کد خبر: 37380
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 11 مهر 1397 - 11:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

استاندار خراسان شمالی:

لازمه توسعه فرهنگ کتابخوانی، سهولت دسترسی به کتاب است

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی
استاندار خراسان شمالی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با تأکید بر لزوم ترویجِ فرهنگِ اهدای کتاب از اجرای طرح «گلریزان کتاب» به همت مردم فرهنگی و انقلابی استان خبر داد.
لازمه توسعه فرهنگ کتابخوانی، سهولت دسترسی به کتاب است

 به گزارش لیزنا، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان در سال ۹۷ با حضور محمدرضا خباز، استاندار خراسان شمالی؛ محمود ثمینی، معاون سیاسی امنیتی استاندار؛ علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی؛ حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فرمانداران و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در  سالن جلسات استانداری برگزار شد.

محمدرضا خباز، استاندار خراسان شمالی در این جلسه از اجرای طرح گلریزان کتاب خبر داد و گفت: مردم می توانند بخشی از کتاب های شخصی خود را در اختیار اداره کل کتابخانه ها قرار دهند تا کتابخانه های عمومی غنی تر شوند.

استاندار خراسان شمالی بر لزوم ترویج فرهنگ اهدای کتاب تأکید کرد و افزود: لازمه توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، سهولت دسترسی به کتاب است. مردم می توانند با اهدای کتاب‌های خوانده شده به کتابخانه های عمومی، عموم را از لذت شیرین مطالعه بهره‌مند سازند.

وی اظهار داشت: شایسته است در گام نخست برای اجرای این طرح مسئولان پیشقدم شوند و کتابهای کتابخانه های خود را اهدا کنند. برای این کار نیازمند تبلیغات در صدا و سیمای استان نیز هستیم. در دین اسلام به خواندن بسیار سفارش شده است، لذا شایسته نیست یک فرد مسلمان از این موضوع غفلت کند.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: کتابخوانی منجر به افزایش رشد فکری، معنوی و اجتماعی می شود و باید شرایطی فراهم شود که کتاب، بیشتر در دسترس و اختیار مردم قرار گیرد که یکی از پیشنهادها، جذب کتاب های کتابخانه های شخصی شهروندان است.

محمدرضا خبّاز از توسعه فضاهای فرهنگی و کتابخانه ای استان در مقایسه با میانگینِ کشوری خبر داد و در ارتباط با عدم پرداخت سهم قانونی کتابخانه ها از سوی  برخی شهرداری ها گفت: شهرداری ها موظف هستند سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی را طی یک ماه آینده پرداخت کنند و پس از اتمام این مهلت، برخورد قانونی خواهد شد.

علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این نشست، پرداخت سهم نیم درصد را از وظایف قانونی شهرداری‌ها برشمرد و بیان کرد: با مدیریت و همکاری بسیار خوب اداره کل امور شوراها و شهرداری‌ها اقدامات بسیار خوبی در استان صورت گرفته که نیازمند استمرار است.

جهانی درباره جانمایی برای ساخت کتابخانه شهر آوا گفت: رویکرد دولت، ایجاد کتابخانه در همه شهرها است و شهر آوا، تنها شهر فاقد کتابخانه در استان است و البته تنها شهری است که سهم کتابخانه ها از نیم درصد درآمد عوارض شهرداری به طور کامل پرداخت شده است و درخواست ما، واگذاری فضایی برای راه اندازی کتابخانه در این شهر است که الحمد لله به همت شهردار و اعضای شورای شهر مکانی در حال بازسازی و تکمیل است. 
وی ساخت کتابخانه در «بیک پولاد» و «یکه سعود» را از مصوبات سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی به شهرستان مرزی راز و جرگلان دانست و گفت: تهیه و تجهیز کتابخانه سیار و برگزاری کلاس‌های آموزشی در شهرستان از دیگر مصوبات جلسه شورای معاونین نهاد بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی افزود: شهرستان مرزی رازوجرگلان با مصوبات اخیر صاحب ۶ باب کتابخانه خواهدشد.

واگذاری کتابخانه گلستان‌شهر توسط راه و شهرسازی، اخذ مجوز پایان کار و استحکام بنا توسط بنیاد مسکن و دفتر فنی استانداری، ایجاد کتابخانه در شهر آوا و جشن گلریزان کتاب  از دیگر مصوبات جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: