کد خبر: 35930
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 04 مرداد 1397 - 12:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه کودک و نوجوان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی فارس

منبع : لیزنا
سومین نشست هم اندیشی فعالان حوزه کودک و نوجوان و کتابداران کتابخانه های عمومی فارس در کارگاهی دو روزه در شهرستان سپیدان تشکیل شد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه کودک و نوجوان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی فارس

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، این کارگاه در روزهای دوشنبه و سه شنبه، ۲۵ و ۲۶مرداد با حضور فرهاد حسن زاده نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، محبوبه البرزی، استاد رشته روان پزشکی دانشگاه شیراز و کتابداران فعال حوزه کودک در کتابخانه های عمومی برگزار شد.

روح الله، منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس؛ علاالدین خادم، نماینده مردم شهرستان سپیدان؛ قاسم پاک نژاد، معاون فرماندار سپیدان؛ منصوری، شهردار شهر همایجان و نویسندگان انجمن انگشت جادویی مهمانان این همایش بودند.

روح الله منوچهری هدف از برگزاری همایش مسیر کودکی را ایجاد ارتباط دوسویه فعالان ادبیات کودک و کتابداران کتابخانه های عمومی دانست و عنوان کرد: نشست های مسیر کودکی ارتباط مطلوبی را میان این دو حوزه پدید آورد به طوری که نویسندگان و فعالان حوزه کودک و نوجوان با حضور در کتابخانه های عمومی برنامه های گوناگونی را اجرا کرده اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس تأکید کرد: هدف این است که این ارتباط حفظ شود و هم افزایی کتابداران با فعالان این حوزه بیشتر شود که امیدواریم تداوم داشته باشد.

برگزاری «همایش مسیر کودکی» در سپیدان موجب همدلی هرچه بیشتر مسئولان شهرستان می شود

نماینده مردم شهرستان سپیدان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حضور کتابداران و فعالان ادبیات کودک در سپیدان و برگزاری این نشست، گفت: برگزاری این نشست در شهرستان سپیدان موجب همدلی هرچه بیشتر مسئولان شهرستان در زمینه کتاب و کتابخوانی و ارتقای کتابخانه های عمومی می شود.

علاءالدین خادم با بیان اینکه کتاب باید از غربت خارج شود، افزود: کتاب در جامعه امروز هم مظلوم است و هم محروم. بی مهری هایی که در حق کتاب و کتابخانه انجام می شود، موجب شده که کتاب در غربت باشد. درحالی که کتابخانه ها مأمن خوبی برای بازگشت انسان به فطرت خویش و آموزش و پرورش فکر و روح انسان است. باید تلاش کرد که کتاب و کتابخانه در زندگی مردم جایگاه بیشتری داشته باشد.

او کار کتابداران را کاری معرفتی دانست و گفت: کتاب برترین روش شناختی است که راه انسان را برای رسیدن به معرفت هموار می کند؛ از این نظر کتابداری حرفه ای است که صد درصد مورد تأیید همه صاحب نظران است. این در حالی است که اهمیت کتابداران حوزه کودک به دلیل جذب کودکان به دنیای کتاب و کتابخوانی اهمیت بیشتری دارد.

قاسم پاک نژاد معاون فرماندار سپیدان نیز در این دیدار مسیر کودکی را مسیر همدلی و تداوم دانست و گفت:  فرمانداری سپیدان در برگزاری این نشست و دیگر برنامه های حوزه کتابخوانی و کتابخانه های عمومی شهرستان همکاری خواهد داشت.

نویسنده باید دنیای کودکی را به رسمیت بشناسد

فرهاد حسن زاده در جمع کتابدارن فعال حوزه کودک کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه همه ما یک وجه اشتراک داریم و آن هم کار کردن و نوشتن برای کودکان است، عنوان کرد: در حقیقت مسیر کودکی مسیر حرکت من نیز هست؛ من نوشتن را از سال ۱۳۷۰ در شیراز آغاز کردم و بیش از هر چیز با تجربه و پیگیری به این مرحله رسیده ام.

نامزد جایزه هانس کریستین اندرسون شرط توسعه هر جامعه را آموزش صحیح به کودکان در مدارس دانست و افزود: متاسفانه مدارس ما تنها مباحث درسی را دنبال می کنند و به مباحث آموزش و پرورش خلاقیت توجهی ندارند که نمونه آن حذف پست کتابدار از آموزش و پرورش بود.

او با بیان اینکه در حال حاضر کتاب از حالت کلاسیک و سنتی خارج شده است، گفت: مهم‌ترین مسئله این است که نویسندگان، به نیاز های کودک آگاه باشند و کودکی را به رسمیت بشناسند. کتاب کودک جای شعار نیست در ادبیات کودک باید داستان روایت شود تا کودک بتوانند با آن همذات پنداری کنند و به نتیجه برسند.

حسن زاده به کتابداران پیشنهاد کرد که کتاب های ساختارشکنانه و کتاب هایی که از فرم و کلیشه داستان خارج شده اند را به کودکان معرفی کنند و افزود: این کتاب ها خلاقیت کودکان را افزایش می دهند و آنها را به کتاب علاقه مند می کند.

وی همچنین با بیان اینکه در بحث کتابخوانی معمولا از مجلات غافل هستیم، گفت: لازم است که در کتابخانه های عمومی به مجلات توجه بیشتری شود و مجلات قوی حوزه کودک به اعضا معرفی شود.

این نویسنده با تصریح اینکه ادبیات کودک با مشکل کتاب های بازاری مواجه است، گفت: متاسفانه کتاب های بازاری بیش از کتاب های ادبی و خلاقانه در دسترس والدین است، بنابراین متوجه کردن خانواده ها در این خصوص اهمیت بسیار دارد.

خالق رمان «هستی» به تاثیر ادبیات و داستان در شکل گیری شخصیت کودکان اشاره و عنوان کرد: کودکان با خواندن داستان در موقعیت هایی قرار می گیرند که تاکنون تجربه نکرده اند، با تقابل خیر و شر آشنا می شوند، شخصیت ها را درک می کنند، خلاقیت را بارور می کنند، کتاب کودکان را به سمت محبت و دوستی می برد و دایره واژگانی بچه ها را افزایش می دهد.

حسن زاده در ادامه سفید خوانی، مشارکت دادن خواننده در داستان، استفاده از طنز و بازی های زبانی، قضاوت نکردن، تصویری بودن و پرداختن به دغدغه های کودکانه را ویژگی های داستان خوب و ملاک انتخاب کتاب برای کودکان عنوان کرد.

کتابدار بخش کودک، باید روان شناسی کودک را بداند

محبوبه البرزی در کارگاه «مهارت های برقراری ارتباط مؤثر با کودکان» که روز سه شنبه ۲۶ تیرماه برگزار شد، با بیان اینکه مهم ترین مشکل جامعه امروز، برقراری ارتباط با کودکان است، گفت: بچه های امروز صاحب فکر و اندیشه اند و نیازهای آن ها متفاوت شده است.

استاد دانشگاه شیراز، برقراری ارتباط مؤثر با کودکان را در کتابخانه ها ضروری دانست و گفت: کتابداران باید بتوانند رابطه معناداری را با کودکان ایجاد کنند؛ زیرا رابطه مؤثر علاوه بر انتقال پیام، باعث ایجاد حس رضایت و آرامش در کودک می شود.

وی تغییر رفتار، بروز احساسات و تغییر انگیزش و نگرش کودک برای حضور در کتابخانه را از جمله نتایج برقراری ارتباط مؤثر کتابداران با کودکان عنوان کرد و افزود: کتابدار بخش کودک برای اینکه بتواند با کودکان ارتباط معناداری برقرار کند، باید کودک را دوست بدارد، روان شناسی کودک  و کتاب های گروه سنی مختلف را بشناسد و برای این کار انگیزه داشته باشد.

البرزی بر ضرورت وجود برترین کتاب های حوزه کودک در کتابخانه های عمومی تأکید کرد و گفت: کتاب، اساس کار کتابدار کودک است. لذا نیاز است که بخش های کودک کتابخانه های عمومی به کتاب های کاربردی همچون کتاب های پرورش فکر و پرورش تخیل، کتاب های مورد تأیید شورای کتاب کودک و کتاب های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجهز باشند.

این روان شناس با تصریح اینکه همیشه حق با کودک است، خاطرنشان کرد: کودکانی که به کتابخانه می آیند دارای مسائل  و مشکلات زیادی هستند لذا باید پذیرفت که کودکان در بیشتر وقت ها سازش پذیر نیستند؛ برهمین اساس نقش کتابدار در علاقه مند کردن کودک به کتابخانه و تلاش برای بازگشت آن ها بسیار مهم است.

او آراستگی ظاهری کتابدار، زیبایی محیط کتابخانه، حالت صورت و برقراری تماس چشمی و توجه به کودک را از مهم ترین راه های جذب کودکان به کتابخانه عنوان کرد و گفت: کودکان هوش دیداری دارند؛ باید با آن ها ساده و کوتاه حرف زد و قوانین کتابخانه را شفاف برای آن ها توضیح داد.

البرزی همچنین داشتن هوش فرهنگی و گوش دادن فعال را از توانایی هایی ضروری کتابدار بخش کودک دانست و گفت: کتابداران هرگز نباید در حیطه درمانگری وارد شده و به درمان کودکانی که دارای مشکلات مختلف هستند بپردازند.

مدرس این دوره در پایان با تأکید بر لزوم شناخت روان شناسی کودک در بخش های کودک کتابخانه های عمومی، خواندن کتاب هایی همچون «روان شناسی رشد» ترجمه فرید فدایی، «روان شناسی رشد و شخصیت کودک» ترجمه مهشید یاسایی، «مجموعه دو جلدی روان شناسی رشد» نوشته حسن احدی و «روان شناسی رشد نوجوان» اثر دکتر سامانی را به کتابداران پیشنهاد کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: