کد خبر: 35120
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 خرداد 1397 - 16:32

داخلی

»

اخبار کتاب

برگزاری سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی

منبع : لیزنا
شورای کتاب کودک مفتخر است فراخوان عمومی دریافت مقاله برای سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی (پاییز ۱۳۹۷) را با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» اعلام کند.
برگزاری سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی شورای کتاب کودک سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی در پاییز ۱۳۹۷ را با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» برگزار می‌شود.

موضوع

«دیگری» فرد یا گروهی است که با ما تفاوت دارد، در مقابل ما قرار می‌گیرد و او را از خود نمی‌دانیم. «دیگری‌سازی» می‌تواند بر مبنای تفاوت‌های قومی، زبانی، جنسیتی، دینی، بدنی، فکری، فرهنگی یا حتی در پیوند با عواملی همچون مهاجرت، طبقه اجتماعی و ایدئولوژی صورت گیرد. در سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» می‌کوشیم به مقوله «دیگری» و انعکاس آن در ادبیات کودک بپردازیم و پرسش‌هایی از این دست را بررسی کنیم:

چگونه انسان‌ها در جوامع خود «دیگری» می‌سازند و با توسل به آن هویتشان را تعریف می‌کنند؟ آیا چنین فرایندی می‌تواند منجر به تبعیض اجتماعی شود؟ بازنمایی «دیگری» در ادبیات کودک چگونه است؟ آیا این ادبیات می‌تواند نقشی در تقویت یا مقابله با «دیگری‌سازی» داشته باشد؟ در ایران کنونی و در میان آثار ادبی برای کودکان چه انواعی از «دیگری‌سازی» به چشم می‌خورد؟

ادبیات کودک در کشورهای دیگر چگونه مقوله «دیگری» را در خود منعکس کرده است؟ تا چه حد پدیدآورندگان ادبیات کودک به گروه‌های اجتماعی در اقلیت و آنان که در جامعه «دیگری» تلقی می‌شوند توجه داشته‌اند؟ «دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و درسی چگونه حضور دارد؟ بازنمایی «دیگری» در جهان دیجیتال و رسانه‌های الکترونیک چگونه است؟

محورهای همایش

مباحث نظری:

کیستی «دیگری» (رویکردهای نظری به تعریف مفهوم «خود»، «دیگری» و «هویت»)

«دیگری»، تبعیض اجتماعی، انسجام و هویت ملی

«دیگری»، فرهنگ و اخلاق

«دیگری»، ایدئولوژی و سیاست

مباحث ادبی:

«دیگری» در تاریخ ادبیات کودک ایران (ادبیات کلاسیک، عامیانه، شفاهی و غیره)

«دیگری» در ادبیات کودک معاصر ایران (ژانرهای گوناگون / تألیف و ترجمه / متن و تصویر / غیره)

«دیگری» در ادبیات کودک دیگر کشورها

مباحث کاربردی:

«دیگری» و تولید ادبی (ادبیات برای کودکان با نیازهای ویژه، اقلیت، مهاجر و غیره)

«دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و کتاب‌های درسی

«دیگری» در جهان دیجیتال (بازی‌های رایانه‌ای، رسانه‌های الکترونیک و غیره)

نحوه مشارکت

علاقه‌مندان به ارائه مقاله می‌توانند چکیده تفصیلی خود (بین چهارصد تا پانصد کلمه) را که دربردارنده عنوان، کلمات کلیدی، شرح مختصری از مسئله مورد بررسی، شرح روش پژوهش و نتایج آن است به همراه مشخصات کامل فردی، شمارI تماس و آدرس ایمیل در قالب فایل word حداکثر تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ به این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: