کد خبر: 37395
تاریخ انتشار: شنبه, 14 مهر 1397 - 08:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری هجدهمین نشست کتابخوان در کتابخانه ولیعصر(عج) ورامین

منبع : روابط عمومی کتابخانه ولیعصر(عج) ورامین
هجدهمین نشست کتابخوان کتابخانه ای مهر ماه سال جاری با حضور اعضای فعال و علاقمند در کتابخانه ولیعصر(عج) ورامین برگزار شد.
برگزاری هجدهمین نشست کتابخوان در کتابخانه ولیعصر(عج) ورامین

 به گزارش لیزنا، در این نشست پنج تن به گفتگو پیرامون کتابخوانی و معرفی کتاب به شرح زیر پرداختند:

*کتاب:مترسک مزرعه آتشین  نویسنده: داوود امیریان *معرفی‌کننده: مهدیه خاتمی

مهدیه خاتمی عضو نوجوان کتابخاخه به معرفی مترسک مزرعه آتشین اثر داوود امیریان پرداخت. خاتمی ضمن معرفی نویسنده بیان داشت که وی بیش از 25 عنوان اثر دارد که اغلب این آثار در حیطه ادبیات نوجوانان است. در معرفی اثر نیز اشاره داشت که داستان در حیطه دفاع مقدس است اما بخش های زیادی از آن در حال و هوای دنیای نوجوانان است. خاتمی گفت داستان مربوط به یک نوجوان حساس و زود رنج در  خانواده ناز پرورده است اما بر اثر اتفاقاتی که پیرامونش می افتد به یکباره دل و جرات پیدا می کند و تصمیم می گیرد که به جبهه برود. حضور آیدین در جبهه با ماجراهای جذابی همراه است که امیریان این حوادث و ماجراها را در قالب طنز نیز عنوان کرده است. خاتمی ضمن ابراز رضایت از زبان طنز کتاب افزود که این نوع آثار در حیطه ادبیات نوجوان علاوه بر لذت و جذابیت به نوعی باب آشنایی بیشتر با رشادت های نوجوانان در سال های دفاع مقدس است.

*کتاب: راز *نویسنده: راندا برن *ترجمه: مهدی قراچه داغی *معرفی‌کننده: زهره کاظمی  

این کتاب از پر مخاطب ترین کتابهایی است که در کتابخانه های عمومی همواره مورد تقاضا بوده و در وضعیت امانت است.  کاظمی درمعرفی این کتاب اشاره کرد که این کتاب به صورت فیلم مستند نیز موجود است.وی گفت:حرف اصلی این کتاب مثبت اندیشی و تمرکز بر روی معنویات برای رسیدن به آمال و خواسته های ذهن انسان است. اینکه با تمرکز و نیت مثبت به خیلی از چیزهایی که در جستجوی آن هستیم با توکل بر نیروی خداوند می توانیم دست پیدا کنیم.

کاظمی ضمن معرفی اجمالی این کتاب اضافه کرد این کتاب به ما می گوید چگونه از مضمون راز در جنبه های مختلف زندگی خود استفاده کنیم و با خواندن این کتاب تا حدودی به نیروهای پنهان در درون خودمان پی می بریم.

*کتاب: زنان علیه زنان * نویسنده: آلبا دسس پدس *ترجمه: شهلا زرلکی معرفی‌کننده: مرضیه غلامی

غلامی در معرفی کتاب زنان علیه زنان نوشته آلبادسس پدس گفت: این کتاب به نوعی نشان از گرایشات فمینیستی خانم پدس دارد. در این کتاب که با عنوان جستاری در روانشناختی زنان نیز شناخته شده، به دنیای زنان و واکاوی شخصیت های مختلفی از زنان درون داستان ها پرداخته است‌ و از رنج ها دردها مشقتهای دنیای زنان داستان ها و نیز از موفقیت ها و قابلیت های آنان گفته است. آلبا دسس پدس از چهره های برجسته ادبیات ایتالیاست که در جهان نیز چهره شناخته شده است. آثار وی اغلب پیرامون دنیای زنان هست و همواره از حقوق آنان گفته است.

*کتاب: آقای روباه شگفت انگیز   نویسنده :رولد دال *ترجمه : محبوبه نجف خانی *معرفی کننده: منصوره طباطبایی

طباطبایی پیش از پرداختن به داستان به بیوگرافی دال نویسنده برجسته و مشهور اهل انگلستان اشاره داشت و اذعان کرد که آثار بی نظیر و پرطرفدار این نویسنده کودک و نوجوان در سراسر دنیا همواره پر طرفدار و مورد توجه بوده و حتی در هنر سینما نیز فیلمهای زیادی از آثار رولد دال تهیه شده و آثارش بیش از 250 میلیون نسخه منتشر شده است. جایزه های متعددی را به مناسبت سال ها فعالیت های ارزنده اش دریافت کرده است. داستان های رولد دال برای کودکان و نوجوانان از مفیدترین و پر محتواترین داستان هاست. مایه هایی از طنز بسیار جذابی نیز در آثار او وجود دارد. در ادامه طباطبایی به بخش هایی از داستان روباه شگفت انگیز اشاره داشت که ماجرای روباه بازیگوشی است که برای غذای خانواده اش از چند مزرعه دزدی می کند و در نهایت اهالی مزرعه به دنبال راههایی برای به دام انداختن این روباه هستند. در کل طباطبایی گفت: از زیباترین جنبه های داستان پردازی دال تصویری بودن داستان است. اگرچه کتابهای دال اغلب تصویر گری هم دارند اما بدون تصویر گری هم کتابهایش ذاتا دارای تصاویریست که در هنگام مطالعه آنها مدام از جلو چشم مخاطب عبور می کنند.

*کتاب:قصه های بهرنگ * نویسنده: صمد بهرنگی * معرفی‌کننده: شادی میش مست

شادی میش مست دیگر عضو فعال کتابخانه به معرفی مجموعه داستانی از صمد بهرنگی پرداخت. وی در این معرفی به زندگینامه صمد بهرنگی نیز اشاره کرد. بهرنگی از پیشگامان ادبیات کودکان و نوجوانان بود که به خاطر اثر معروفش " ماهی سیاه کوچولو" شهرت زیادی به دست آورد. اغلب داستان های بهرنگی برای کودکان نوشته شده اما گاه مفاهیمی در عمق داستان های بهرنگی هست که حاکی از گرایشات سیاسی و فکری این نویسنده است. درباره زندگی و مرگ وی در دوره های پیش از انقلاب ماجراهایی در محافل ادبی وجود دارد و خیلی از اهالی ادبیات دوران پهلوی معتقدند بهرنگی بخاطر مخالفت هایش با رژیم پهلوی توسط ساواک به قتل رسیده است. کتاب مورد نظری که میش مست معرفی کرد دارای 23 داستان کامل از بهرنگی بودو از این 23 داستان به شرح داستان "الدوز و کلاغ" و " ماهی سیاه کوچولو" پرداخت.

*کتاب: به من نگاه کن  *نویسنده : الهام فلاح *معرفی‌کننده: صغری شفقتی

صغری شفقتی کتابدار کتابخانه ولیعصر(عج) به معرفی آخرین اثر الهام فلاح نویسنده صاحب سبک عرصه ادبیات و برنده جایزه پروین اعتصامی با عنوان  " به من نگاه کن" پرداخت .داستان مربوط به زندگی زن جوانی است به نام غزاله که تحصیل کرده ادبیات است و همواره در رویای نویسندگی و کار نشر بوده است. پس از چند سال زندگی زناشویی درست زمانی که پس از مدتها جستجو کاری در حوزه ادبیات و نوشتن یافته است باردار می شود و این موضوع او را بسیار غمگین می کند در حالی که همسرش ابراهیم سالهاست که در انتظار پدر شدن است. پس از تولد بچه غزاله ناراحتی های روحی اش عود می کند. و با گذر زمان و بزرگتر شدن بچه متوجه بیماری اوتیسم در فرزند خود می شوند. در حالی که پدر نمیخواهد این واقعیت را بپذیرد مادر قبل از دو سالگی بچه خانه را ترک می کند و به دنبال رویاهای نویسندگی خود می رود و موفق هم میشود و پدر به تنهایی با فرزند اوتیسمی زندگی می کند. در پایان شفقتی از اعضا خواست تا ادامه داستان را خود با خواندن کتاب تجربه کنند. وی گفت :فلاح به خوبی توانسته چالشهای یک خانواده دارای فرزند اوتیسمی  را نشان و اطلاعات خوبی درباره این بیماری مادرزادی و شایع در جهان بدهد. 

*کتاب: فرمین موش کتابخوان * نویسنده: سم سوج  *ترجمه: پوپه میثاقی معرفی‌کننده: لیلا فاطمی کلش

لیلا فاطمی کتابدار کتابخانه ولیعصر(عج) به معرفی "فرمین موش کتابخوان "پرداخت. سم سوج در سال 1940 در آمریکا متولد شد و از مشخصه های جالب زندگی وی می توان به این نکته اشاره کرد که وی علاوه بر اینکه از اساتید برجسته دانشگاههای معتبر آمریکا بوده  دوره هایی از زندگی اش را به تعمیرکاری و نجاری پرداخته. به عقیده فاطمی ردپای چنین شغل هایی را در آثار وی نیز می توان دید. از جمله همین کتاب " فرمین موش کتابخوان" . سپس به شرح بخش هایی از این رمان جذاب پرداخت. ماجرای موشی است که از اولین لحظات تولدش در یک کتابفروشی روایت می کند. فرمین وقتی متولد می شود چون نسبت به دوازده خواهر و برادر خود کوچک تر و ضعیف تر است نمی تواند از شیر مادر خود تغذیه کند و برای نجات از مرگ به خوردن کتابهای محل زندگی خود یعنی کتابفروشی می پردازد؛ به مرور زمان قبل از خوردن کتابها به خواندن آنها می پردازد و از دنیای کتابها می گوید. از جذابیتهای کتاب خواندن فرمین، همراه کردن مخاطب با شخصیت های داخل کتابهاست و با خواندن این کتاب خواننده با آثار متعددی از ادبیات جهان آشنا می شود.  

*کتاب: زنان علیه زنان * نویسنده: آلبا دسس پدس *ترجمه: شهلا زرلکی معرفی‌کننده: مرضیه غلامی *موضوع: ادبیات ایتالیا 
مرضیه غلامی دیگر عضو فعال کتابخانه به معرفی اثری از ادبیات ایتالیا پرداخت. وی در معرفی کتاب زنان علیه زنان نوشته آلبادسس پدس گفت این کتاب به نوعی نشان از گرایشات فمینیستی خانم پدس دارد. در این کتاب که با عنوان جستاری در روانشناختی زنان نیز شناخته شده،  به دنیای زنان داستان ها پرداخته. و در این راستا  به  واکاوی شخصیت های مختلفی از زنان درون داستان ها پرداخته است‌. و از رنج ها دردها مشقت های دنیای زنان داستان ها و نیز از موفقیت ها و قابلیت های آنان گفته است. آلبا دسس پدس از چهره های برجسته ادبیات ایتالیاست که در جهان نیز چهره شناخته شده است. آثار وی اغلب پیرامون دنیای زنان هست و همواره از حقوق آنان گفته است.

*
کتاب: آقای روباه شگفت انگیز   نویسنده :رولد دال *ترجمه : محبوبه نجف خانی *معرفی کننده: منصوره طباطبایی * موضوع: ادبیات کودک خارجی 

*
کتاب:قصه های بهرنگ * نویسنده: صمد بهرنگی * معرفی‌کننده: شادی میش مست  *موضوع: ادبیات داستانی ایران  
شادی میش مست به معرفی مجموعه داستانی از ادبیات معاصر پرداخت‌. میش مست ابتدا صحبتهایی را پیرامون صمد بهرنگی بیان کرد. صمد بهرنگی از داستان نویسان معاصر پیش از انقلاب بود که اهالی ادبیات وی را از پیشگامان ادبیات کودک در ایران می دانند
*
کتاب: به من نگاه کن  *نویسنده : الهام فلاح *معرفی‌کننده: صغری شفقتی *موضوع: رمان فارسی  

*
کتاب: فرمین موش کتابخوان * نویسنده: سم سوج  *ترجمه: پوپه میثاقی معرفی‌کننده: لیلا فاطمی کلش *موضوع: رمان آمریکای

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: