کد خبر: 27695
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 اسفند 1395 - 16:49

داخلی

»

اخبار کتاب

اسفندگان کتاب، روشی برای یاری‌رسانی به مردم و فرهنگ کتاب‌خوانی

منبع : لیزنا
دومین خیریه «اسفندگانِ کتاب» پنج‌شنبه پنجم اسفندماه در نشر چشمه کوروش در حمایت از انجمن درختِ کوچک زندگی (حامی کودکانِ کار، محروم و بدسرپرست) برگزار شد.
اسفندگان کتاب، روشی برای یاری‌رسانی به مردم و فرهنگ کتاب‌خوانی

به گزارش لیزنا، درخت کوچک زندگی، انجمنی مردم نهاد، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که در آن با جلب مشارکت داوطلبانه مردمی در مناطق محروم تلاش می‌شود محیط امنی برای رشد و خودشکوفایی کودکان و محیط خانواده‌هایشان فراهم آید.  این انجمن برای ایجاد ساختاری عادلانه برای رشد، شکوفایی؛ فعالیت مشارکتی در ایجاد امکان تمرین و تجربه کارگروهی، توانمندسازی وکسب مهارت؛ کسب و ترویج آگاهی اجتماعی داوطلبان و گروه هدف؛ رعایت و ترویج صلح، عشق‌ورزی، هم‌زیستی، مسئولیت‌پذیری، توجه به شرافت و کرامت انسانی تلاش می‌کند.

فرزانه احمدی فعال در انجمن درخت کوچک زندگی که حامی کودکان کار و خیابان، در حاشیه این مراسم درباره فعالیت این انجمن توضیح داد.

احمدی درتوضیح همکاری این دوره اسفندگان کتاب با انجمن درخت کوچک زندگی گفت: در این دوره این خیره در حمایت از انجمن ما برگزار می‌شود و هدف آن تاثیر مثبت بر کار کودک است چون فعلا لغو آن ممکن نیست.

سیمین سیمیاری داوطب انجمن درخت کوچک زندگی، در توضیح نحوه فعالیت‌های این انجمن بیان کرد: ما موسسه خیریه نیستیم یعنی سعی می‌کنیم حمایتی نباشیم چون با نگاه خیریه مشکل داریم. سودی که از این مراسم بدست می‌آید صرف هزینه آموزشی کودکان خواهد شد.

وی افزود: انجمن سعی دارد روزانه به کودکان یک میان وعده غذایی دهد. گاهی به مناسبت‌هایی به آنها غذا هم می‌دهیم . علیرغم اینکه در این منطقه (منطقه پنج شهر تهران) زمینه برای کمک‌دهی و کمک گرفتن مساعد است، برای حفظ عزت نفس کودکان، بیشتر تلاش ما خدمت‌رسانی در زمینه آموزشی به کودکان است.

محصول نویسندگان، کتاب است

در حمایت از دومین دوره اسفندگان کتاب، ۳۰ نویسنده کتاب‌های خود را به کتاب‌فروشی نشر چشمه واقع در مرکز تجاری کوروش سپردند تا درصدی از فروش کتاب‌ها در اختیار انجمن درخت کوچک زندگی قرار گیرد.

پیمان اسماعیلی، نویسنده کتاب‌های جیب‌های بارانی‌ات را بگرد، برف و سمفونی ابری، نگهبان و همین امشب برگردیم، در این مراسم حضور داشت و گفت: دلیل برگزاری این مراسم هدیه دادن کتاب است، از این راه به کودکان کار کمک می‌شود و اینگونه هرکس اندک تمایلی در شرکت در این مجموعه داشته، می‌‌تواند تاثیرگذار باشد. انجام چنین طرح‌هایی تاثیر کمی در حل مشکلات کودکان خواهد داشت ولی همین اندازه تاثیر هم، مفید است. ما به عنوان نویسندگان این روش را انتخاب کردیم چون محصول ما کتاب است و از این راه می‌توانیم کمک کنیم همین کار را اصناف مختلف می‌توانند انجام دهند ولی در هر صورت کتاب کالایی فرهنگی است که می‌تواند اولویتی در کارهای دیگر داشته باشد.

مهدی یزدانی‌خرم از دیگر نویسندگان جمع سی نفره اسفندگان کتاب بود؛ او در حاشیه این مراسم گفت: نویسنده می‌تواند در این فضاها و برنامه‌ها رفتاری گروهی داشته باشد تنها جایی که نویسنده می‌تواند در گروه قرار بگیرد اینجاست. در سایر فعالیت‌ها باید نویسنده فردیت خود را حفظ کند. عواید این کار به خیریه می‌رسد و می‌تواند تاثیر مفیدی داشته باشد همچنین بدین وسیله کتاب‌های نویسندگان حاضر در دست جامعه قرار می‌گیرد.

الهام فلاح نویسنده کتاب «خون مردگی» با اشاره به امکان اطلاع‌رسانی نویسندگان به دلیل امکان رسانه‌ای که در اختیار دارند، بیان کرد: اهالی فرهنگ و هنر وقتی این مسائل را دغدغه خود قرار دهند، مردم عامی هم به این مساله نزدیک می‌شوند. به خاطر الگوبرداری جامعه از نویسندگان با این‌چنین مراسم‌هایی امکان کمرنگ کردن کار کودک در جامعه بیشتر است. اسفندگان کتاب فعالیتی خودجوش است که در بضاعت ما بود این کار را انجام دهیم.

فلاح در توضیح دومین دوره اسفندگان گفت: امسال دومین سال است که این جمع چنین فعالیتی را انجام می‌دهد، حسین سناپور، فرشته احمدی و محمد حسینی بانی‌های اصلی گردآمدن این جمع بودند. آنها از نویسندگانی که به نسبت پرکار بودند و اقبال عمومی داشتند دعوت کردند تا در اسفندماه هر سال در این مراسم شرکت کنند.

سیدامین حسینیون، از دیگر نویسندگانی بود که در این طرح شرکت کرد. او انجام چنین برنامه‌هایی را از هر زاویه‌ای مثبت خواند.

گردهمایی نویسندگان و یاری‌دهندگان

آرش صادق‌بیگی نویسنده کتاب بازار خوبان، با اشاره به اینکه در دیگر کشورها هم خیریه‌هایی مانند اسفندگان برگزار می‌شود، گفت: این مراسم تبلیغ فرهنگ با خیریه است که ترکیب آنها می‌تواند مردم را برای خرید کتاب تشویق کند حتی افرادی که کتاب نمی‌خرند هم به منظور کمک در این مراسم شرکت و در آن ناشر، نویسنده و خیره همه سود می‌کنند.

فرشته احمدی از بانیان اسفندگان کتاب از ابتدای مراسم در جمع نویسندگان حضور داشت. او درباره این گردهمایی گفت: ایده این مراسم تشویق مردم به کتاب خواندن و تلفیق خیریه با کار فرهنگی است، تا مردم برای کمک به کودکان کار پیش قدم شوند. برگزاری چنین مراسم‌هایی برای این  است که مردم تمایلی به کار فرهنگی ندارند، فکر کردیم با انجام این کار اتفاق خوبی صورت می‌گیرد و از امکانات بالقوه نویسندگان استفاده می‌کنیم. در این گردهمایی دو مدل آدم با هم ترکیب می‌شوند و امید است که جامعه اقبال بیشتری به بخش فرهنگی نشان دهد. امیدواریم که اتفاق‌های بهتری در آینده بیافتد. اینها قدم‌های کوچکی است ولی با برنداشتنش هم اتفاق خوبی نمی‌افتد.

 محمد حسینی نویسنده مجموعه داستان «کنار نیا مینا» دیگر بانی اسفندگان کتاب درباره چگونگی شکل‌گیری آن گفت: دوستان سال گذشته با شرکت ۲۰ نویسنده که همه دارای یک ویژگی بودند و آن اینکه همه در دهه ۸۰ به جامعه ادبی پیوسته بودند، اجرا کردیم. امسال فکرکردیم می‌توان این مراسم را با ۳۰ نویسنده برگزار کرد. خیریه اسفندگان وابسته به هیچ موسسه، ناشر و فرد خاصی نیست بلکه متعلق به نویسندگانی است که در آن جمع می‌شوند. ناشران کتاب‌هایشان را در اختیار کتاب‌فروشی که در نظر گرفته شده است می‌گذارند و ۴۰ درصد فروش به خیریه پرداخت خواهد شد. 

این نویسنده با تاکید بر مستقل بودن مجموعه اسفندگان کتاب افزود: سال پیش انجمن مورد حمایت اسفندگان کتاب، انجمنی در حمایت از زنان آسیب دیده بود، امسال منافع خیریه به کودکان کار بی‌سرپرست و بدسرپرست در انجمن درخت کوچک زندگی اهدا می‌شود و امید است که مانند سال گذشته تاثیر مثبتی داشته باشد. ویژگی مهم این خیریه عدم وابستگی به هر نهاد خصوصی و دولتی است که سالی یکبار فقط در یک روز صورت می‌گیرد. دبیرخانه خاموش داریم که دو ماه در سال شروع به فعالیت می‌کند، نویسندگان را دور هم جمع می‌کند.

در دل دوست به هر حیله رهی باید جست

محسن حکیم‌معانی با غنیمت شمردن گام‌های کوچکی که در جهت کمک به هم‌نوع و افزایش کتاب‌خوانی برداشته می‌شود، گفت: در جامعه درگیر آسیب‌های اجتماعی فراوانی هستیم و همیشه مشکل پایین بودن سرانه کتاب‌خوانی را داریم. مردم اقبال کمتری به کتاب نشان می‌دهند، اگر بتوانیم با کمک یاری‌رسانی به دیگران، مردم را به کتاب‌خوانی تشویق کنیم، اتفاق خوبی خواهد بود.

در دل دوست به هر حیله رهی باید جست، سعید عباسپور داستان‌نویس معاصر با خواندن این مصرع گفت: اگر حتی کاری کنیم که افراد پشت جلد یک کتاب را مطالعه کنند، کاری مفید انجام داده ایم. فکر کنم فرهنگ کتاب‌خوانی و فرهنگ کار گروهی به ما کمک می‌کند که به جای اینکه رفتار واکنشی ، رفتاری مناسب از خود بروز دهیم.

مهدی افروزمنش نویسنده کتاب تاول، با اشاره به موضوع کار کودک در جامعه بیان کرد: دور هم جمع شدن خالقان کتاب‌ها و مردم باعث می‌شود که یادمان بماند که در جامعه ما حقایقی وجود دارد و باید به آنها توجه شود. این‌طور نباشد که چون جلوی چشم ما است آنها را فراموش کنیم. باید با برگزاری مراسم‌های این چنین تلنگری زده شود تا به مردم یادآوری کند.

محمدحسن شهسواری نویسنده مجموعه داستان «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» با اشاره به لزوم عادت به خواندن کتاب در سنین کودکی بیان کرد: تا کتاب‌خوانی در سال‌های کودکی افراد تبدیل به عادت نشود نمی‌توان تغییری در فرد برای کتابخوان کردنش انجام داد. تاثیر این برنامه در حد خیریه است. نویسندگان برای کمک به کودکان کار جمع شده اند تا جشنی داشته باشند.

امکان اطلاع رسانی در حوزه نشر مقداری محدود است

بهرنگ کیائیان، مدیر دفتر نشر چشمه، با اشاره به جنبه خیره‌ای اسفندگان کتاب، از تلاش نشر چشمه برای اطلاع‌رسانی وسیع خبر داد. او گفت: منفعت این مراسم به نویسنده وناشران نمی‌رسد، سعی کردیم در شبکه‌ای مجازی با ساخت چند کلیپ اطلاع رسانی کنیم. این در حالی است که تک تک نویسندگان تریبونی بودند، کاری که در وسع و توانمان بود را انجام دادیم.

کیائیان اطلاع‌رسانی گسترده‌تر را لازمه بهتر انجام شدن این گردهمایی دانست و گفت: مردم کتاب، کمک کردن به دیگران و دیدن نویسندگان را دوست دارند. امکان اطلاع رسانی در حوزه نشر مقداری محدود است.

این گردهمایی در حالی انجام شد که علاقه‌مندان به فروشگاه چشمه مراجعه و با کمک و نظر نویسندگان محبوب خود، کتاب‌هایی را انتخاب می‌کردند. نویسندگان از نزدیک با مراجعه‌کنندگان گفتگو و کتاب‌هایشان را امضا می‌کردند و با هم عکس می‌گرفتند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: