کد خبر: 33000
تاریخ انتشار: شنبه, 14 بهمن 1396 - 09:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

همایش خیران کتابخانه‌ساز سبزوار استان خراسان رضوی برگزار شد

منبع : لیزنا
 همایش خیران کتابخانه‌ساز سبزوار با حضور جمعی از مسئولان استانی و نیک‌اندیشان با تقدیر از خیران این شهرستان، برگزار شد.
همایش خیران کتابخانه‌ساز سبزوار استان خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، همایش خیران کتابخانه‌ساز سبزوار با حضور جمعی از مسئولان استانی و نیک‌اندیشان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در این همایش ضمن تقدیر از حضور مسئولانه خیران کتابخانه‌ساز در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: ورود خیران به حوزه کتاب، کتاب‌خوانی و کتابخانه‌سازی حرکتی ارزشمند و مبارک است که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و موانع بر سر راه رشد کتابخانه‌های عمومی و حوزه‌های فرهنگی باشد.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر کتابخانه‌های عمومی برای جذب بیشتر مخاطبان، ادامه داد: با توجه به شاداب سازی و فعال کردن بخش‌های کودک از ابتدای سال جاری شاهد افزایش ۲۰ درصدی حضور مراجعان به کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی و رشد ۱۰ درصدی آمار امانت کتاب در استان بوده‌ایم.

اکبری با اشاره به کمبود فضای کتابخانه در خراسان رضوی ادامه داد: استاندارد این فضا در کشور، وجود یک کتابخانه به ازای هر ۲۵ هزار نفر است درحالی‌که هشت شهر استان و برخی روستاها با جمعیت بالای پنج هزار نفر جمعیت در خراسان رضوی، فاقد کتابخانه هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت جذب خیران به موضوع کتابخانه‌سازی، خاطرنشان کرد: انجمن یاوران کتاب با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه این استان برای هدایت کمک‌های واقفان به حوزه کتاب تشکیل‌شده است.

اکبری ادامه داد: همچنین با فعالیت انجمن خیران مدرسه‌ساز در مرکز استان و هشت شهرستان از ابتدای امسال بیش از یک میلیارد اعتبار به بخش اهدای کتاب و توسعه کتابخانه‌های استان هدایت شده است.

مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز سبزوار با اشاره به اینکه «احداث کتابخانه از آسان‌ترین و ماندگارترین فعالیت‌های فرهنگی است که جاودانه می‌ماند»، گفت: آئین تجلیل از خیرین کتابخانه‌ساز این شهرستان باهدف قدردانی از این افراد و تشویق دیگر اقشار جامعه به مشارکت در کتابخانه‌سازی و اشاعه فرهنگ مطالعه برگزار شده است.

مهدی مقصودی اظهار کرد: از ۱۶ کتابخانه اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سبزوار تنها سه مرکز با اعتبارات دولتی احداث‌شده و سایر مراکز با حمایت نیکوکاران و بخش غیردولتی راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به پیگیری موضوع ایجاد کتابخانه در پارک‌های حاشیه شهر، اظهار کرد: حدود یک‌چهارم از وسعت این شهر با جمعیت ۶۳ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند که نیاز مبرمی به کتابخانه‌های عمومی و کانون‌های فرهنگی و هنری دارند.

مقصودی ادامه داد: بر اساس مصوبه فرهنگی شورای اسلامی، در پارک‌های حاشیه شهر زمین، رایگان به خیرین واگذار می‌شود تا نسبت به احداث کتابخانه و نام‌گذاری آن به اسم خود اقدام کنند.

تقدیر از شش خیر کتابخانه ساز و چهار خیر مالی کتابخانه‌های شهرستان سبزوار، بخش پایانی این آئین بود.

 

گفتنی است؛ انجمن خیرین کتاب سبزوار در زمستان ۹۲ با تشکیل هیئت مؤسس ۱۳ نفره زیر نظر انجمن خیرین کتابخانه‌ساز ایرانیان تشکیل شد؛ هدف از ایجاد این انجمن، فرهنگ‌سازی برای جذب و ساماندهی منابع و امکانات و جلب مشارکت‌های مردمی در امر خیر کتابخانه سازی و توسعه فرهنگ کتابخوانی بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: