کد خبر: 30917
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 مهر 1396 - 15:37

داخلی

»

اخبار کتاب

افزایش سرانه مطالعه و توسعه فرهنگی کشور از اهداف نمایشگاه‌های کتاب استانی است

منبع : لیزنا
علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب بیرجند گفت: افزایش سرانه مطالعه و توسعه فرهنگی کشور از اهداف نمایشگاه‌های کتاب استانی است.
افزایش سرانه مطالعه و توسعه فرهنگی کشور از اهداف نمایشگاه‌های کتاب استانی است

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه کتاب استان خراسان جنوبی صبح امروز با حضور علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی، احمد محبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، جمعی از مسئولان محلی برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: اگر کشوری بخواهد رشد و توسعه همه‌جانبه و پایدار داشته باشد باید در آن تحقیق و پژوهش صورت گیرد و تحقیق و پژوهش زمانی در کشور محقق می‌شود که مطالعه کافی وجود داشته باشد. به خاطر این اهمیت و جایگاهی که مطالعه دارد باید تلاش کنیم تا سرانه مطالعه در کشور افزایش پیدا کند. زمانی که کشوری را به لحاظ توسعه‌یافتگی موردبررسی قرار می‌دهند، یکی از شاخص‌ها مطالعه است.

کاراندیش در ادامه گفت: حمایت از ناشران و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه‌های کتاب استانی است. اکنون حمایت از ناشران و اختصاص اعتبار برای افزایش سرانه مطالعه کشور و ترویج کتاب‌خوانی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به آن توجه جدی داریم و در نمایشگاه‌های کتاب استانی این دو موضوع  باهم دنبال می‌شود.

کاراندیش در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درزمینۀ گسترش کتاب‌خوانی گفت: برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال گذشته یکی از اقدامات مؤثر ما در این حوزه بود که 238 هزار نفر در سنین مختلف در آن شرکت نمودند و امسال نیز برای دومین بار 6 هزار نفر در این مسابقه شرکت داشتند که از این تعداد 138 هزار نفر کودک و نوجوان هستند، که برای این مسابقه 8 کتاب معرفی شد. در 4 سال اخیر 255 باب کتابخانه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی به کتابخانه‌های کشور افزوده شد که تأثیر بسیار مثبتی در حوزه کتاب‌خوانی و گسترش فرهنگ مطالعه داشته است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به عوامل پایین آمدن سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: عدم ترویج پرسشگری در افراد جامعه، خودشیفتگی و قناعت به داشته‌های گذشته و گرایش افراد از مطالعه به فضای مجازی ازجمله عواملی هستند که در کاهش سرانه مطالعه در کشور نقش اساسی دارند.

وی در پایان سخنان خود گفت: ایجاد شرایط مناسب برای کودکان و نوجوانان توسط دستگاه‌های فرهنگی و حمایت از صنعت چاپ برای کاهش قیمت کتاب ازجمله مواردی است که باعث می‌شود تا جامعه به سمت افزایش سرانه مطالعه حرکت کند.

 

یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی از 17 تا 22 مهر پذیرای علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: