کد خبر: 34385
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1397 - 14:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اجرای طرح «مدرسه جهادی خواندن» در بشاگرد

منبع : لیزنا
کاظم رستمی، مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن» از اجرای اولین گام این طرح با محوریت کتابخانه حاج عبدالله والی در منطقه بشاگرد و با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، خبر داد. 
 اجرای طرح «مدرسه جهادی خواندن» در بشاگرد

 

به گزارش لیزنا، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کاظم رستمی، مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن»، با اعلام این خبر گفت: پس از برگزاری دومین دوره «مدرسه خواندن» در شهر مشهد،   پیشنهادهایی از سوی همکاران کتابدار مبنی بر اجرای طرح «مدرسه جهادی خواندن» با هدف پرداختن به مقوله «خواندن» در کتابخانه‌های عمومی مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور، در معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نهاد مورد بررسی قرار گرفت، که در نهایت با کمک همکاران در اداره کل روابط عمومی، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و همچنین حمایت‌های دبیرکل نهاد، قالبی برای این موضوع طراحی شد.

وی با اشاره به برگزاری اولین گام از اجرای طرح «مدرسه جهادی خواندن» در منطقه بشاگرد، عنوان کرد: مناطق مختلفی برای برگزاری اولین گام از اجرای این طرح مدنظر بود، اما از آنجا که  منطقه بشاگرد به دلیل مجاهدت‌هایی که مرحوم حاج عبدالله والی برای آبادانی این منطقه انجام داد به عنوان نمادی از فعالیت‌های جهادی شناخته می‌شود، اولین گام از اجرای این طرح از روز  چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، در منطقه بشاگرد و با محوریت کتابخانه عمومی حاج عبدالله والی در خمینی‌شهر، برداشته می شود.

مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن»، افزود: احساس می‌شود که این منطقه از منظر نیازهای فرهنگی همچنان باید در اولویت توجهات قرار گیرد. بر این اساس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال گذشته نسبت به افتتاح کتابخانه عمومی حاج عبدالله والی در این منطقه اقدام کرد و در سال جاری نیز طرح «مدرسه جهادی خواندن» را در این منطقه آغاز کرده است.

کاظم رستمی درباره اقدامات صورت گرفته برای اجرای این طرح عنوان کرد: از حدود ۲ ماه گذشته به همراه جمعی از کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری و همچنین معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی در منطقه بشاگرد حضور پیدا کردیم و نیازسنجی مناسبی از شرایط و نیازهای فرهنگی این منطقه داشتیم. در ادامه بر اساس این نیازسنجی‌ و همکاری با برخی چهره‌های حوزه فرهنگ، سرفصل‌هایی برای برگزاری این دوره ۲ روزه، برای اعضای کتابخانه حاج عبدالله والی در مقاطع سنی مختلف، تدوین شد.

وی تصریح کرد: از آنجا که اعتقاد داریم این گونه اقدامات جهادی یک حرکت عمومی است که باید توسط خود مردم انجام شود، به هیچ وجه قصد نداریم که این کار را به نام نهاد کتابخانه‌های عمومی به ثبت برسانیم. نهاد تنها پیشگام شده تا با جلب همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی دولتی، غیر دولتی، عمومی و مردمی، این حرکت را به جریان تبدیل کند. انتظار ما این است که این اقدام توسط افرادی که در حوزه خواندن دغدغه و انگیزه دارند، به صورت خودجوش و جهادی ادامه پیدا کند و از این قالب تدوین شده برای انجام این فعالیت جهادی در نقاط محروم استفاده شود.

مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن» با اشاره به همکاری نهاد و حوزه هنری، در اجرای این طرح در منطقه بشاگرد، ادامه داد: دوره اول اجرای این طرح با همکاری همدلانه حوزه هنری در حال برگزاری است و شاعران و نویسندگان برجسته‌ای چون آقایان علیرضا قزوه، جواد محقق و مصطفی محدثی به عنوان مدرسان این دوره ۲ روزه حضور دارند.

رستمی همچنین موضوع مدیریت استعدادهای منطقه را یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: مخاطبان ما در طرح‌های «مدرسه جهادی خواندن» اعضای کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم هستند که در میان آنها قطعا استعدادهای فرهنگی بسیاری حضور دارند که نیازمند حمایت و راهنمایی هستند. این اعضا افرادی هستند که در کنار محرومیت‌های موجود، مسیر کتابخانه و کتابخوانی را انتخاب کرده‌اند که این امر یک مزیت فرهنگی ویژه است و ما باید برنامه‌ای برای آن داشته باشیم. بر این اساس یکی از انگیزه‌های ما شناسایی و معرفی افراد با استعداد در مناطق محروم است.

کاظم رستمی با اشاره به ظرفیت‌های سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی دولتی، غیر دولتی و عمومی در اجرای طرح «مدرسه جهادی خواندن» گفت: امیدواریم با مشارکت سایر نهادهای فرهنگی و گروه‌های جهادی بتوانیم در هرفصل شاهد برگزاری یک دوره از طرح «مدرسه جهادی خواندن» در مناطق محروم باشیم. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز برای حمایت از این فعالیت‌های جهادی برای اعضای کتابخانه‌های مناطق محروم در سراسر کشور، آماده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: