سال 1968 به دنیا آمد. او توانست با انتشار عناوین پرفروشی چون «قانون 5 ثانیه» و «بزن قدش! این یه قانونه» در بین مخاطبان کتاب‌های حیطه‌ی موفقیت، به شهرتی جهانی دست پیدا کند او کتاب قانون ۵ ثانیه را به عنوان یک کتاب تئوری ننوشته است. وی ادعا می‌کند که به کمک این قانون زندگی خودش را متحول کرده و وقتی دیده است که این قانون چقدر ارزش و کاربرد دارد تصمیم گرفته است آن را در قالب یک کتاب در اختیار دیگران قرار دهد. این کتاب یکی از محبوب ترین آثار مل رابینز است. این اثر از سوی مخاطبان کتاب‌های خودسازی، با استقبال خیره‌کننده‌ای مواجه شد و شهرتی بین‌المللی برای رابینز به ارمغان آورد(وب سایت کتابراه، بی­تا).

 نگارش خلاصه ای از کتاب

در قسمتی از کتاب می خوانیم که یک ثانیه شجاعت می تواند روزتان را تغییر دهد. یک روز می تواند زندگیتان را تغییر دهد و یک زندگی می تواند جهان را تغییر دهد.

کتاب قانون 5ثانیه روایتگر این است که قانون 5 ثانیه می تواند در هر لحظه از زندگی روزمره و در مواجهه با دشواری، عدم قطعیت و ترس موثر واقع شود (وب سایت نشر نوین، بی­تا). مل رابینز در این کتاب با کمک گرفتن از مثال های واقعی، راه کارهایی را برای رها شدن از دست تعلل بی مورد ارائه می دهد. و به مخاطب خود می آموزد که از ساده ترین روش ها برای حل مشکلات بزرگ  میتوان کمک گرفت و همه ی رویاها می تواند حقیقت بپیوندد اگر شجاعت پیگیری آن ها را داشته باشیم. در واقع یک کتاب بی نظیر در زمینه توسعه فردی، موفقیت و خودسازی می باشد که ابزاری قدرتمند را در اختیار شما می گذارد که بسیار موثر و شگفت انگیز است.

به عبارتی ساده تر این کتاب قانون خواستن توانستن را به شکل دیگری بیان کرده است. اصلی ترین مطلبی که کل کتاب بر پایه آن پیش میرود این است که فاصله ای بین خطور یک ایده در ذهن و عمل نباید باشد که با همین نکته ساده خیلی پیشرفت می کنیم.

نقد و بررسی محتوا

سه نقد  عمده بر این کتاب وارد است: 1-  از مشکلات این کتاب می توان به این اشاره کرد که لُبِّ مطلب در ابتدای کتاب گفته می شود و الباقی تجربیات دیگران هستند بنابراین با خواندن چندین صفحه از  کتاب کلیت موضوع را دارید.

2-  کثرت بیش از حد نقل قول:  این کتاب بیش از حد  از کامنت های دیگران  استفاده کرده است  به طوری  که نیمی از کتاب نظرات و اندیشه افراد دیگرست. این کتاب پراز حاشیه و نقل قول های بیش از حد و توییت است  که این برای مخاطب آزاردهنده می باشد.

3- تکرار بیش از حد مطالب:  و یکی دیگر از مشکلات آن این است که بسیار مطالب را تکرار می کند و  موارد را بیش از اندازه توضیح داده است  و قانون 5 ثانیه را بسیار زیاده گویی کرده است  که این  باعث خستگی و دلسردی مخاطب می شود. این در حالی است که این کتاب می توانست در عین کوتاه بودن مفیدتر باشد زیرا اصل قانونش همان قانون 5 ثانیه می باشد.

از این کتاب چندین برداشت حاصل می شود که به شرح زیر می باشد:

-  این قانون 5 ثانیه در مورد تصمیماتی که صدق می کند که از درستی آن اطمینان داریم اما در رابطه با کارهایی مانند خرید ملک، خرید سهام و ازدواج، طلاق و موارد دیگر، اگر بخواهیم عجولانه و بدون تفکر تصمیم بگیریم باعث نابودی  زندگی مان را خواهد شد. پس نقش تفکر چه می شود؟

- کتاب بسیار خوبی است البته اگر از قانون ها پیروی کرد درست است که این کتاب انگیزه خوبی به ادم می دهد اما به شرطی می تواند مفید واقع شود که کمی اراده و پشتکار نیز برای تمرینات روانشناسی اش داشته باشید.

با این حال نمی‌توان از نقاط قوت این کتاب چشم پوشی کرد زیرا این کتاب جزو معدود کتاب هایی است که حتی با مطالعه نمونه کتاب خیلی چیزها را می توان از آن آموخت و در کتاب به جمله "رویاهای تان را به آدم ها نگویید ، به آن ها نشان بدهید" اشاره شده است که بسیار برایم جالب بود.

جملات برگزیده کتاب قانون 5 ثانیه مل رابین

1- احساسات را نمی‌توانی کنترل کنی، اما اختیار رفتارت همیشه در دستان خودت است.

 2- همواره شخصی پیدا خواهد شد که ارزشت را نادیده بگیرد؛ اجازه نده آن شخص خودت باشی.

3-  تو اهمیت ندارد. تنها چیزی که اهمیت دارد کاری است که انجامش می‌دهی.

4- زمانی که صحبت از تغییر، اهداف و رؤیاهای زندگی به میان می‌آید، تنها باید روی خودت حساب کنی.

5- شاید بی‌نقص نباشم؛ اما باارزش هستم.

سخن آخر

 کتاب قانون 5 ثانیه یک کتاب در زمینه خودسازی و توسعه فردی است که به ما می­آموزد باید به هر لحظه به چشم لحظه مناسب نگاه کرد و زمان حال را  بهترین زمان برای اقدام و انجام کارها دانست، به همین سبب مل رابینز نیز سعی داشته با استفاده از مثال ها و نقل قول های دیگران، راهکاری بسیار ساده اما موثر برای ایجاد تغییر در همه جنبه‌های زندگی و توسعه فردی افراد معرفی کند. خواندن این کتاب را برای افرادی که پشت گوش انداز هستن بسیار توصیه میکنم.

مشخصات کتاب

رابینز، مل/ قانون 5 ثانیه؛ ترجمه افشین چایچی نصرتی./ تهران. نشر نوین، 1397.

منابع

1- سایت کتابراه، زندگی‌نامه و دانلود کتاب‌های مل رابینز، بازیابی شده در 4آذر1401، آدرس به لینک

2- سایت نشر نوین، دانلود کتاب­های مل رابینز، بازیابی شده در 4 آذر 1401، آدرس به لینک

معرفی کوتاه از من

 زهرا دوست زاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی