کد خبر: 38404
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 بهمن 1397 - 09:07

داخلی

»

اخبار کتاب

دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷، آغاز دومین هفته بلندخوانی

منبع : کتابک
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای دومین سال پی‌درپی، ۲ تا ۸ بهمن‌ماه را با عنوان «هفته بلندخوانی» و با شعار «در چرخش روز و شب، بلند بخوان تا حال را دگر کنی!» جشن می‌گیرد.
دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷، آغاز دومین هفته بلندخوانی

به گزارش لیزنا، هفته بلندخوانی از سه‌شنبه، دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ آغاز می‌شود تا لزوم توجه به بلندخوانی برای کودکان را بار دیگر به بزرگسالان یادآوری کند. به همین مناسبت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با هدف تاکید بر اهمیت بلندخوانی برای کودکان، دوم تا هشتم بهمن‌ماه را «هفته بلندخوانی» اعلام کرده است. این موسسه تمامی پدران و مادران، مربیان، آموزگاران و کتابداران را فرامی‌خواند تا از همین هفته بلندخوانی برای کودکان خود را آغاز کنند و دست کم هر روز ۱۵ دقیقه کتابی را برای آنان بلند بخوانند. این تجربه می‌تواند در هر زمان و در هر مکانی باشد.

گفتنی است دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷، هم‌زمان با سالروز تولد سایت ترویج کتابخوانی «کتابک»، به‌عنوان تنها پایگاه مجازی ترویج کتابخوانی در ایران است که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان راه‌اندازی شده و تولید محتوا می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند تجربه‌های بلندخوانی خود برای کودکان را در شبکه‌های اجتماعی خود با هشتگ #هفته_بلندخوانی منتشر کنند تا در ترویج فرهنگ کتابخوانی سهمی به‌سزا داشته باشند. همچنین می‌توانند تجربه‌های خود را در قالب عکس، فیلم یا متن به نشانی تلگرامی @Khanak_Archives ارسال کنند.

چرا بلندخوانی؟

بلندخوانی برای کودکان قسمتی از مغز را تحریک و تقویت می‌کند که با تخیل دیداری، درک مطلب و دریافت معنی واژگان ارتباط مستقیم دارد.

بر اساس یافته‌های مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، دایره واژگان کودکان با خواندن کتاب‌های تصویری برای آنان نسبت به صحبت کردن بزرگسالان با آنان بیشتر گسترش می‌یابد

یکی از تحقیقات دوره کودکی اولیه نشان داده است که کودکان پیش‌دبستانی که حداقل سه بار در هفته برای آن‌ها کتاب خوانده شده بود، دارای آگاهی واجی بیش‌تری نسبت به کودکانی بودند که کم‌تر برای آن‌ها خوانده شده بود.

بلندخوانی همچنین به کودکان کمک می‌کند که ارتباط مثبت خود را با کتاب‌ها توسعه دهند. تخیل آن‌ها را تقویت می‌کند، باعث گرفتن رابطه بهتر با مربیانشان می‌شود و به آن‌ها قدرت درکی کلی از مکان‌ها، مردم، اتفاقات و افسانه‌های کلاسیک می‌دهد که آن‌ها را فراتر از خانه و محله‌شان می‌برد.

قسمت برجسته گزارش برنامه «یک ملت خواننده شدن» که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد این بود که اعلام کرد «تنها و مهم‌ترین فعالیت در شکل دادن دانش کودکان با هدف موفقیت نهایی آن‌ها در مهارت خواندن، بلندخوانی برای آنان است.»

تحقیقات بسیاری بر چرایی بلندخوانی تاکید دارند، اما به «چگونگی» آن اشاره‌ای ندارند. خانواده‌ها می‌توانند از چه راهبردهایی برای تبدیل کردن این توصیه‌ها به واقعیات استفاده کنند؟

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: