کد خبر: 36250
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 مرداد 1397 - 13:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

امضای تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی با بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی

منبع : لیزنا
بر اساس تفاهمنامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی، ۱۲ باب کتابخانه‌ عمومی نیمه‌تمام در سطح کشور، تکمیل و تجهیز می‌شود.
امضای تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی با بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی

به گزارش گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربا هدف فراهم کردن زمینه مطالعه برای تمامی آحاد جامعه و تولید فکر و افزایش معلومات عمومی و همچنین نظر به رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ترویج فرهنگ کتابخوانی و بهره‌گیری از مشارکت خیرین و سایر سازمان‌ها و مؤسسات برای تحقق این مهم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.

بر این اساس نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری بنیاد علمی آموزشی قلم چی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور کاظم قلم‌چی، بنیان‌گذار و جمعی از مسئولان بنیاد علمی‌آموزشی قلم‌چی، محمدرضا حافظی رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل و معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

علیرضا مختارپور در ابتدای این مراسم با تشکر از مسئولان بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در همکاری با نهاد  برای بهره برداری از ۴۰ کتابخانه عمومی در ۱۴ استان کشور، گفت: امروز کشور ما به دلیل مسائل اقتصادی دچار مشکلات فراوانی است که عمده آن از سوی دشمنان به کشور تحمیل شده است. وجود بیش از ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام دولتی در کل کشور نشان دهنده نیاز دستگاه‌های دولتی و عمومی و خدمات رسانی به منابع مالی و حضور داوطلبانه خیرین و نیکوکاران برای تکمیل برخی از آنهاست.

دبیرکل نهاد در ادامه تصریح کرد: چندی پیش در آماری، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد مدارس زیادی در سطح کشور وجود دارد که در دهه اول انقلاب ساخته شده و امروز دیگر مدرسه نیست؛ یا تعطیل شده‌اند یا بلا استفاده مانده‌اند و یا وضعیت مناسبی ندارند. ما پیشنهاد دادیم این فضاها در اختیار کتابخانه عمومی قرار گیرد، به خصوص اینکه نهاد به دنبال مالکیت این ساختمان‌ها نیست و صرفا برای بهره برداری می‌خواهد کتابخانه را در اختیار بگیرد. بعد از این پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش از چنین طرحی بسیار استقبال کرد.

وی افزود: خوشبختانه همکاری خوبی با بنیاد قلم‌چی در پروژه‌های کوچک نهاد داشتیم. با این حال ما در نهاد حدود ۳۵۰ پروژه نیمه تمام در کشور داریم که بعضی سال‌ها مانده‌اند و امیدواریم این بنیاد و سایر خیرین برای به اتمام رساندن شان پا پیش بگذارند.

دعوت از خیرین برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام

مختارپور در ادامه با تأکید بر اینکه هر پروژه نیمه تمام در کشور در هر بخشی مایه تأسف است، گفت: در سال ۷۴ مرحوم حسن حبیبی کتابخانه مرکزی مشهد را کلنگ زنی کرد که به دلایل مختلف پروژه این کتابخانه تا امروز بلاتکلیف مانده بود و با همتی که به وجود آمد توانستیم این پروژه را تعیین تکلیف کنیم تا در دهه فجر امسال افتتاح شود.

وی تأکید کرد: همکاران من در نهاد در حال تدوین طرحی هستند تا از ظرفیت خیرین برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام با اولویت مناطق محروم و مناطق فاقد کتابخانه دعوت شود.

دبیرکل نهاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز به اذعان کارشناسان تعلیم و تربیت، جایی که خدمت رسانی عمومی فرهنگی دارد منحصرا کتابخانه است، گفت: بر اساس آمارها بیشترین کتابخانه عمومی زیر نظر نهاد اداره می‌شود یا به صورت مستقیم یا مشارکتی. در دوره جدید نهاد هم به دلیل موضوع مهم آسیب‌های اجتماعی در کشور، در کتابخانه‌های مناطق دارای اولویت خدمات اجتماعی مانند کارگاه های مشاوره و غیره برگزار می‌شود و ما عملا خدمات اجتماعی را وارد حوزه فعالیت کتابخانه های عمومی کرده ایم.

آمادگی قلم‌چی برای مشارکت در توسعه فعالیت‌های نهاد

کاظم قلم چی نیز در این نشست با تأکید بر فعالیت‌های گسترده و منظم نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت:‌ در مدتی که ما بر توسعه و تجهیز  کتابخانه ها متمرکز شدیم، دریافتیم که گاهی کتابخانه‌ از مدارس هم مهم‌تر است. آقای خادم رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر وقت تهران در نشستی با مجموعه خیران آماری ارائه داد که جالب بود. او گفت ما از شورایاری‌ها خواستیم تا نیازهای مردم را از زبان خودشان به ما بگویند. در اولویت‌های اعلامی اول از همه برق معابر بود، دوم آسفالت، سوم فضای سبز و چهارم کتابخانه و جالب اینکه مدرسه در اولویت هشتم قرار داشت.

قلم چی تأکید کرد: ما معتقدیم کتابخانه اولویت زیادی دارد و سعی می کنیم به سهم خودمان در این راه قدم بر ‌داریم و در مجموعه قلم چی به این نتیجه رسیدیم که اولویت‌هایمان را با میزان علاقه‌مندی و پی گیری مسئولان هماهنگ کنیم. به همین دلیل صرفا به نقاط محروم توجه نمی‌کنیم و سعی داریم وارد حوزه‌هایی شویم که مسئولان شان پی‌گیر هستند.

وی افزود: ما آمادگی مشارکت در طرح نهاد برای تغییر کاربری مدارس خیرساز تعطیل در استان‌ها را داریم و امیدواریم با همکاری مدیران استان ها به ادامه کار دلگرم شویم و فعالیت هایمان را سریع‌تر به انجام برسانیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: