کد خبر: 33535
تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 اسفند 1396 - 11:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

یادداشت استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۱۷ اسفند روز کتابخانه گردی

منبع : لیزنا
علیرضا رشیدیان در یادداشتی ضمن دعوت از مردم و مسئولان به حضور در کتابخانه های عمومی  همزمان با روز ۱۷ اسفند روز کتابخانه گردی، کتابخانه را تبلور فرهنگ ایرانی اسلامی این مرز و بوم دانست.
یادداشت استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۱۷ اسفند روز کتابخانه گردی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی، کتاب هم نشینی است که تو را خسته و ملول نمی سازد، دوستی که تو را فریب نمی دهد، و رفیقی که به تو نفع می رساند. کتاب مقبول ترین و نزدیک ترین تبلور فرهنگی به طبع آدمیان است. نگاه به کتاب لذت تو را فزونی می دهد و میل تو را در فراگیری دانش شدید تر می سازد. زبان تو را گویا تر، سخنان و بیان تورا فصیح تر و جان تو را مسرورتر و سینه تو را فراخ تر می کند و برای تو در جامعه انسانی، مقام و بزرگی و نزد بزرگان  و مسئولان، دوستی و احترام به ارمغان می آورد. ازمطالعه کتاب مطالبی بسیار می توان آموخت که حاصل تفکر و و تعمق و تجربه انسان های فرهیخته و حاصل هویت فرهنگی یک ملت در طول تاریخ است.

کتابخانه های عمومی به مثابه گنجینه های حافظه جمعی متشکل از منابع اطلاعاتی که بنا به کارکردهای تعریف شده آن با کارکردهای آموزشی، سیاستگذاری اجتماعی، اطلاع رسانی  فرهنگی و اقتصادی به همه مردم ارائه خدمت می کنند و به عنوان یک نهاد اجتماعی مطرح هستند وظیفه ای فراتر از امر اطلاع رسانی و آموزش دارند. کارکردهایی مانند کمک به سیاستگذاری اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که در حیطه کارکردهای کتابخانه ها ی عمومی  تعریف شده است ناظر به وظیفه اثرگذاری اجتماعی آن است. کتابخانه عمومی، یک نهاد اجتماعی تاثیرگذار در جامعه با سابقه ای طولانی در تمدن بشری است و می تواند به عنوان یک سازمان تولید کننده سرمایه اجتماعی مطرح باشد.

کتابخانه های عمومی دارای نقش ها و کارکردهای متفاوتی در جامعه هستند که می توانند از طریق تشویق به کار در سازمان ها های کار داوطلبانه و عام المنفعه به منتظور یافتن راه هایی جهت افزایش مشارکت دراین سازمان ها و در نتیجه افزایش مشارکت در فعالیت های محلی سرمایه اجتماعی تولید کنند.

کتابخانه ها می توانند ظرفیت خود را به عنوان یک مکان غیررسمی برای  تعاملات اجتماعی مردم با یکدیگر توسعه دهند و می توانند با توجه به نقش خود یعنی فراهم آوری ارائه دستاوردهای جهانی برای  عموم در هر کوی و محله ای از شهر و روستا به تولید سرمایه اجتماعی کنند.

۱۷ اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی در کشور که با پیگیری نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان روز کتابخانه گردی تعیین شده و امسال برای اولین بار در روز پنجشنبه ۱۷ اسفندماه مصاد با شب میلاد حضرت زهرا(س) در سراسر کشور برگزار خواهد شد می تواند فرصت مناسبی  باشد تا مسئولان از جمله ائمه محترم جمعه و جماعت، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، فرماندران،  بخشداران، شهرداران، دهیاران، اعضای محترم شورای شهر و روستا، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی استان و شهرستان ها وهمه علاقه مندان به کتاب با حضور در کتابخانه ها و دیدار و گفتگو با اهالی کتاب و کتابخانه نسبت به آخرین  وضعیت کتابخانه ها و کتابخوانی کسب اطلاع نموده و موجبات تشویق و ترغیب قشرهای مختلف جامعه خصوصا جوانان را به استفاده از کتاب و کتابخانه فراهم آورد.

ملتی راه توسعه و پیشرفت را طی می کند که مردمش اهل مطالعه کتاب و کتابخوانی باشد. به امید آن روز که که مطالعه کتاب  بخشی از برنامه های روزانه همه ما بشود.      

علی رضا رشیدیان

استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: