کد خبر: 25137
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 شهریور 1395 - 09:56

داخلی

»

اخبار کتاب

معرفی 4 کتاب ایرانی به IBBY برای داوری و انتخاب نهایی  

منبع : لیزنا
کتاب حسی لمسی «مرغ سرخ پا کوتاه»، کتاب «زیبا صدایم کن»، «کلاه حصیری» و «احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران» در فهرست کتابهای کودکان با نیازهای ویژه IBBY قرار گرفتند.
معرفی 4 کتاب ایرانی به IBBY برای داوری و انتخاب نهایی  

 به گزارش لیزنا، فهرست کتاب‌های برگزیده برای کودکان با نیازهای ویژه هر دو سال یکبار توسط  دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY باآثار ادبی برجسته از سرتاسر جهان منتشر می‌شود.

این فهرست شامل آثاری در گروه‌های متفاوت در زمینه‌های زیر است: کتاب‌هایی که برای کودکان معلول تولید شده‌اند، آثاری که شخصیت‌های موجود در آن‌ها معلولیت و ناتوانی دارند، کتاب‌های پارچه‌ای و کتاب‌های تصویری که تمامی کودکان چه معلول و چه عادی بتوانند از آن‌ها لذت ببرند.

این فهرست بصورت کاتالوگ در اختیار تمام شعبه‌های ملی در ۷۴ کشور عضو دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان قرار می‌گیرد، اصل آثار نیز در نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیاری شرکت داده می‌شوند و سپس در کتابخانه عمومی کانادا / تورنتو «مرکز اسناد کتابهای کودکان و نوجوانان معلول» نگهداری می‌شوند. 


شورای کتاب کودک به عنوان شعبهٔ ملی
IBBY کار انتخاب و معرفی آثار برتر تولید شده در ایران را به عهده دارد و هر دو سال یکبار آثاری متناسب با بخش‌های ذکر شده را برای داوری و حضور جهانی به این فهرست معرفی می‌کند. 

بر اساس اعلام شورای کتاب کودک، در این دوره بنا بر تصمیم کمیتهٔ جوایز (آثار برای کودکان با نیازهای ویژه) شورای کتاب کودک، کتاب حسی لمسی «مرغ سرخ پا کوتاه» ساخته ستاره اقتداری، کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن زاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «کلاه حصیری» نوشته مصطفی خرامان از نشر افق و کتاب «احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران» نوشته سید علی شجاعی با تصاویر نازنین عباسی از نشر نیستان را برای داوری و انتخاب نهایی به IBBY معرفی کردند.


از میان دلایل انتخاب این آثار می‌توان به انتخاب موضوع مناسب و پرداخت خوب داستان، وجود امید و پایداری، پرداخت مناسب شخصیت‌ها و جزییات داستان، بیان مفاهیم عمیق فلسفی و اجتماعی با زبانی ساده و روان، تصاویری خلاق و ساختی هنرمندانه اشاره کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: