کد خبر: 26218
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 آذر 1395 - 09:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه عمومی شهدای لواسانات بازگشایی شد

منبع : لیزنا
با اتمام عملیات تعمیر و نوسازی،‌ کتابخانه عمومی شهدای لواسانات در شهرستان شمیرانات روز دوشنبه، 15 آذر، برای خدمت‌رسانی به عموم مردم بازگشایی شد.
کتابخانه عمومی شهدای لواسانات بازگشایی شد

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، آیین بازگشایی این کتابخانه توسط عزیزالله یقین علی، پدر شهید و عضو کتابخانه عمومی شهدای لواسانات و با حضور سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی؛ علی نیکنام، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ عزت‌الله خان‌محمدی فرماندار شمیرانات؛ مهردخت وزیرپور، مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت الاسلام والمسلمین سید‌سعید لواسانی، ‌امام جمعه شهرستان شمیرانات؛ فرید حمدحیدری بخشدارلواسان؛ علی محسنی، رئیس اداره شهرستان شمیرانات؛ کتاب‌داران و جمعی از مسئولین تهران در محل کتابخانه عمومی شهدای لواسانات برگزار شد.

در ابتدای مراسم علی نیکنام گفت:کتابخانه لواسان سال1370 تاسیس شد و تا به الان تعمیرات جدی در این کتابخانه صورت نگرفته بود.

علی نیکنام ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های فرماندار و دیگر اعضای انجمن شهرستان و بخش، اعضای شورای شهر و شهردار که تلاش کردند و در جلسات انجمن پیگیر مسائل، مشکلات و بحث های این کتابخانه بودند گفت: با تمامی این احوال، ما در حوزه کتابخانه در این شهرستان آنچنان که باید و شایسته است نتوانستیم ادای وظیفه کنیم.

نیکنام ادامه داد: ما در شهرستان شمیرانات 8 باب کتابخانه عمومی داریم که با توجه به جمعیت بین 400 تا 500 هزار نفر شهرستان این تعداد کتابخانه، جوابگوی نیازها در شهرستان نیست؛ از 52 روستا در شهرستان فقط سه روستا دارای کتابخانه هستندکه جا دارد برای بقیه روستاها فکری شود.

وی افزود: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران تمام تلاش خود را جهت محقق شدن مصوبات انجمن بکار می‌گیرد و در راستای خدمت رسانی به مردم در حوزه کتاب و کتابخوانی از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر ضمن ابراز خرسندی از حضور در این آیین بیان کرد: حضور من از دو حیث واجب بود اول اینکه در جمع مردم و مسئولین شهر باشم و دوم به عنوان نماینده شهر تهران بزرگ در این امر بزرگ فرهنگی شرکت داشته باشم.

ذوالقدر در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان  گفت: جای بسی خوشحالی است که استمرار این فعالیتها و بازگشایی کتابخانه‌ها فقط مختص به گرامیداشت روز کتاب، کتابخوان و کتابدار نبوده و این امر نشان دهنده اهمیت دادن مسئولان و دست اندرکاران به کتاب و کتاب‌خوانی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس توجه به کتاب و کتاب‌خوانی یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی یک جامعه توصیف کرد و اضهار امیدواری کرد با دوستی با کتاب، سرانه کتاب و کتاب‌خوانی را به سطح کشورهای توسعه یافته برسانیم .

او توجه به فرمایشات مقام رهبری در بخش فرهنگ  و به خصوص حوزه کتاب‌خوانی را امری ضروری عنوان کرد و با اشاره به جمعیت500 هزار نفری این شهرستان اظهار امید‌واری کرد که در جهت حل مشکلات و معضلات اجتماعی در این شهرستان، توجه خاصی به مسائل فرهنگی ایجاد شود.

ذوالقدر افزود: امیدوارم بتوانیم با نظارت مستمر، کتابخانه‌های برتر را به عموم مردم معرفی کرده و کتابداران را در جهت پیشرفت و تلاش، تشویق نمائیم .

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سعید لواسانی، امام جمعه بخش شمیرانات، ضمن تشکر از مسئولینی که این کتابخانه را بازگشایی و به این شکل به ثمر رسانده‌اند گفت: حق این است، دینی که معجزه‌اش کتاب است (ذلک الکتاب) مردمش هم باید کتاب‌خوان باشند.

حجت الاسلام لواسانی با اشاره به اینکه کتاب فیه نفسه ارزشمند است افزود: اگر  کتابخانه‌های ما از افراد کتابخوان پر شوند، دادگاه های ما خالی می‌شوند.

وی ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و ایجاد کتابخانه‌های جدید را امری مهم دانست و گفت: بایدکاری کنیم نوجوانان ما وارد این محیط ها شوند. ما باید در مترو ،تاکسی ،مسافرت و ... کتاب بخوانیم و فرهنگ کتاب‌خوانی را گسترش دهیم.

او با تاکید بر اینکه مراکز مذهبی ما باید مراکز کتاب‌خوانی باشند افزود: باید کمک کرد تا نونهالان و میانسال‌های ما اهل کتاب و کتابخوانی شوند.

او از اعتیاد جوانان  به شبکه‌های مجازی انتقاد کرد و گفت: کاش جوان‌ها به جایی این شبکه‌ها به کتاب معتاد می‌شدند.

سپس عزت الله خان‌محمدی فرماندار شمیرانات ضمن تشکر ویژه از مسئولین، بخشدار و اعضای انجمن، مردم فرهیخته لواسانات را افرادی دین باور و با ادب توصیف  کرد و گفت: در شان این مردم است که این اقدامات برای آن‌ها انجام شود.

او مقام معظم رهبری را  از شخصیت‌های کم نظیر در بحث نهضت کتاب‌خوانی توصیف و توجه جدی به تکریم افراد اندیشمند، اهل قلم و شعر در شهرستان را امری ضروری عنوان کرد و گفت: در همین راستا ما در انجمن شهرستان مصوب کردیم که در قالب برنامه‌ای با مناطق 4 گانه، بنر وعکس نویسندگان را چاپ و در میادین، مساجد و مصلای نماز جمعه، جهت تبلیغ، نصب کنیم.

 وی افزود: در بحث توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در انجمن شهرستان، بحث «نیم» تصویب گشت و مقرر شد تا این سهم در سبد کتابخانه قرار بگیرد و همچنین از دهیارانی که بیشترین همت رابرای ایجاد زمینه سخت‌افزاری داشته‌اند، تقدیر و تشکر شود.

سخنران پایانی مراسم وزیر‌پور، مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها بود.

وی ضمن تشکر از تمامی کتابداران زحمت‌کش گفت: ما امسال هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت روز کتاب در تالار وحدت، تمامی کتابخانه‌ها و کتاب‌داران را ارزیابی کردیم و به آن‌ها امتیاز دادیم.

به گفته وی این امتیاز برای کتابدار برتر، نماینده کتابخانه، اعضای آن‌ها و کسانیکه بیشترین کتاب را در کتابخانه خوانده‌اند داده شد و با اهدای لوح از آن‌ها قدر‌دانی شد.

در پایان این مراسم مسئولین در جشن امضاء یادبود کتابخانه شرکت کردند و با نگارش یادداشتی از خود، مطالب ارزنده‌ای را به یادگار گذاشتند.
گفتنی است این کتابخانه با داشتن بخش‌های مرجع، کودک، سالن مطالعه و... در شهرستان شمیرانات، آماده ارائه خدمات کتابخانه‌ای به شهروندان می‌باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: