کد خبر: 47604
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 19 مرداد 1402 - 10:09

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب رؤیای نیمه شب

منبع : لیزنا
ملیکا خرمشکوه
معرفی کتاب رؤیای نیمه شب

درباره نویسنده

کتاب رؤیای نیمه شب به قلم مظفر سالاری، از سوی انتشارات کتابستان معرفت و در سال 1395 روانه بازار نشر شده و بارها تجدید چاپ گردیده است. مظفر سالاری متولد سال ۱۳۴۱ در شهر یزد است، شهر بادگیرها، قنوت و قناعت، کار و کاریز و کاهگل‌ها. شهری که در شب‌های پرستاره‌اش هر ستاره قصه‌ای می‌شود، قصه‌ای به شیرینی شیرینی‌های معروف یزد. این نویسنده‌ از کودکی با نوشتن مأنوس بوده و همواره با کتاب و کتابخوانی انس و الفت داشته است. سالاری بارها داور ﮐﺘﺎب ﺳﺎل ﺑﻮده و ﺑﺎ ﻋﻨﺎوینی نظیر ﮐﺎرﺷﻨﺎس، ﻋﻀﻮ هیئت ﻋﻠﻤﯽ، ﻣﺸﺎور و ﻣﺪﯾﺮ در اﻣﻮر ادﺑﯽ و هنری دﻋﻮت ﺑﻪ همکاری شده است. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺧﺪﻣﺎت ﻓﺮهنگی مختلف در طﯽ ﺳﺎل‌ها، در دهمین ﮐﻨﮕﺮه ﺷﻌﺮ و ﻗﺼﻪ طلاب، ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه وﯾﮋه ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. برای بچه‌ها داستان، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه، نقد و مقاله‌های آموزشی فراوانی نوشته و شاگردان زیادی را تربیت کرده‌ و طی سه سال پیاپی در جشنواره مطبوعات کانون در زمینه نقد برگزیده شده است. ازجمله آثار این نویسنده نامدار ایرانی می‌توان به کتاب‌های «رؤیای نیمه شب»، «مرا با خودت ببر»، «دعبل و زلفا»، «شب صورتی»، «جان به لب»، «قصه‌های من و ننه آغا» و «گوهر شب چراغ» اشاره داشت. (وب سایت کتابستان)، (وب سایت نوار) و (وب سایت لک­لک بوک).

نگاهی به کتاب

رؤیای نیمه شب را باید همان نیمه‌های شب خواند. همان ساعت‌هایی که فاصله‌ات تا آسمان کم است و از ازدحام اهل زمین هم خبری نیست. رؤیای نیمه شب، رؤیایی است از جنس عشق که یک شبه همه چیز را عوض کرد، از عشق گرفته تا انتظار برای منجی و معجزه. کتابی از جنس رؤیاهای باورنکردنی که نشان داد می‌توان توکل کرد، دل داد و نتیجه گرفت. کتابی‌‌ست که می‌توان خط به خط،‌ لحظه‌هایش را زندگی کرد و داستانش را در فضای مذهبی و قدیمی شهر حله عراق به خوبی متصور شد. حله، شهری تاریخی‌ست که می‌توان دوران اوج آن را قرون پنجم و ششم هجری دانست. این شهر به گواه تاریخ، از زیباترین شهرهای عراق بوده و یکی از مهم‌ترین مراکز تعلیم و تربیت علمای شیعه و مجتهدان این مذهب محسوب می‌شده است. داستان کتاب، قصه دلدادگی جوانی پاک سیرت و سنی مذهب به دختری شیعه مذهب است که با وجود شکاف مذهبی که بین او و محبوبش وجود دارد، جرأت ابراز عشق را ندارد و در راه این وصال، با موانع و چالش‌هایی تلخ و شیرین مواجه می‌شود.

با عشق آن سوی خطر جایی برای ترس نیست

در انتهای موعظه، دیگر مجال درس نیست

کافر اگر عاشق شود، بی‌پرده مؤمن می‌شود

چیزی شبیه معجزه با عشق ممکن می‌شود

این عشق است که داستان را جلو می‌برد. عشق غیرممکنی که هیچ امیدی به وصال آن نبود، دردسرهای باورنکردنی که هیچ راه‌حلی نداشت، جاهلانی که هیچ‌کس باور نمی‌کرد روزی چشم بر حقایق خواهند گشود و بینا خواهند شد و منجی‌ که هیچ‌وقت ناامید نکرد... داستان پرمفهوم کتاب ما را به این فکر فرو می‌برد که تک تک دقایق عمرمان را برای چه چیزی و چه کسی می‌گذرانیم؟

رؤیای نیمه شب به تجلیل از عشقی راستین می‌پردازد که معجزه‌ی خاص امام زمان (عج) در آن گنجانده شده است. این کتاب تاکنون به عنوان رمان برگزیده‌ی ششمین دوره کتاب سال ولایت و نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی، و همچنین کتاب سال مجله‌ی سلام بچه‌ها و پوپک شناخته شده است.

تحلیل کتاب

مضمون اصلی رؤیای نیمه شب، وحدت بین پیروان مذهبی شیعه و سنی است و نویسنده سعی کرده است با گنجاندن عشق میان دو جوان از دو مذهب متفاوت، عشق و ایثار را به عنوان عامل وحدت در جامعه‌ای آشوب‌زده معرفی کند. رؤیای نیمه شب، کتابی‌ست تاریخی و با محوریت مهدویت که در کنار مسئله تقریب مذاهب و جذابیت‌های داستانی، مسئله مهم‌ترِ باورمندی به امام زمان (عج) و رابطه ایشان با شیعیان را مطرح می‌کند که بدون شعارزدگی و توهین به عقاید متفاوت به خوبی شکل گرفته است و مخاطب را با مفاهیم عمیقی آشنا می‌کند. نقطه قوت کتاب روایت حال و روز سخت شیعیان حله‌ی عراق در دوران حکومت مرجان صغیر و ذکر مصائبی بود که با قلم خوب نویسنده حس می‌شد.

از طرفی مثل همیشه شاهد حضور مؤثر زنان در داستان بودم. همسر و دختر حاکم حله، با اینکه در دربار و تحت سیطره حاکم بودند، ولی دست از حق‌طلبی برنداشته و بر سر عقاید و باورهای خودشان ایستادند. قلم رسا و بلیغ و نثر شیوا و پرتعهد نویسنده در جذب مخاطب خوب عمل کرده است و او را تا انتهای داستان به دنبال خود می‌کشد. کتاب در دسته‌ی کتاب‌های تاریخی مذهبی عاشقانه قرار می‌گیرد، اگر به این سبک کتاب‌ها علاقه دارید، خواندن آن پیشنهاد می‌شود.

 برشی از کتاب

بارها در دل ساکت و سنگین شب صحنه آمدن ریحانه و مادرش را به مغازه مرور کردم. می‌خواستم از معمای عشق سردرآورم. چه اتفاقی می‌افتاد که یک نگاه یا یک لبخند می‌توانست قلابی شود و انسانی آزاد را به دام اندازد؟ میان خواب و بیداری سعی می‌کردم بدانم چه چیزی از وجود ریحانه، مرا آنطور به هم ریخته بود؛ شبحی از چهره‌اش؟ نگاهش که لحظه‌ای به نگاهم تلاقی کرد؟ سکوت و و وقارش؟ آهنگ صدایش؟ همه این‌ها؟ هیچ‌کدامشان؟ همه این‌ها بود و هیچ کدامشان نبود. امیدوار بودم بعد از چند روز فراموشش کنم، ولی نتوانستم. مثل صیدی بودم که هرچه بیشتر تلاش می‌کردم بیشتر گرفتار می‌شدم.

مشخصات کتاب

سالاری، مظفر. (1395). رؤیای نیمه شب. قم: کتابستان معرفت.

منابع

سایت کتابستان معرفت. مظفر سالاری. بازیابی شده در تاریخ 7 شهریور 1399. لینک

سایت نوار. زندگی‌نامه و دانلود کتاب‌های صوتی مظفر سالاری. بازیابی شده در تاریخ 7 شهریور 1399. لینک

سایت لک لک بوک. مظفر سالاری. بازیابی شده در تاریخ 7 شهریور 1399. لینک

درباره نگارنده این متن

ملیکا خرمشکوه، کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه علامه طباطبائی و کتابدار هستم. پرسه در کتابفروشی‌ها، کتابخانه‌گردی و مطالعه کتاب‌ها برایم تفریحی لذت‌بخش است و مرا سر ذوق می‌آورد. چونان مسافری هستم که با هر کتاب به سرزمین‌های بسیار دور سفر می‌کنم.