کد خبر: 27837
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 18 اسفند 1395 - 11:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه عمومی پیامبر اعظم(ص)منجیل گیلان گشایش یافت

منبع : لیزنا
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در مراسم گشایش کتابخانه عمومی پیامبر اعظم(ص) منجیل گفت: وجود کتابخانه های عمومی نشانه رفاه اجتماعی افراد جامعه است و افراد جامعه ای که اهل خواندن کتاب و مطالعه باشند می توانند برای آینده خود تصمیمات درست تری بگیرد.
 کتابخانه عمومی پیامبر اعظم(ص)منجیل گیلان گشایش یافت

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان، آیین گشایش کتابخانه عمومی پیامبر اعظم(ص) شهر منجیل دوشنبه شانزدهم اسفندماه در آستانه سیزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور زهرا بدن آرا سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری رودبار، محمد فکور سرپرست اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان، کتابداران و جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در شهر منجیل برگزار شد.

در این مراسم سرپرست اداره کتابخانه های عمومی استان گیلان با گرامیداشت سیزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: این نهاد نوپا در سال1382 مامور و متولی امر توسعه کتابخانه های عمومی و ترویج کتابخوانی در کشور شد و تا امروز این وظیفه فرهنگی مهم به بهترین شکل بصورت بسط و گسترش فرهنگ مطالعه، ترویج خواندن و توجه منزلت کتابداران به انجام رسیده است.

زهرا بدن آرا پیشرفت چشمگیر و رشد شاخص‌های مطالعه کشور در چند سال اخیر را بسیار پرشتاب ارزیابی و با اظهار امیدواری نسبت به ادامه این مسیر کمک و همیاری مسئولین دستگاههای فعال فرهنگی را ضامن تداوم این مسیر عنوان کرد.

وی وجود کتابخانه در هر شهر را نشانه رفاه اجتماعی افراد آن جامعه عنوان کرد و گفت: افراد جامعه ای که اهل خواندن کتاب و مطالعه باشند می توانند برای آینده خود تصمیمات درست تری بگیرد.

بدن آرا افزود: کودکان در جوامعی که اهل مطالعه هستند اعتماد به نفس بیشتری دارند و در فضای کسب و کار و فعالیت های اجتماعی، آموزشی موفقیت های چشمگیری نصیب این افراد می شود. وی اضافه کرد مطالعه در دوران کودکی نیز موجب رشد دامنه لغات در این دسته از کودکان می شود و موجب ارتقای ظرفیت تعاملی آنها می شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان ادامه داد: اگر می خواهیم برای رفع ناهنجاری‌ها در آینده هزینه ای متحمل نشویم و جامعه و فرزندانی بهنجار داشته باشیم چه مکانی بهتر از کتابخانه‌ها که بصورت نهادی اجتماعی به سهولت در دسترس آحاد مردم جامعه بدون درنظر گرفتن نوع جنسیت، نژاد، مذهب و سن به ارائه خدمات می پردازند و درهای این مجموعه همواره برای حضور مردم باز هستند.

زهرا بدن آرا با اشاره به فعالیت محدود کتابخانه ها در سال‌های دور که منحصر به امانت کتاب می شد نیز افزود: امروزه کتابخانه های عمومی فعالیت های فرهنگی گسترده ای برای جذب مخاطبین به انجام می رسانند که از آن جمله می توان به برگزاری نشست های تخصصی کتابخوانی، رونمایی از آثار فاخر، برگزاری محافل ادبی و نقد آثار نویسندگان داخلی و خارجی اشاره کرد.

شاداب سازی کتابخانه های عمومی از اصلی ترین سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی است

وی در ادامه بازگشایی کتابخانه عمومی شهر منجیل پس از گذشت4سال از سانحه آتش سوزی مهیب مردادماه سال91 را آغازی دوباره برای فعالیت این کتابخانه عنوان کرد و گفت: این کتابخانه عمومی که تا امروز در مکانی موقت به ارائه خدمات می پرداخت با بهسازی و شاداب سازی مکان قبلی فضایی دلپذیر و در خور شان مردم کتابخوان شهر منجیل تبدیل و به ایشان اهدا می شود.

بدن آرا شاداب سازی و بهسازی کتابخانه های عمومی موجود را یکی از اصلی ترین سیاست های سال 95 نهاد کتابخانه های عمومی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: 103باب کتابخانه عمومی در استان گیلان وجود دارد که با توجه به قدمت بنای برخی از این کتابخانه ها و نیاز به شاداب سازی و بهسازی مجدد آنها اقدامات بسیار خوبی در سطح استان به انجام رسیده است که از آن جمله می‌توان به مرمت و بهسازی کتابخانه های عمومی رودبار، منجیل و لوشان اشاره کرد.

شهرستان رودبار رتبه برتر شاخص سرانه فضای مطالعه در استان گیلان را دارد

 سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان شادابی فضای کتابخانه های عمومی را یکی از عوامل جذب مخاطبین به سوی این مکان عنوان کرد و افزود: کتابخانه به عنوان یک مکان فرهنگی مهم و تاثیرگزار می بایست مورد توجه همه مسئولین قرار گیرد. بدن آرا همچنین گفت: عملیات بازسازی کتابخانه عمومی پیامبر اعظم شهر منجیل از مردادماه سال 95 و با اعتباری بالغ بر 810میلیون ریال از محل اعتبارات استانی آغاز و امروز به مردم کتاب خوان منجیل اهدا می شود.

 وی اعتبار بهسازی وعملیات شاداب سازی کتابخانه های عمومی رودبار و لوشان را بالغ بر790میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در سال 95 و تنها برای جذابیت بخشی به فضای کتابخانه های عمومی در سه شهر رودبار، منجیل و لوشان1میلیارد و600میلیون ریال هزینه شد.

بدن آرا در پایان به رتبه برتر شهرستان رودبار در شاخص سرانه فضای مطالعه در استان گیلان نیز اشاره کرد و گفت: این شهرستان با میزان شاخص سرانه فضای مطالعه2مترو51 برای هر100نفر از میزان میانگین کشوری نیز جلوتر است.

ملاک ارزیابی توسعه همه جانبه کشور، مطالعه و کتابخوانی است

در ادامه این مراسم معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان رودبار گشایش کتابخانه عمومی شهر منجیل را گامی مهم برای ایجادفضای مطالعاتی مردم این شهر عنوان کرد.

وی اهمیت ایجاد کتابخانه های عمومی را یادآور شد و گفت: کتاب و کتابخوانی شاخص اصلی توسعه همه جانبه کشورها در ابعاد فرهنگی و اجتماعی هستند و جایگاه ویژه ای دارند.

وی افزود: ملاک ارزیابی توسعه همه جانبه کشور، مطالعه و کتابخوانی است و این بخش تاثیر به سزایی در تربیت و پرورش فکری مردم دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: