کد خبر: 35872
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 مرداد 1397 - 15:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بازگشایی کتابخانه مرحوم حاج حسین عراقچی در تهران

منبع : لیزنا
کتابخانه مرحوم حاج حسین عراقچی واقع در منطقه ۵  شهر  تهران، که توسط مرتضی عراقچی، فرزند مرحوم حاج حسین عراقچی به صورت حق انتفاع به مدت ۱۰ سال به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران واگذار شده است، افتتاح شد. 
بازگشایی کتابخانه مرحوم حاج حسین عراقچی در تهران

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، امروز، اول مرداد 1397، کتابخانه مرحوم حاج حسین عراقچی واقع در منطقه ۵، با حضور مرتضی عراقچی؛ فرزند مرحوم حاج حسین عراقچی، محمدربیع احمدخانی؛ مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت ها، علی نیکنام انزابی؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، اکرم نادری؛ معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و چندی از مسئولان بازگشایی شد.

مرتضی عراقچی با اظهار امیدواری و خوشنودی از واگذاری کتابخانه به نهاد بیان کرد: در همین مدت کم ما تحول و تغییر و پیشرفت را در این کتابخانه مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کشور به درستی پیشرفت کند باید سطح فرهنگ بالا رود و اولین و بهترین ابزار آن هم علاقه به کتاب خواندن است. اگر بتوانیم کاری کنیم که همه خوب کتاب بخوانند، علم و سواد مردم بالا می رود و از بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه جلوگیری می شود.

او در مورد تاریخچه کتابخانه گفت: زمین این کتابخانه برای مرحوم پدرم بود که قبل از انقلاب خریده بودند. تصمیم گرفته شد که به خاطر ایشان در این زمین کتابخانه ایجاد کنیم. آن موقع نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود نداشت و کسی نیز برای طراحی نقشه کتابخانه کمکی نکرد. بعد از ساخت، کتابخانه در سال 79 افتتاح شد. در ابتدا همه کتاب ها را با نظر آقای کلانتری، خودمان خریداری کردیم.

فرزند دیگر مرحوم عراقچی گفت: مشوق اصلی ما برای ایجاد کتابخانه مادر ما بود و افتتاح اولیه کتابخانه توسط ایشان صورت گرفت.

وی افزود: هر خیری وقتی مکانی را به نیت خیر می سازد، آرزو دارد که آنجا به نحو احسن اداره ومدیریت و به نحو احسن‌تر استفاده شود. انگیزه اصلی این بوده که آن هدفی که شما در راستای کتاب و کتابداری دارید و نیز مفید بودن کتابخانه بیشتر محقق شود. یکی از کارهایی که در این مدت صورت گرفته کاهش یافتن حق عضویت بود که بسیار خوشحال کننده است و باعث تشویق اهالی محل می شود.

احمدخانی بعد از تشکر از خانواده عراقچی گفت: قول می دهیم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش و جدیت داشته باشد که این فضاهای کتابخانه ای را علی الخصوص فضاهایی که متعلق به خیرین است، به نحو احسن در اختیار علاقه مندان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: کارهای خیرخواهانه  ابتدا مانند جوی های باریک هستند که اگر به تنهایی دیده شوند شاید به چشم نیایند اما از به هم پیوستن این جویبارها رود پرخروشی به وجود می آید و خوشا به حال کسانی که مانند راه یافتگان جاده وصال، توفیق تن سپردن به این رود را پیدا می کنند و بی دغدغه با روحیه سرشار از معنویت در مسیر خدا گام می گذارند.

او خطاب به عراقچی گفت: امروز انسان از دیدن افراد خیری مثل شما به این دلیل خوشحال می شود که مسیری که شما پیدا و انتخاب کردید را می بیند و اینکه سرمایه تان را در چه مسیری صرف می کنید. کتابخانه سازی مقدمه ای برای کمال انسان هاست. خیرین افراد باهوشی هستند چرا که با خدا معامله می کنند.

در ادامه مدیرکل توسعه کتابخانه ها آمار خیرین کتابخانه ساز را قرائت کرد که بر اساس آن 723 باب از سال 83 واگذاری کتابخانه از طریق خیرین، شهرداری ها و دهیاری ها بوده که 206 هزار مترمربع را در مجموع دارند و 147 باب از این 723 کتابخانه، اهدا شده توسط خیرین با زیربنای 44 هزار متر مربع است. در سال 1397، تعداد 17 باب کتابخانه در اختیار نهاد قرار داده شده که 5 کتابخانه از سوی خیرین اهدا شده است. از سال 1383، تعداد 616 قطعه زمین با مساحت حدود 503 هزار متر مربع در اختیار نهاد قرار داده شده است. 120 قطعه از این زمین ها با 76 هزار متر مربع را صرفا خیرین اهدا کرده اند. 56 پروژه در حال احداث است که  در 17 استان، 40 هزار و 219 مترمربع مساحت و 28 هزار و 11 مترمربع زیربنا دارند و 18 باب آنها تکمیل و 27 باب در شرف تکمیل و 11 باب نیز، در دست اقدام است. در کل کشور 3 هزار و 467 باب کتابخانه عمومی فعال وجود دارد که 930 باب آن مشارکتی و 24 باب مستقل و مابقی از کتابخانه‌های عمومی نهاد هستند.

نیکنام نیز با تشکر از خانواده عراقچی در باره کتابخانه عراقچی گفت: این مجموعه 756 متر مربع مساحت و 50 هزار جلد کتاب دارد. هزار و 200 نفر عضو فعال دارد که با توجه به عضویت رایگان در این چند روز اخیر، تعداد اعضا افزایش پیدا می کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران پس از تشکر از تمام عواملی که کمک کردند تا کتابخانه در دهه کرامت آماده بازگشایی شود، گفت: فعلا بخش کودک و نوجوان به صورت نمادین است و تغییراتی خواهیم داد. بخش نشریات را نیز حتما تقویت خواهیم کرد و همچنین بخش مرجع حتما برای محققین، بیشتر قابل استفاده خواهد شد. کسی که عضو کتابخانه عراقچی می شود، عضو سراسری کشور می شود و می تواند از تمام کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بهره ببرد.

در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیر، از مرتضی عراقچی و خانواده مرحوم عراقچی تقدیر شد.

شایان ذکر است؛ کتابخانه عمومی عراقچی در منطقه ۵ شهر تهران به نشانی فلکه دوم صادقیه، خیابان آیت الله کاشانی، خیابان رامین شمالی واقع است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: