کد خبر: 30842
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 13 مهر 1396 - 15:14

داخلی

»

اخبار کتاب

صد و دهمین برنده‌ نوبل ادبیات معرفی شد

 کازوئو ایشی گورو؛ برنده‌ نوبل ادبیات 2017

منبع : لیزنا
کازوئو ایشی گورو نویسنده ژاپنی تبار انگلیسی، امروز، پنجشنبه 13 مهر (5 اکتبر) با رای 18 عضو فرهنگستان سوئدی، برنده‌ نوبل ادبیات سال 2017 شد.
 کازوئو ایشی گورو؛ برنده‌ نوبل ادبیات 2017

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام وب‌سایت جایزه نوبل، «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده انگلیسی متولد ژاپن برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۷ اعلام شد.

کازوئو ایشی‌گورو نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار،  ۸ نوامبر ۱۹۵۴ در ناگازاکی به دنیا آمد و در حال حاضر 62 سال دارد.

او که در  شش‌سالگی ژاپن را ترک کرده است، خود را کاملا انگلیسی نمی داند زیرا پدر و مادرش او را در خانه ای ژاپنی ‌زبان تربیت کرده اند و ارتباط او را با ارزش‌های ژاپنی حفظ  نموده اند.

او اعتقاد دارد که به طرز دیگری فکر می کند و دیدگاه هایش با دیگران اندکی فرق دارد. هرچند اتفاقات دو رمان اول او در ژاپن رخ می دهد ولی خود اعتقاد دارد که با ادبیات ژاپن چندان آشنا نیست ولی سینماگرانی مانند «یاسوجیرو ازو» و «میکیو ناروسه» بر او تاثیرگذار بوده اند.

آثار او مانند «وقتی یتیم بودیم»،  «هنرمندی از جهانی شناور»، «بازمانده‌ روز» و «هرگز رهایم نکن» نامزد دریافت جایزه بوکر بوده‌اند.

ایشی‌گورو به دلیل  نوشتن رمان‌های پراحساس که از شکاف زیرین حس خیالی ما در ارتباط با جهان پرده برمی دارد، شایسته دریافت نوبل ادبیات سال 2017 شناخته شد.

گفتنی است، سال گذشته باب دیلن، ترانه‌سرا و خواننده‌ آمریکایی، به خاطر آفرینش بیانی تازه در ترانه‌سرایی برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبیات شد. از سال 1901 تا 2017 میلادی مجموعا 110 نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌ نویس، مقاله‌ نویس و ترانه‌ سرا برنده جایزه نوبل ادبیات شدند. امسال نیز 240 پیشنهاد به آکادمی نوبل ارائه شده بود که از بین آن ها 195 نویسنده برای ارزشیابی انتخاب شدند و در نهایت کازوئو ایشی گورو به عنوان برنده نهایی اعلام شد.

نوبل ادبیات توسط فرهنگستان پادشاهی علوم سوئد به نویسندگانی که مشارکتی برجسته در حوزه ادبیات دارند تعلق می‌گیرد.  جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵ توسط آلفرد نوبل در پنج حوزه فیزیک، شیمی، ادبیات، اقتصاد، صلح و فیزیولوژی یا پزشکی بنیان گذاری شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: