کد خبر: 29593
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 مرداد 1396 - 09:25

داخلی

»

اخبار کتاب

مدیرعامل کانون پرورش فکری مطرح کرد

افزایش کتابخانه‌های سیار به 500 کتابخانه تا سال 1400

منبع : لیزنا
آیین آغاز به کار 31 کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «قاصدک مهربانی» روز یکشنبه، هشتم مردادماه، برگزار شد.
افزایش کتابخانه‌های سیار به 500 کتابخانه تا سال 1400

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام رویداد فرهنگی، این مراسم با حضور محمدرضا واعظ‌ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون و جمعی از معاونان کانون در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای برنامه فریدون واحدی، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: توجه به توسعه کمی و کیفی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته جز سیاست‌های اصلی کانون در این دوره بوده است و موفق شدیم در عرض چهار سال کتابخانه‌های سیار را از 85 ناوگان به 117 ناوگان ارتقا دهیم.

وی افزود: نزدیک به دو هزار روستا تحت پوشش کانون هستند و عدالت فرهنگی حکم می‌کرد نگاه ویژه به این مناطق داشته باشیم.

این مدیر کانون ابراز امیدواری کرد با همکاری سازمان برنامه و بودجه تمامی نقاط کشور تحت پوشش کانون با محوریت کتابخوانی قرار گیرد و گفت: این 31 ناوگان فعال روستایی که امروز آغاز به کار می‌کنند، از 33 ناوگانی است که در سال 95 برنامه‌ریزی شده و دو ناوگان دیگر مخصوص تهران به زودی به کار گرفته می‌شود.

واحدی همچنین از خرید پنج تریلی نمایش خبر داد و ابراز امیدواری کرد که خودروهای ایمن به مربیان اهدا شود و همچنین خواهان نوسازی ناوگان به واسطه سازمان برنامه بودجه و تهیه مینی‌بوس برای حومه شهرهای بزرگ شد.

 تاکید بر لزوم ایجاد شرایط برابر یادگیری و عدالت فرهنگی

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان نیز بیان کرد: یکی از محورهای اصلی کار کانون، کتاب و کتاب‌خوانی است و ما معتقدیم کار در این حوزه، به معنای پایه‌ریزی کردن فرهنگ و تمدن در جامعه است.

وی با بیان اینکه مربیان کانون به کودکان رغبت خواندن و مطالعه کردن می‌دهند، ادامه داد: توجه به مناطق روستایی و عشایر را در اولویت قرار داده‌ایم چرا که در این مناطق، کودکان و نوجوانان در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی قرار دارند.

حاجیان‌زاده به اشاره به وجود تفرقه در روستاهای مرزی بیان کرد: در روستاهای مرزی و روستاهای شهری به دلیل تفرق فرهنگی و حتی مذهبی، آسیب‌های مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد، لذا ما باید در کنار امنیت اجتماعی که نظام جمهوری اسلامی ایران در کشور فراهم کرده، به فکر امنیت فرهنگی جامعه باشیم و این مسئله، در گرو آگاهی رسانه است.

وی اظهار داشت: ایجاد شرایط برابر یادگیری و عدالت فرهنگی، نکته مهمی است. متمدن شدن جامعه فقط به شهرها محدود نمی‌شود و توجه نکردن به مناطق محروم، به معنای افزودن به محرومیت‌های آن ‌ها است.

به گفته وی، طبق آمارهای رسمی، 30 درصد کشور را مناطق روستایی شکیل می‌دهد و ما باید در ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری و فرهنگی در این مناطق، تلاش کنیم.

10 هزار روستا با کتابخانه‌های سیار تحت پوشش قرار می گیرند

مدیرعامل کانون پرورش فکری، با اشاره به کتابخانه‌های سیار کانون عنوان کرد: این کتابخانه‌ها علاوه بر توزیع کتاب در مناطق محروم، برنامه‌های دیگری را نیز انجام‌ می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به تئاتر عروسکی، قصه‌گویی، برنامه‌های سرگرمی و کاردستی، مسابقات فرهنگی و غیره اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که وقتی توانسته‌ایم تعداد این واحدهای سیار را دوبرابر کنیم (169 کتابخانه سیار)، گفت: می‌توانیم تا سال 1400 این تعداد را به 500 دستگاه کتابخانه سیار برسانیم که در آنصورت امکان تحت پوشش قرار دادن 10 هزار روستای کشور را خواهیم داشت.

حاجیان‌زاده همچنین پیشنهاد کرد: به جز دستگاه‌ها و بودجه‌های دولتی، می‌توان نظر خیران را به امور فرهنگی جلب کرد. ما می‌توانیم مجمعی را با این رویکرد راه‌اندازی و از خیران کشور دعوت کنیم تا در حوزه کتاب و فرهنگ نیز فعالیت داشته باشند.

رسیدگی به وضعیت کودکان روستایی و محروم باید در اولویت قرار گیرد

در ادامه این آیین واعظ‌ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگی در کشور، گفت: سال گذشته رئیس جمهور سوئیس به ایران آمد و در سخنرانی خود اظهار داشت کشورش در گذشته، کشوری بسیار فقیر بوده اما با ایجاد اراده توسعه در جامعه، توانسته است به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شود بنابراین تفاوت کشورهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته، در ذهن و نگرش آن‌ها است.

وی با بیان اینکه ایجاد فرهنگ توسعه، نیاز به کار روی نسل آینده دارد، اظهار داشت: کانون پرورش فکری وظیفه دارد نسلی خلاق، مثبت‌اندیش و تاب‌آور در برابر آسیب‌ها، وسوسه‌ها، مفاسد، رشوه‌ها و تخلفات تربیت کند و اگر این اتفاق بیفتد، پیشرفت و توسعه کشور ما تضمین شده است.

واعظ‌ مهدوی عنوان کرد: برای محقق شدن این رسالت، باید تمام کودکان و نوجوانان کشور را در نظر داشت و از آنجا که خانواده‌های شهری معمولا می‌توانند خودشان را تامین کنند، رسیدگی به وضعیت کودکان روستایی و محروم باید در اولویت کار قرار گیرند.

وی راه‌اندازی واحد‌های سیار در کانون، اتفاق بسیار پسندیده‌ای انگاشت چراکه اگر در روستاها امکانات ایجاد نشود، روستائیان به حاشیه شهرها می‌آیند و در آن‌جا گرفتار مصائب و بزه‌کاری‌های مختلف می‌شوند.

همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با کانون پرورشی

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: خواسته ما از کانون این است که در کنار واحدهای روستایی، مجموعه‌ای را هم به شکل ویژه تشکیل دهد تا به وضعیت کودکان و نوجوانان حاشیه‌ شهرهای بزرگ رسیدگی کنند و به آن‌ها خدمات فرهنگی بدهند.

 

وی با بیان اینکه این سازمان تضمین می‌دهد در مسیر کمال با کانون همکاری داشته باشد، اظهار داشت: پیشنهاد بعدی در رابطه با طرح واحدهای سیار این است که کانون، برنامه‌ای پنج ساله به ما ارائه کند که در آن،‌ نیازهای کانون از جمله نیاز به خودروهای مخصوص لحاظ شده باشد تا ما بتوانیم با قرار دادن این طرح در برنامه ششم توسعه، نسبت به تولید خودروهای مخصوص و مناسب اقدام کرده و ساخت آن‌ها را مانند آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی به خودروسازان سفارش دهیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: