کد خبر: 31274
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 04 آبان 1396 - 15:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«جادوگر بیکار» در نشست کانون ادبی «نیم‌وجبی‌ها» در قم نقد شد

منبع : لیزنا
کتاب «جادوگر بیکار: قصه‌هایی با سه پایان» نوشته جانی رداری در بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی علامه امینی نقد و بررسی شد.
«جادوگر بیکار» در نشست کانون ادبی «نیم‌وجبی‌ها» در قم نقد شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست نقد و بررسی کتاب «جادوگر بیکار: قصه‌هایی با سه پایان» نوشته جانی رداری و ترجمه مهناز صدری در نشست کانون ادبی نیم‌وجبی‌ها به مربیگری رقیه ندیری و با حضور شماری از علاقه‌مندان برگزار شد.

رقیه ندیری در آغاز این نشست با اشاره به پیشینه‌ای از نویسنده اثر، در خصوص او گفت: جانی رداری، معلم بود؛ مخاطب اصلی داستان‌های رداری،‌ دانش‌آموزانش بودند؛ آن‌ها در خصوص داستان‌ها اظهارنظر می‌کردند و او تمامی نکات را مدنظر داشت. این نویسنده خلاق برخلاف معمول که داستان‌ها دارای پایانی هستند، قصه‌های خود را تا نیمه رها می‌کند که بچه‌ها بر اساس ذوق و سلیقه شخصی، آن‌ها را به پایان برسانند. درواقع این کتاب جنبه‌ روان شناسی دارد؛ چراکه هر فرد به فراخور ذهنیت و شخصیتش، پایانی برای داستان می‌سازد.

ندیری اضافه کرد: کتاب حاوی ۱۴ داستان است که مترجم با توجه به‌تناسب قصه‌ها با فرهنگ ایرانی، ۷ داستان را انتخاب کرده و عنوان یکی از قصه‌ها را برای کتاب برگزیده است. این عنوان که حس کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد، توانسته است مخاطبین بی‌شماری را به خود جذب کند.

ندیری تصریح کرد: «باورپذیری» یکی از عناصر داستان‌نویسی است و جزئی‌ترین گفته‌های یک نویسنده، حقایق داستان به شمار می‌رود. در بحث داستان فانتزی روند نوشتن تغییر پیدا می‌کند؛ در فانتزی انتظار نداریم رویدادهای معمولی رخ دهد، بلکه در این داستان‌ها، حقیقت‌های کوچک، دست‌کاری می‌شوند؛ نکته حائز اهمیت این است که در داستان فانتزی، اغراق باید به شیوه‌ای باورپذیر بیان شود.

در ادامه اعضای کانون ادبی «نیم‌وجبی‌ها» با بیان خلاصه‌هایی از داستان‌های «بوراتینوی حقه‌باز»، «یک نفر دارد گریه می‌کند»، «چرا تینو کوچک می‌شود»، با خلاقیت ذهنی خود پایانی دل‌نشین را برای داستان‌ها خلق کردند.

در پایان کتاب‌های «خوشبختانه شیر»، نوشته‌ نیل گیمن؛ «بابابزرگِ سیبیل موکتی» نوشته‌ علی‌اصغر سیدآبادی و «کوچولوی ناز» نوشته‌ نانسی ای کرولیک توسط اعضا معرفی و خلاصه گویی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: