کد خبر: 24560
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 خرداد 1395 - 11:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

افتتاح 10 کتابخانه عمومی، شاداب سازی 17 کتابخانه در مازندران تا پایان سال 95

منبع : لیزنا
چهل و پنجمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی مازندران با حضور استاندار مازندران، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی استان مازندران و اصحاب رسانه در سالن جلسات استانداری مازندران برگزار شد.
افتتاح 10 کتابخانه عمومی، شاداب سازی 17 کتابخانه در مازندران تا پایان سال 95

 

به گزارش لیزنا، در این جلسه مرتضی عمرانی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مازندران در ابتدا گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان در 5 بخش کلی فرهنگی و منابع، شاخص های کتابخانه ای، عمرانی، تعمیرات و شاداب سازی و تجهیزات به اعضای انجمن ارائه داد.

در بخش اول گزارش مرتضی عمرانی گفت: بر اساس سیاستهای ابلاغی نهاد جهت رونق بحث کتاب و کتابخوانی در استان سلسله نشست های کتاب خوان در استان برگزار گردید  که در سال 94 تعداد 40 نشست برگزار شد و در سال 95 بر اساس چشم انداز در نظر داریم تعداد 300 برنامه نشست برگزار کنیم که در سه ماهه اول یک نشست تخصصی مهدویت در شهرستان ساری و 34 نشست در سطح استان برگزار شد.

وی افزود: در زمینه برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی آنلاین و مکتوب، جمع خوانی کتاب، جلسه نقد و بررسی کتاب، جلسات رونمایی کتاب، نشست های ادبی و قصه نویسی و مسابقات نقاشی 150 برنامه در سال 93 برگزار شد که این تعداد برنامه در سال 94 به 195 برنامه رسید و در سال 95در نظر داریم تعداد 300 برنامه برگزار کنیم که در سه ماهه اول سال جاری 65 برنامه برگزار گردید.

عمرانی در ادامه گفت: در شاخص تعداد کتابهای کتابخانه های عمومی استان در سال 93 تعداد 1615258 جلد کتاب در مخازن موجود بوده است که این تعداد در سال 1394 با تزریق بالغ بر 45089 جلد کتاب به 1660347 جلد کتاب رسیده است و انشااله در سال 95 نیز این مقدار افزایش خواهد یافت.

در بخش دوم گزارش مدیر کل کتابخانه های عمومی گفت: تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان در سال 93 بالغ بر 100061 نفر بوده است که با افزایش 21185 نفری در سال 94 به 121247 نفر رسیده است و در سال 95 در نظر داریم با یک رشد 2/21 درصدی و با افزایش 80 هزار نفر به 200 هزار عضو برسانیم.

عمرانی گفت در شاخص متوسط امانت کتاب در ماه، در سال 93 بصورت ماهانه 198235 جلد کتاب امانت داده می شد که در سال 94 با افزایش 44661 جلدی تعداد امانت کتاب به طور متوسط به 242896 جلد افزایش داشت که شاهد رشد 5/22 درصدی بوده ایم.

وی در ادامه به شاخص متوسط مراجعه به کتابخانه های عمومی استان در هر ماه اشاره  کرد و افزود که در سال 93 میزان مراجعه در هر ماه 292650 نفر بوده است که در سال 94 با افزایش 46785 نفری تعداد مراجعه به 339435 نفر رسیده است که رشد 16 درصدی را نشان می دهد.

مرتضی عمرانی در بخش سوم گزارش خود به فعالیت های عمرانی کتابخانه های عمومی استان اشاره کرد و گفت: در زمینه افتتاح کتابخانه های عمومی، 4 باب کتابخانه عمومی در سال 93 و 7 باب در سال 94 در استان افتتاح شدند که تعداد کتابخانه های عمومی استان به 110 باب رسید و در سال 95 نیز در نظر داریم 10 باب کتابخانه عمومی دیگر را در چند شهر استان به بهره برداری برسانیم که تاکنون در سه ماهه اول سال 95 تعداد 2 باب کتابخانه عرب محله ساری و قادیکلا قائمشهر آماده افتتاح می باشند.

وی افزود: یکی از مواردی که خوشبختانه در استان مازندران به انجام رسید و تلاش های خوبی در این زمینه انجام گرفت این است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور توافق نامه ای با بنیاد قلم چی امضاء کرده است که بر اساس آن، این بنیاد علمی و آموزشی جهت تکمیل 35 پروژه کتابخانه عمومی در سطح کشور، حمایت های مالی لازم را خواهد داشت که خوشبختانه از این تعداد پروژه ها، با پیگیری های بعمل آمده تعداد 6 پروژه در استان مازندران به انجام خواهد رسید و ان شاءالله در 5 ماه آینده شاهد بهره برداری این کتابخانه ها خواهیم بود که این 6 پروژه شامل عرب محله ساری، لرزبون تنکابن، شیر کلای نور، علی آباد عسگرخان نوشهر، لمراسک گلوگاه و پروژه توسعه کتابخانه عمومی چمستان نور می باشد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در بخش چهارم گزارش خود به بحث تعمیر، بازسازی و شاداب سازی کتابخانه های عمومی استان اشاره کرده و گفت: متوسط  عمر هر کتابخانه به 25 سال قبل بر می گردد و لذا کتابخانه ها نیاز به تعمیرات اساسی و بازسازی و شاداب سازی دارند که در این شاخص مهم در سال 93، 8 باب کتابخانه تعمیر، بازسازی و شاداب سازی شده است و در سال 94 تعداد 14 باب کتابخانه تعمیر و شاداب سازی شده اند و در چشم انداز 95 تعداد 25 کتابخانه را در نظر گرفته بودیم که در 3 ماهه نخست موفق به انجام تعمیرات و شاداب سازی لازم در 8 کتابخانه عمومی استان شدیم و مجتمع رفاهی خانه کتابدار استان در شهرستان نور نیز تعمیر، بازسازی و شاداب سازی شده است.

 

مرتضی عمرانی در بخش آخر گزارش خود به وضعیت تجهیزات کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این بخش با بازدیدهایی که توسط معاون محترم سیاسی و امنیتی استاندار انجام گرفت و دستوراتی که صادر داده شد توانستیم امکانات خوبی را برای کتابخانه های استان فراهم کنیم بطوریکه در سال 94، تعداد 1480 قلم کالا و تجهیزات و در سه ماهه نخست سال 95 نیز 1034 قلم کالا و تجهیزات مورد نیاز کتابخانه های عمومی استان خریداری شد و به کتابخانه های عمومی استان ارسال گردید و تا پایان سال در نظر داریم با خریداری بیش از 4100 قلم از تجهیزات مورد نیاز شامل کولر اسپلیت، قفسه کتاب، میز و صندلی مطالعه، صندلی گردان، دستگاه چند کاره، میز اداری، دستگاه فکس، پرینتر، سیستمهای کامپیوتری و ... شرایط را برای مراجعه کنندگان و کتابداران به حد مطلوبی برسانیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: