کد خبر: 31537
تاریخ انتشار: شنبه, 20 آبان 1396 - 17:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

فراخوان جشنواره کتاب‌های بازنویسی و بازآفرینی تصویری داستانی منتشر شد

منبع : لیزنا
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، فراخوان نخستین جشنواره کتاب‌های بازنویسی و بازآفرینی تصویری داستانی را منتشر کرد.
فراخوان جشنواره کتاب‌های بازنویسی و بازآفرینی تصویری داستانی منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عموی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، جشنواره کتاب‌های بازنویسی و بازآفرینی تصویری داستانی به معرفی آثار برتر منتشرشده در سال‌های ۱۳۵۷تا ۱۳۹۰ می‌پردازد.

هدف از برگزاری کتاب‌های بازنویسی و بازآفرینی تصویری داستانی

۱. ارج نهادن بر کوشش‌های خلاقانه و اثربخش هنرمندان، ادیبان و ناشران آثار بازنویسی و بازآفرینی تصویری داستانی که مشتاقانه راهی دشوار را می‌پیمایند و به نیازهای نسل نوی ایران پاسخی درخور داده‌اند.

۲برانگیختن توجه هرچه بیشتر محققان، دانشجویان و دانشگاهیان به ژرف‌کاوی و بررسی آثار یادشده و کشف ظرفیت‌های پنهان این آثار جهت ژرفابخشی به نظریه ادبیات کودک و نظریه ادبی معاصر.

۳. تشویق هنرمندان، ادیبان و ناشران آثار یادشده به بالابردن هر چه بیشتر ارزش‌های هنری، ادبی و محتوایی آثار خویش و توجهی درخور به نیازهای مخاطبان.

۴معرفی و ترویج ملاک‌های دانشگاهی در بررسی آثار ادبیات کودک و نوجوان.

۵. معرفی آثار برتر ادبیات کودک و نوجوان ایران به آموزگاران، مابان (والدین)، مشاوران، کتابداران و همه کسانی که وظیفه سترگ میانجی‌گری را در برقراری پیوند میان کودکان و نوجوانان و آثار ویژه ایشان برگزیده‌اند.

بخش‌های جشنواره

این جشنواره در چهار بخش زیر برگزار خواهد شد:

۱. معرفی آثار برجسته: در این بخش ۵ اثر برتر در زمینه کتاب‌های بازنوشته و بازآفریده تصویری داستانی معرفی می‌شود.

۲. معرفی هنرمندان و ادیبان برتر: در این بخش ۳ نویسنده، ۳ تصویرگر، ۱ مدیر هنری، ۱ طراح گرافیک و ۱ صفحه‌آرای آثار یادشده معرفی خواهد شد.

۳. معرفی آثار پژوهشی (کتاب و مقاله) برتر در زمینه این آثار: در این بخش یک کتاب و سه مقاله تألیفی برتر معرفی خواهد شد.

۴. معرفی ناشران برجسته: در این بخش سه ناشر برتر در این زمینه معرفی می‌شود.

توضیح: درباره آثار بازنوشته و بازآفریده تصویری داستانی ملاک ارزیابی، اثر در مقام کلیتی یگانه است. برای نمونه هر اثر با توجه به این ملاک سنجیده می‌شود که آیا برهم‌کنش خلاقانه متن واژگانی، متن تصویری، پرامتنها  paratextو صفحه‌آرایی توانسته است اثری برجسته بیافریند که با کودک ارتباطی پویا برقرار کند؟ و آیا اثر حاضر در پیوند با اثر اصلی (پیش متن) نقشی مؤثر بازی می‌کند یا خیر. طبیعی است که انتخاب تصویرگران برتر و نویسندگان برتر نیز از میان تصویرگران و نویسندگان چنین آثاری صورت می‌گیرد.

امتیازهایی که به برگزیدگان تعلق می‌گیرد

۱. اهدای دیپلم افتخار آکادمیا و تقدیرنامه

۲. بررسی آثار برگزیده در مجله علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک.

۳. اختصاص‌یافتن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری به بررسی آثار هنرمندان و آثار برگزیده.

۴. دادن توصیه‌نامه ویژه به برگزیدگان چنانچه برای معرفی به مجمع‌های ملی و جهانی لازم باشد.

۵. چاپ چکیده آثار هنرمندان برگزیده و آثار برگزیده در مجموعه‌ای که جشنواره منتشر خواهد کرد.

چگونگی شرکت در جشنواره

تمام ناشران، پژوهشگران، تصویرگران، نویسندگان و هنرمندان قلمرو کتاب‌های تصویری داستانی می‌توانند آثار برگزیده خود را حد اکثر تا تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۶ به دفتر جشنواره کتاب‌های بازنویسی و بازآفرینی تصویری داستانی بفرستند. هر ناشر می‌تواند در زمینه کتاب‌های بازنوشته و بازآفریده تصویری داستانی حداکثر ۱۰اثر و در زمینه پژوهش و بحث نظری، یک اثر را نامزد بررسی کند. هر یک از آفرینندگان آثار نیز می‌توانند در زمینه کتاب‌های بازنوشته و بازآفریده تصویری داستانی ۵ اثر و پژوهش و بحث نظری یک اثر (کتاب) از آثار خود را برای بررسی نامزد کنند. در بخش پژوهش چنانچه اثری در چند جلد تألیف یافته باشد تمام جلدها در رقابت شرکت می‌کنند. در بخش مقاله نیز هر سردبیر مجله می‌تواند ۴ مقاله و هر مؤلف ۲ مقاله از آثار خود را نامزد رقابت در این جشنواره نماید.

چند توضیح

۱. ین جشنواره به بررسی و معرفی آثار بازنویسی و بازآفرینی تصویری داستانی اختصاص دارد و شامل آثار تألیفی و ترجمه نمی‌شود.

۲. آثاری که در سال‌های ۱۳۵۷تا پایان سال ۱۳۹۰منتشر شده‌اند، می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

۳. همه آثار دریافت‌شده پس از بررسی در کتابخانه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز نگهداری خواهند شد و در اختیار دانشجویان و استادان قرار خواهند گرفت. بنابراین خواهشمند است ناشران و همه هنرمندان و پژوهشگران ارجمند آثار خود را با یادداشتی در صفحه‌های نخست آن مبنی بر تقدیم اثر به «کتابخانه مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز» به دفتر جشنواره بفرستند. بدین‌گونه دانشجویان و پژوهشگران از مطالعه این آثار لذت بیشتری خواهند برد.

۴. خواهشمند است از هر اثر دست کم ۲ نسخه برای دبیرخانه فرستاده شود.

۵. نویسندگان و تصویرگران ارجمندی که دسترسی به برخی از آثار خود ندارند کافی است نام و مشخصات کامل آثار برگزیده خود را به نشانی دفتر جشنواره پست کنند یا به ایمیل دبیرخانه جشنواره به آدرس این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدپست کنند یا به ایمیل دبیرخانه جشنواره بفرستند. اما برای ناشران گرامی ارسال اصل آثار ضروری است.

۶. آثار نامزد شده را لطفا به این نشانی بفرستید:

شیراز، پردیس ارم (دانشگاه شیراز)، ساختمان جهان‌پارس، مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، دبیرخانه جشنواره کتاب‌های بازنویسی و بازآفرینی تصویری داستانی.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: