کد خبر: 31333
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 آبان 1396 - 18:11

داخلی

»

اخبار کتاب

پانزدهمین شماره داروگ منتشر شد

منبع : لیزنا
پانزدهمین شماره داروگ (نخستین نشریه نوجوانان دوستدار محیط‌زیست) روی پیشخوان دکه‌ها آمد. داروگ آبان‌ماه در هفت بخش برای نوجوانان علاقه‌مند منتشر شده است.
پانزدهمین شماره داروگ منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، بخش‌های گوناگون پانزدهمین شماره داروگ به شرح زیر است:

تکاپو

دو عنوان «حالا روز توست، جهانت را بساز» و «نمی‌خواهيم شهر ما سياه‌چاله باشد» ویژه مطالب این بخش هستند. داروگ آبان‌ماه، همزمان با آغاز فصل شکار پرندگان مهاجر در برخی مناطق شمالی کشور، به این موضوع پرداخته و از زبان بچه‌های فریدونکناری، راه‌حل‌هایی را برای آن ارائه داده است. شما هم اگر دوست دارید از خطر شکار بی‌رویه پرندگان برای آینده زمین آگاه شوید، این گزارش را بخوانید.

طبیعت‌گردی

در بخش طبیعت‌گردی پانزدهمین شماره داروگ به کاربرد انرژی بادی، به عنوان یک انرژی پاک در ایرانِ دیروز و امروز پرداخته‌ایم. «توربين‌های بادی، از دوران ساسانی»، درباره آسبادهای نشتیفان در خراسان رضوی و «مزرعه بادی کهک» مطالب این بخش هستند. همچنین در مطلب دیگری با «غار کَتَله‌خور» آشنا می‌شوید. 

پارک جانوران

در این شماره به سراغ روباه رفتیم و نوعی از آن را که «اسمش معمولی است، رفتارش شگفت‌انگیز» معرفی کرده‌ایم. در پارک جانوران، دو مطلب جذاب دیگر هم برای دوستداران حیوانات داریم؛ «چرا گردن زرافه‌ها دراز شد؟» و «کندو جای افراد بیکار نیست»

خبر خوش

در این شماره هم خبرهای خوب محیط‌زیستی از ایران و جهان را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم؛ به عنوان نمونه می‌توانید در این بخش مطالبی را در مورد شيرين‌شدن دوران تحصيل در مدرسه، فضای امن گوگل برای بچه‌ها و شور و حال نوجوانی در غرفه داروگ بخوانید.

سرگرمی

اگر دوست دارید از راز چشمان درشت کارتون‌های ژاپنی سر در بیاورید، بخش سرگرمی پانزدهمین شماره داروگ را از دست ندهید. در این شماره می‌توانید قصه‌ای از کلیله‌ودمنه با عنوان «حکایت روباه، شیر و خر» را نیز بخوانید. همچنین در بخش «پاسخ بدهيد، جايزه بگيريد» چند معمای جالب نیز آورده شده است.

زنبورانه

قبل از اینکه سراغ خرید یک حیوان خانگی بروید، حتما داروگ پانزده را بخوانید. در بخش زنبورانه این شماره، با انواع حیوانات خانگی و حیواناتی که نباید در خانه نگه دارید، آشنا می‌شوید. در این بخش همچنین طرز درست کردن یک ساندویچ خوشمزه و رنگارنگ را برای تغذیه مدرسه یا عصرانه برایتان آماده کرده‌ایم. این بخش با یک بازی ورزشی-محیط‌زیستی تکمیل می‌شود که می‌توانید با دوستانتان آن را امتحان کنید.

زمین ما

در این بخش با طرح‌هایی آشنا می‌شوید که بچه‌های آفریقایی برای نجات محیط‌زیست ارائه کرده‌اند. همچنین برایتان تعریف کرده‌ایم که توربین‌های بادی چگونه انرژی پاک تولید می‌کنند. اگر از دوست‌داران شکلات هستید؛ در بخش زمین ما، از خطرهایی که تغییرات اقلیمی برای این صنعت دارد با خبر می‌شوید. در ادامه این بخش از پانزدهمین شماره داروگ به دو موضوع که شاید سوال شما هم باشد، پاسخ داده شده است؛ آیا تاریکی مطلق وجود دارد؟ و انرژی از کجا می‌آید؟ 

پوستر هدیه

 

در جدیدترین شماره داروگ نیز همچون شماره‌های گذشته، یک پوستر تمام‌رنگی رایگان با عنوان «سوار شدن بر باد» در انتظار شماست که چندین ورزش هوایی هیجان‌انگیز را معرفی می‌کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: