کد خبر: 32310
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 دی 1396 - 15:03

داخلی

»

اخبار کتاب

«فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها» در عصر ارتباطات

منبع : لیزنا
کتاب «فهم‌شناسی رسانه‌ها» نوشته مارسل دانسی و ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسید.
«فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها» در عصر ارتباطات

لیزنا: اولین بار بقراط بود که از اصطلاح Semeiotic یا نشانه‌شناسی را به کار برد. بنیان‌گذار علم پزشکی غرب این اصطلاح را برای شاخه‌ مطالعه علائم بیماری تعریف کرد. بقراط معتقد بود وظیفه اصلی پزشکان این است که بدانند علائم بدن چه چیزی را نشان می‌دهد. مطالعه اینکه چگونه چیزهایی جای چیزهای دیگری می‌نشینند به حق انحصاری فیلسوفان زمان افلاطون تبدیل شد. 

امروزه نشانه‌شناسی علمی پیچیده است که علوم مختلفی را دربرمی‌گیرد و نظریه‌ها و دیدگاه‌های مختلفی در این علم وجود دارند. «فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها» نوشته مارسل دانسی و ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران  به تازگی توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده است.

پروفسور مارسل دانسی در این کتاب ابتدا گریزی مفید به طرح نظریه نشانه و نشانه‌شناسی می‌زند و مباحث را با ذکر مثال‌های مفید برای فهم بهتر روشن‌تر می‌سازد. پرداختن به رسانه‌های گوناگون نوشتاری، دیداری، شنیداری و در نهایت ترکیبی از همه این‌ها که امروزه در قالب فضای شبکه‌ای نمود یافته است، فرصتی مناسب در اختیار خواننده قرار می‌دهد که با مفاهیم نشانه‌شناسی در بستر هر یک از این حوزه‌های رسانه‌ای آشنا می‌شود. به عبارت دیگر، این کتاب نه تنها منبعی مفید برای تحقیق در حوزه نشانه‌شناسی، بلکه کتابی مفید برای ارتقای سواد رسانه‌ای خواننده است.

همچنین تنوع موضوعی کتاب آن را برای طیف مطالعاتی گسترده‌ای از رونامه‌نگاری و ارتباطات تا مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناسی، مطالعات فیلم، تبلیغات و فضای مجازی مفید ساخته است.

این کتاب اولین اثر دانسی است که به فارسی ترجمه شده است و در چاپ دوم آن مولف فصلی با موضوع رسانه‌های اجتماعی به کتاب اضافه کرده است که فقط در ترجمه فارسی آن موجود است. در چاپ اول این کتاب در سال 2002 هنوز فضای مجازی به این صورت شکل نگرفته بود و جای خالی این مبحث در کتاب وجود داشت که به درخواست مترجمان فارسی کتاب پروفسور دانسی یک فصل را به این موضوع اختصاص داد.

مولف در مقدمه این کتاب هدف نگارش آن را ساده کردن فهم علم نشانه شناسی عنوان کرده است. علمی که به گفته دانسی در دهه 1950 میلادی شهرت یافت و از آن به عنوان علمی با کلمات و کلیدواژه‌های دشوار یاد می‌شود. 

«فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها» با قیمت 22 هزار تومان و تیراژ هزار نسخه راهی بازار نشر شده است.

خبرنگار : ونداد ذوقی
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: