کد خبر: 33026
تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 بهمن 1396 - 10:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

یکصد و چهارمین نشست ادبی قلم در فرهنگسرای کار و تعاون برگزار شد

منبع : لیزنا
کانون ادبی قلم فرهنگسرای کار و تعاون، یکصد وچهارمین نشست ادبی قلم با موضوع شب شعر آئینی مادر آسمانی را با حضور کارشناسان، شاعران  و علاقمندان به حوزه ادبیات روز پنج شنبه 12 بهمن ماه در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.
یکصد و چهارمین نشست ادبی قلم در فرهنگسرای کار و تعاون برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی فرهنگسرای کار و تعاون، باورهای دینی یکی از ارکان اساسی اشعار ایرانی است که کمک خوبی در زمینه اعتلای فرهنگ دینی در جامعه می کند. در این رهگذر؛ شعر رسانه‏ای برای انتقال مفاهیم اجتماعی و معنوی است؛ لذامی توان از این ظرفیت در جهت نهادینه کردن فرهنگ فاطمی در جامعه استفاده لازم را به عمل آورد و از طریق اشعار مذهبی و آیینی به خوبی می توان مفاهیم مذهبی را به نسل آینده انتقال داد و این مهم یکی از مصادیق بارز فرهنگ سازی در نسل جوان است تا از گزند فرهنگ بیگانه مصون بمانند.

یکصد وچهارمین نشست ادبی قلم با موضوع شب شعر آئینی مادر آسمانی با قرائت غزلی از امام (ره)توسط محمدهاشم پورکارشناس برنامه و دبیر جلسات ادبی آغاز شد.

وی ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س)  با توجه به موضوع جلسه گفت:  ادبیات فارسی یکی از گنجینه‌های غنی مفاهیم دینی و اخلاقی است. ادبیات آیینی‌ به‌عنوان بخش عمده‌ای از این فرهنگ گرانما‌یه، حاوی بالاترین مفاهیم عرفانی و معرفتی است. شعر آیینی با خلق کلام زیبا و موزون در کنار معنا و مفهوم بر دل می‌نشیند و بیشترین تأثیر را بر خواننده می‌گذارد. به‌همین جهت می توان از ادبیات آیینی به‌عنوان یکی از عوامل مهم تربیتی و انتقال دهندة ارزش‌ها بهره گرفت.

هاشم پور افزود: جاذبة شعر آیینی، که از منابع ادبی و پرمایه الهی همچون قرآن، نهج‌البلاغه، نهج‌الفصاحه و سخنان نغز اهل بیت سرچشمه می‌گیرد، فراتر از هر موسیقی دلنوازی بر جان خواننده می‌نشیند و اثر می‌بخشد. به جرأت می‌توان گفت که یکی از عوامل مهم پایداری و جاودانگی فرهنگ غنی اسلام و شیعه، شعرای متعهدی بوده‌اند که در هر زمان رسالت الهی خویش را با خلق آثار آیینی پرمحتوا و غنی به انجام رسانده‌اند.

 وی همچنین  به قرائت اشعار موضوعی ومعرفی شاعران معاصر آیینی پرداخت و گفت ازجمله شاعران این حوزه علیرضا برقعی شاعر معاصر است که در زمینه ادبیات آیینی گام برداشته واشعار موضوعی و ماندگاری را سروده است.

 در ادامه برنامه احمد علیخانی دبیر انجمن ادبی قلم به آسیب شناسی در ادبیات آئینی بیان نقاط قوت وضعف پرداخت وی گفت از نقاط قوت ادبیات آیینی آن است که دارای تاریخچه غنی می باشد. اگر بخواهیم به تاریخ ادبیات آیینی بپردازیم باید بگویم  تاریخچه مرثیه سرایی از زمان حضرت آدم برای هابیل ، واولین مرثیه در ادب پارسی را یادآور شد که با مرثیه رودکی آغاز می‌شود که در مرگ شهید بلخی سروده‌ است .

علیخانی همچنین به مرثیه سرایی در شاهنامه فردوسی اشاره کرد و گفت: معروفترین مرثیه رستم در مرگ سهراب است .

 وی گفت یکی دیگر از شاعران بسیار تاثیر گذار در ادبیات آیینی ،اشعار  مرثیه جاودانه محتشم کاشانی است که در سوگ سرور وسالار شهیدان  حضرت ابا عبدالله احسین (ع) سروده است . وآن بیت معروف ( باز این چه شورش است که در خلق عالم است      باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است) وشاعران دیگر که تا امروز به مارسیده است.  دبیر انجمن ادبی قلم همچنین به آسیب های شعر آیینی اشاره کرد وگفت: دوران قبل از انقلاب از نظر فرم و محتوا ادامه سبک دوران قاجاریه است. بعد از انقلاب با توجه به شعر نیمایی و سنت شکنانی مانند طاهره صفارزاده و ... کسانی بودند که درفضای شعر سپید و ضدیت آیینی کار کردند که تا حدودی موفق نبودند و آن هم علتی داشت؛ برخی مذهبیون ادبی در همان زمان نیز بر این اعتقاد بودند که خروج از وزن یعنی خروج از دین.

این نیز به سبب ایجاد جو و فضایی لاییک حاکم بر شعر سپید بود که ذهن اجتماع شعر مذهبی در این قالب را پذیرا نبود. هر چند کارهای موفق موسوی گرمارودی توفیقی یافت، اما این توفیق در آن زمان چندان شایسته نبود و علت دیگر آن به سبب وزن و ریتم شعر نیمایی، مناسب برای مجالس تعزیه نبودو این نیز باعث عدم توفیق در آن شد.

وی گفت: همه انواع شعر آیینی یک سری مشخصه‌های مشترک و یکسری تمایزات دارند که می‌توان گفت وجه مشترک همه انواع شعر آیینی آن است که زیر مجموعه شعرند. و مولفه‌های اصلی شعر عبارتند از: موسیقی، عاطفه، اندیشه و خیال که تمام اشعار باید تمام این عناصر را داشته باشند. وی افزود: مهمترین موضوع در انواع شعر آیینی استفاده از شدت وضعیت این عناصر است و طبعاً تفاوت مرثیه با منقبت و نوحه و غیره در میزان استفاده از هر یک از این عناصر است. از این منظر در تاریخ ادبیات تقریباً نه دوره وجود دارد که در هر دوره یکی از این عناصر شعر مذهبی بیشتر مطرح بوده که بعد از انقلاب بیشتر نوحه موردنظر بوده است. شعر آیینی که در آن اندیشه به کار رفته است، در دوران معاصر کمتر از انواع دیگر شعر آیینی به چشم می خورد. سطحی نگری و سهل انگاری در زبان و اندیشه و محتوا مهمترین آفت شعر آیینی است.

 در پایان این برنامه تعدادی از شاعران  حاضر در جلسه به قرائت اشعار خود در ستایش و مظلومیت بانوی دوعالم پرداختند.

 

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن: 66029060 تماس بگیرند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: