کد خبر: 38469
تاریخ انتشار: شنبه, 06 بهمن 1397 - 09:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تجلیل از نویسندگان «دختر شینا» و «فریاد آزادی» در ویژه برنامه «چهل قلم» استان کردستان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان
به همت اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان نویسندگان آثار «دختر شینا» و «فریاد آزادی» در برنامه چهل قلم و در آستانه فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تجلیل شدند.
تجلیل از نویسندگان «دختر شینا» و «فریاد آزادی» در ویژه برنامه «چهل قلم» استان کردستان

به گزارش لیزنا، مراسم چهل قلم با حضور فرماندار سنندج، فرمانده سپاه سنندج، مشاور عالی ولی فقیه در کردستان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سنندج، رئیس حوزه هنری کردستان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعی از نویسندگان و علاقمندان روز سه شنبه ۲ بهمن در سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی شهید مطهری سنندج برگزار شد.

محمد عبدالملکی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان در ابتدای این مراسم اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی تحولات چشمگیر و گسترده ای را در حوزه کتاب و نشر کشور شاهد هستیم. افزایش ۱۳۶ برابری تیراژ کتاب ها و رشد ۷۱ برابری تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در سال ۹۶ نسبت به سال ۵۶ از دستاوردهای انقلاب درحوزه نشر کشورمان است. برپایی نمایشگاه های کتاب در سطح بین المللی، ملی و استانی، راه اندازی خانه کتاب، خبرگزاری کتاب و جایزه ملی کتاب از دیگر دستاوردهای حوزه کتاب در عمر چهل ساله انقلاب است.

عبدالملکی از دیگر دستاوردهای انقلاب را حضور و فعالیت بانوان نویسنده دانست و گفت: قبل از انقلاب تعداد بانوان نویسنده بسیار محدود بود و امروزه شاهد فعالیت بیش از هفت هزار نویسنده زن و ۷۰ ناشر زن در ایران اسلامی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در دوره پهلوی کل عناوین کتاب ثبت شده ۱۱ هزار عنوان بود، یادآور شد: امروز تعداد عناوین کتاب ثبت شده در کشورمان به یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۹۹۶ عنوان، به عبارتی ۱۱۷ برابر رسیده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان اظهار داشت: بزرگ ترین ناشر کتاب در ایران قبل از انقلاب، یک موسسه آمریکایی بود و امروز همه کارهای حوزه نشر توسط خود ما ایرانی ها انجام می شود. قبل از انقلاب کمتر از ۳۰۰ باب کتابخانه در کشور داشتیم امروز به سه هزار و ۵۰۰ باب افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه ویژه برنامه «چهل قلم» به همت نهاد کتابخانه های عمومی در سراسر کشور برگزاری می شود، اضافه کرد: در این برنامه از اهالی قلم حوزه انقلاب اسلامی به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تجلیل می شود.

در ادامه حجت الاسلام مهدی فرزی، مشاور عالی و مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار داشت: در کشوری با حاکمیت آموزه های اسلامی زندگی می کنیم که این مهم از برکات انقلاب اسلامی است و باید قدر آن را بدانیم.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی برای ادامه مسیر خود نیاز به انسان هایی توانمند و متخصص دارد، افزود: توجه به حوزه کتاب و اهتمام در راستای ارتقای ارزش های معنوی و فرهنگی از دیگر برکات انقلاب اسلامی است که نقش مستقیمی در تخصص گرایی دارد. تربیت افرادی با تراز انقلاب مستلزم وجود کتاب های ارزشی و خواندن آنها است.

حجت الاسلام فرزی با اشاره به نقش بصیرت افراد جامعه در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی نیازمند افرادی در جامعه است که عمق مسائل و باطن اتفاقات را شناسایی و سپس در اختیار مردم قرار دهند تا آگاه شوند.

بهناز ضرابی زاده نویسنده کتاب دختر شینا نیز در این مراسم گفت: از آنجا که کردستان بیشتر درگیر جنگ تحمیلی بوده، می توان خاطرات بسیار زیبایی از دوران دفاع مقدس از مردم این منطقه استخراج و منتشر کرد. امیدوارم نویسندگان این دیار با بهره مندی از زبان کُردی خاطرات دوران جنگ را به خوبی به رشته تحریر درآورند تا نسل های آینده از آن بهره مند شوند.

علی کلوندی از نویسندگان استان کردستان در حوزه دفاع مقدس در این مراسم گفت: بیش از سه هزار نقطه یادمانی دفاع مقدس در این استان وجود دارد که می تواند دستمایه ای برای نوشتن مطالب ارزشمند توسط نویسندگان باشد. این استان دارای نویسندگان و شاعرانی است که آثار آنها در دنیا شناخته شده ولی در حوزه دفاع مقدس تاکنون کار زیادی انجام نشده است.

وی با اشاره به یکی از آثار خود با عنوان «فریاد آزادی»، افزود: این کتاب تاریخچه کاملی از فعالیت پیشمرگان مسلمان کُرد است. تمام تلاش خود را کردم که دستاوردهای شهدای مظلوم پیشمرگ مسلمان کُرد را به رشته تحریر درآورم چراکه همه وظیفه داریم فرهنگ دفاع مقدس و سبک زندگی شهدا را به طرز صحیحی به نسل آینده انتقال دهیم.

در ادامه مراسم از کتاب «فریاد آزادی» نوشته علی کلوندی با حضور بهناز ضرابی زاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان، فرماندار سنندج، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در استان، فرمانده سپاه سنندج و برخی دیگر از مسئولان رونمایی شد.

در پایان نیز از تلاش های «بهناز ضرابی زاده» و «علی کلوندی» با اهدای لوح تقدیر و هدیه ای ویژه تجلیل شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: