کد خبر: 48336
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 12 بهمن 1402 - 10:01

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

منبع : لیزنا
ملیکا خرمشکوه
معرفی کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

درباره نویسنده

استفان گایز نویسنده، وبلاگ‌نویس و کارآفرین امریکایی است که سبک روان و قابل فهم وی در نگارش کتاب‌هایش و راهکارهای عملی و راهبردی‌اش، او را به نویسنده‌ای بین‌المللی تبدیل کرده است، تا جایی که کتاب اولش با عنوان «خرده عادت‌ها» به 17 زبان زنده دنیا ترجمه شد و در فهرست پرفروش‌‌های آمازون و نیویورک تایمز قرار گرفت. او به دلیل ارائه استراتژی‌های بسیار کاربردی تغییر رفتار، در سطح جهانی به شهرت رسید (وب­سایت سی بوک، بی­تا) و (وب­سایت طاقچه، بی­تا). گایز در نوشتن آثارش از لحنی طنز و صمیمانه استفاده می‌کند و در آن‌ها خبری از اصطلاحات پیچیده، سخت و نامفهوم نیست.کتاب معروف وی با عنوان «چگونه کمال‌گرا نباشیم؟» توسط خانم نرگس محمدی و از سوی نشر شمشاد در سال 1398 به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است (وب­سایت فیدیبو، بی­تا).

نگاهی به کتاب

هنگام خواندن این کتاب، احساس می‌کنید یک دوست صمیمی رو‌به‌رویتان نشسته است و با شما صادقانه صحبت می‌کند و از قضا خیلی خوب هم درکتان می‌کند. نویسنده به خوبی توانسته است احساسات و عملکرد یک فرد کمال‌گرا را در موقعیت‌های گوناگون شرح دهد. از آنجایی که خود نویسنده دوره‌ای طولانی درگیر کمال‌گرایی بوده است، ابتدا از تجربیاتش می‌گوید و در بخش‌هایی از کتاب به شرح همین مشکل در زندگی خود می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه با فعالیت‌های خیلی معمولی و ساده و مداوم توانسته است بر این مانع بزرگ غلبه کند.

او در نه فصل اول کتاب، به بررسی و شناخت آسیب‌های کمال‌گرایی، ویژگی‌های کمال‌گراها و ریشه کمال‌گرایی پرداخته و در فصل آخر کتاب، که به‌گفته خودش مهم‌ترین بخش کتاب است، گام به گام راهکارهایی را توصیه کرده است که می‌توان به کمک آنها از کمال‌گرایی به سمت معمول‌گرایی حرکت کرد. «چگونه کمال‌گرا نباشیم؟»، کتابی خودآموز در زمینه رشد فردی و تغییر عادت‌های رفتاری است که همچنان در صدر پرمخاطب‌ترین کتاب‌های روانشناسی در سرتاسر دنیا قرار دارد. گایز بر خلاف روش‌های انگیزشی و کوتاه مدتی که سال‌هاست شنیده‌ایم، عمل را مبنای رشد و حرکت به جلو می‌داند و نه صرفاً احساس و انگیزه را.

این کتاب به شما کمک می‌کند مشکل کمال‌گرایی را درک کنید و نگرش خود را نسبت به انجام کارها تغییر دهید. این موضوع یک راه‌حل کلیدی برای کاهش نگرانی از ارتکاب اشتباه است. با تنظیم معیارها می‌توانید زندگی خود را به نحوی که متناسب با خودتان است، پیش ببرید و لذت موفقیت را با اندازه‌گیری قدم‌های کوچک و پیوسته تجربه کنید، بدون اینکه در پی آرمان‌های کمال‌گرایانه باشید. اگر فکر می‌کنید که با مشکل کمال‌گرایی دست و پنجه نرم می‌کنید، این کتاب عملی و کاربردی را مطالعه و به توصیه‌های آن عمل کنید.

تحلیل کتاب

کمال‌گرایی، مفهومی‌ست صفر و صدی، یعنی همه یا هیچ! و یک عامل محدودکننده برای رشد و موفقیت است. فرد کمال‌گرا می‌خواهد یا به چیزی نرسد یا آن را به‌طور کامل در اختیار داشته باشد. در کتاب حاضر، استفان گایز این حقیقت را به ما یادآور می‌شود که هیچ‌کس کامل نیست و رسیدن به کمال و بی‌نقصی غیرممکن است. نویسنده به شکلی گویا و شفاف نشان می‌دهد که کمال‌گرایی می‌تواند چه صدماتی بر زندگی افراد وارد کند. او خواننده را دعوت می‌کند که بدون کمال‌گرایی قدم در مسیر پیشرفت بگذارد، چراکه قدم‌های کوچک، بخشی از موفقیت هستند.  

به بیان گایز، افراد کمال‌گرا معمولاً دارای ویژگی‌های شخصیتی خاصی هستند که این ویژگی‌ها معمولاً احساس شکست، ناراحتی و ناامیدی را در فرد کمال‌گرا ایجاد می‌کنند. از آنجا که نویسنده هم با چنین مشکلی درگیر بوده است، اصلاً تلاش نکرده که وانمود کند ترک عادت کمال‌گرایی ساده است و فقط به کمی اراده نیاز دارد. گایز خیلی واقع‌بینانه گفته است که برخلاف تصور عموم، کمال‌گرایی مانع پیشرفت و موجب تأخیر در انجام کارها و تحقق اهداف می‌شود.  

مفهوم مقابل این دیدگاه، واقع‌گرایی است که می‌گوید بپذیر که کامل نیستی و البته لزومی هم ندارد که کامل باشی! ولی می‌توانی در نوع خودت بهترین تلاشت را انجام بدهی. باید از یک جایی شروع کنی، منتظر نباشی تا همه چیز کاملاً آماده و شرایط ایده‌آل باشد و رضایت و تمرکز خودت را تنها معطوف به نتیجه کار نکنی و همین که بر ترس‌هایت غلبه کردی و شروع کردی، لایق تقدیری.

کتاب «چگونه کمال‌گرا نباشیم؟» کمک می‌کند در قدم‌های اول، کمال‌گرایی و تأثیرات آن را بشناسید تا واقعیت‌ها را ببینید و به جای رؤیاپردازی، واقع‌گرایانه اهداف خود را مشخص کنید. این کتاب بیانگر آن است که هر قدم شما مساوی با رشد و پیشرفت شماست و نباید آن را نادیده بگیرید. کتاب حاضر، یک کتاب عالی برای رهایی از قید و بندهای ذهنِ کمال‌گرایانه است.

برش‌هایی از کتاب

  • اگر شخص کمال‌گرا به خود اطمینان نداشته باشد که بتواند کاری را در سطح عالی انجام دهد، فعالیت‌های بسیار کمی در لیست کارهای او قرار می‌گیرند.
  • معمول‌گرایان خودشان را معمولی می‌بینند و می‌پذیرند که همین باعث می‌شود هر موفقیتی در نظرشان عالی بیاید. کمال‌گرایان می‌کوشند تا تصویر ایده‌آل و در حد کمالی از خود بسازند. همین باعث می‌شود که هر موفقیتی در نظرشان مثل چرک کف دست باشد.
  • همان کسی که هستید، باشید و همان چیزی را که احساس می‌کنید بگویید. زیرا آن‌هایی که حواسشان به شماست، به این چیزها اهمیت نمی‌دهند و آن‌هایی که به این چیزها اهمیت می‌دهند حواسشان به شما نیست.

مشخصات کتاب

گایز، استفان. (1398). چگونه کمال‌گرا نباشیم؟. ترجمه نرگس محمدی. تهران: شمشاد.

منابع

]1[ سایت سی بوک. چگونه کمال‌گرا نباشیم؟. بازیابی شده در تاریخ 1 شهریور 1402. لینک

]2[ سایت طاقچه. کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم؟. بازیابی شده در تاریخ 1 شهریور 1402. لینک

]3[ سایت فیدیبو. کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم؟ از استفان گایز. بازیابی شده در تاریخ 1 شهریور 1402. لینک

درباره نگارنده این متن

ملیکا خرمشکوه، کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه علامه طباطبائی و کتابدار. از مطالعه کتاب‌های حوزه توسعه فردی لذت می‌برم و بسیار می‌آموزم.