کد خبر: 27819
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 اسفند 1395 - 16:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

علیرضا مختارپور

اختیار و امکانات کارتونیست در خلق اثر نامحدود است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اختیار و امکانات کارتونیست در ترسیم افکار و خلق اثر با محدودیت روبه رو نیست.
اختیار و امکانات کارتونیست در خلق اثر نامحدود است

 به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سومین دوسالانه کارتون کتاب که همزمان با سیزدهمین سالگرد تاسیس این نهاد صبح امروز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، بیان کرد: ویژگی معماگونه‌ای که خاصیت‌های اغراق، طنز و پیام نقدآمیز را به کارتون می‌دهد، اختیار و امکانات نامحدود کارتونیست است.

وی ادامه داد: کارتونیست برای خلق اثر با هیچ حد و مرزی روبه رو نیست و همه جانبه می‌تواند به اشیاء رنگ‌های مختلف دهد و اندازه آن‌ها را جابه جا کند.

مختارپور با بیان اینکه کارتونیست در ترسیم افکار و احساسات با محدودیت روبه رو نیست، عنوان کرد: با دیدن این ویژگی‌ها به راحتی می‌توان به شباهت‌های بین کارتون و شعر پی‌برد و از آنجا که شعر قدمت بیشتری نسبت به کارتون دارد درواقع می‌تواند مایه اصلی این نوع احساسات معنوی و فردی باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: جان بخشیدن به اشیاء، مخاطب قراردادن اشیاء با تمام احساسات و انفعالات همه از ویژکی‌های شعر است که در برخی اشعار مولانا هم به چشم می خورد و در کارتون هم وجود دارد.

وی بعد از خوانندن برخی اشعار مولانا و نشان‌دادن شباهت‌هایی از شعر و کارتون، یاد‌آور شد: هرچند طرح مباحث این چنینی آنقدر با موضوع مراسم امروز هماهنگی ندارد اما قدرشناسی مرا نسبت به استادان این حوزه ابراز می‌کند.

مختارپور گفت: من و تمامی همکارانم قدردان تلاش‌های زحمات استادان و اهالی این حوزه هستیم و همه تلاش‌های خود را به کار می‌گیریم که این دوسالانه انعکاس بیشتری در جامعه فرهنگی و هنری کشور داشته باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: