کد خبر: 25318
تاریخ انتشار: شنبه, 10 مهر 1395 - 15:21

داخلی

»

اخبار کتاب

« بچه های کوهستان» سراسر تعلیق های خوب است

منبع : لیزنا
 داود امیریان با بیان اینکه خواندن این کتاب همچون دیدن یک فیلم سینمایی است چرا که کتاب تعلیق های خوبی دارد گفت:قهرمان پروری از نکات مثبت کتاب است که سبب جذب مخاطب جوان و نوجوان به مطالعه و کتابخوانی خواهد شد.
« بچه های کوهستان» سراسر تعلیق های خوب است

 به گزارش لیزنا، عصر روز چهارشنبه 7 مهر ، جلسه رونمایی و نقد و بررسی کتاب « بچه های کوهستان » اثر سید رضا موسوی با حضور وی و داود امیریان به عنوان منتقد ادبی ، سکینه خاتون مهدیان معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد،علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ، جمعی از دانش آموزان منطقه 9 و 10 و مسئولین کتابخانه های عمومی شهر تهران  در سالن کنفرانس پارک شهر برگزار شد.

 

در این مراسم ابتدا داود امیریان که تاکنون بیش از 26 عنوان کتاب منتشر کرده و جوایز متعددی را کسب نموده است با اشاره به کتاب بچه های کوهستان ابتدا به طراحی روی جلد این کتاب انتقاد کرد و گفت: طرح جلد کتاب بسیار ابتدایی و به دور از زیبایی است؛ رنگ سبزی که انتخاب شده چشم نواز نیست البته این انتقاد من به طراحی جلد کتابهای اخیر انتشارات مهر  نیز است .

وی افزود: اما داستان کتاب بسیار خواندنی و جذاب است به گونه ای که من این کتاب را در یک جلسه به اتمام رساندم و برایم خیلی جذاب بود.

امیریان قهرمان پروری را یکی از نقاط قوت کتاب و عاملی جهت جذب بیشتر مخاطب عنوان کرد و گفت: ما اگر بخواهیم برای جذب نوجوانان و جوانان به سمت مطالعه و کتابخوانی کاری کنیم باید داستان هایی که قهرمان پرور است را بیشتر نشر دهیم چرا که جوانان به دنبال کشف قهرمان زندگی شان هستند تا از آن الگو گرفته و رشد کنند پس چه بهتر که الگوی این قشر قهرمانان 8سال دفاع مقدس باشند که در این کتاب به خوبی این اتفاق افتاده است.

 

این نویسنده کتاب که تاکنون چندین فیلمنامه بر اساس کتابهای مختلف نوشته که به فیلم تبدیل شده است با اشاره به زندان های عراق یادآور شد: معتقدم عراقی ها در زندانبانی بسیار متبحر هستند به طوری که در زمان صدام ، بسیاری از کشورهای دنیا زندانی های خودشان را به عراق می فرستادند لذا فرار از زندان های عراقی ها کار بسیار دشواری بودند و آنان به هیچ عهد نامه ژنو پایبند نبودند و کسانی را که می خواستند فرار کنند آنقدر شکنجه می کردند تا بمیرند. لذا کل آزاده هایی که توانستند در زمان جنگ از عراق فرار کنند فقط 5 نفر بودند.

امیریان با بیان اینکه یکی از جذاب ترین شاخه های ادبیات و سینما مساله فرار است و مهمترین وظیفه هر اسیر فرار کردن است گفت: آثار مکتوب بسیاری از ایام دفاع مقدس و رشادت‌های مردان و  زنان در عرصه‌های مختلف این حماسه هشت ساله موجود است که جا دارد برای هر یک از این داستان‌ها فیلمی شایسته بسازیم و این کتاب نیز یکی از آن داستان های جذاب را دارد با سوژه ای جذاب و گیرا به نام "فرار".

 

وی افزود:خواندن این کتاب همچون دیدن یک فیلم سینمایی است چرا که کتاب تعلیق های خوبی دارد و مخاطب را خیلی زود با خود همراه می سازد.

نویسنده فیلمنامه نفوذی اظهار داشت: معتقدم از این کتاب می توان چندین فیلمنامه سینمایی جذاب استخراج کرد.
وی با اشاره به شقاوت های عراقی ها نسبت به اسرای ایرانی گفت: باید مجسمه های این اسرا را از طلا بگیرند چرا که آنان در سخت ترین شرایط هم خودشان را نباختند.

این منتقد ادبی ، خواندن این کتاب و حضور در این مراسم را از افتخارات خود اعلام کرد و گفت: این کتاب شیرینی های خاص خودش را داشت و من حتما مطالعه آن را به دیگران هم توصیه خواهم کرد.

به گفته این نویسنده کشورمان ، جذابیت فیلم سینمایی فرار بزرگ ساخته جان استرجز، محصول سال ۱۹۶۳ و با حضور استیو مک کوئین یک دهم این کتاب هم نیست.

 

امیریان تاکید کرد: اگر کارگردانان و تهیه کنندگان ما باهوش باشند باید این کتاب را حتما به فیلم تبدیل کنند و نویسنده کتاب هم اصلا به این فکر نکند که این کتاب را فی سبیل الله برای تبدیل شدن به فیلم در اختیار تهیه کنندگان قرار بدهد!

در ادامه سید رضا موسوی نویسنده کتاب سخنان خود را با بیان فواید ورزش و نقش آن در  اسارت و آزادی خود آغاز کرد و گفت: من از خانواده ورزشکاری هستم و تمام خانواده من ورزشکار هستند و من قبل از انقلاب، قهرمان کشتی جوانان ایران شدم. بنابراین هنگامی هم که اسیر شدم در زندان های عراق ورزش می کردم و آنقدر از آمادگی بدنی خوبی برخوردار بودم که وقتی در اردوگاه ورزش می کردم حتی عراقی ها از این همه آمادگی متعجب می شدند. بنابراین توصیه می کنم که ورزش را از خانواده دور نکنید.

وی در ادامه به مشکلات و مرور خاطرات خود در اسارت پرداخت و گفت: زندان استخبارات عراق دارای 5 طبقه بود که دو طبقه بالایی آن به هیچ عنوان نور نداشت و ظلمات بود و ما از جیره غذایی که می دادند متوجه می شدیم که صبح است یا ظهر چون شام نمی دادند.

موسوی با بیان اینکه ما سه نفری از عراق فرار کردیم و فرار من 7 روز طول کشید گفت: همه داستان فرار کتاب متعلق به من است و هیچ دروغی در این کتاب وجود ندارد.

 

در خاتمه این مراسم نیز مراسم رونمایی از کتاب « بچه های کوهستان» که از مجموعه 4 جلدی بچه های ایران است با حضور نویسنده، منتقد و مسئولین حاضر برگزار شد و میهمانان این مراسم تابلو یادبود را امضا کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: