کد خبر: 40150
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 شهریور 1398 - 14:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب «حسین (ع) از زبان حسین (ع)» رونمایی شد/ گزارش تصویری

منبع : لیزنا
 در مراسم رونمایی از کتاب «حسین (ع) از زبان حسین (ع)» بر توجه به درس ها و عبرت های عاشورا تاکید شد.
کتاب «حسین (ع) از زبان حسین (ع)» رونمایی شد/ گزارش تصویری

 

به گزارش لیزنا، مراسم رونمایی از کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» از نشر معارف، همزمان با فرارسیدن ایام ماه محرم، با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی، یکشنبه ۱۰ شهریور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، نویسنده اثر، مسعود پیرمرادیان، مدیر نشر معارف، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، مدیرمسئول موسسه اطلاعات، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، میثم نیلی، مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی، معاونان و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد.

استفاده مناسب نویسندگان آیینی از فرم‌های داستان‌نویسی

مسعود پیرمرادیان، مدیر نشر معارف در این مراسم طی سخنانی درباره کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» گفت: این کتاب همانند کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)» اثر دیگر مولف ارجمند، یک روایت است؛ روایتی از زبان امام معصوم که خود سیدالشهدا(ع) در این کتاب از زندگی و زمانه خودشان با شما سخن می‌گویند؛ روایتی که سرچشمه اصلی و زلال ترین منبع برای معارف عاشورایی است که شرایط آن روزگار را با دقت ترسیم و اهداف قیام و نهضتش را تبیین می‌کند. این روایت از چنان شفافیتی برخوردار است که نیاز به تفسیر و تحلیل ندارد و تمامی ابهامات و شبهات را برطرف می‌سازد و به بهترین شکل وضعیت جبهه حق و باطل را روشن می‌سازد و منطق قوی و مستحکم اهل حق را به نمایش می گذارد.

وی افزود: فرم و قالب روایت به دلیل جذابیت سیر روایت و مسیر رو به هدف روایت، از کشش ویژه ای برخوردار است. اینکه نویسندگان معارفی بتوانند از فرم و قالب روایت جهت نگارش معارف اسلامی بهره ببرند، خوانندگان بیشتری را به آثار خودشان جلب خواهند کرد. این ویژگی مهمی است که نویسنده محترم در دو اثر اخیر خود یعنی «علی(ع) از زبان علی(ع)» و «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» آن را رعایت کرده و سطح اثرگذاری ویژه‌ای برای این آثار ایجاد کرده است.

پیرمرادیان در ادامه درباره استقبال از کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)» گفت: این کتاب دو سال پیش در روز عید غدیر رونمایی شد؛ کتابی که در حجم بسیار زیاد و بیش از ۶۰۰ صفحه در قطع وزیری بیش از ۲۰ هزار جلد تا کنون از آن به چاپ رسیده و اکثر این ۲۰ هزار جلد در کتابفروشی‌های سراسر کشور توسط افراد به صورت فردی خریداری شده و با خرید عمده و سازمانی برای این کتاب مواجه نبودیم.

توجه به درس های عاشورا و عبرت های عاشورا در کتاب «حسین (ع) از زبان حسین (ع)»

علیرضا مختارپور در این مراسم با اشاره به برگزاری جلسه بررسی کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)» که پیش از این در کتابخانه عمومی پیروزی تهران برگزار شد، طی سخنانی گفت: در مورد نویسنده، عالم متفکر و برجسته حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان، باید عرض کنم که وی از خانواده معظم شهدا است و این یک فضیلت برای ما و جامعه فرهنگی کشور محسوب می شود. نکته دوم این که ایشان از افراد معتمد و مورد اطمینان مقام معظم رهبری است؛ به طوری که مجموعا ۲۱ سال در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خدمت کرده است.

مختارپور با اشاره به برخی جنبه‌های شخصیتی نویسنده اثر، گفت: من در بررسی زندگی ایشان به نکته جالبی برخورد کردم. زمانی که در دی ماه سال ۸۴ حجت‌الاسلام قمی از مسئولیت نمایندگی در دانشگاه های استعفا می دهد، حضرت آیت‌الله جنتی که رئیس حوزه نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها بود، در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری می نویسد: «حجت‌الاسلام قمی پس از تلاش‌های بسیار در این سمت استعفا دادند و پیشنهاد می‌کنم که حجت‌الاسلام محمدیان به جای ایشان منصوب شوند.» پاسخ مقام معظم به این نامه نکته ویژه‌ای دارد که من در حکم دیگری از ایشان سراغ ندارم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: مقام معظم رهبری پاسخ دادند:

بسم الله الرّحمن الرّحیم با تشکّر فراوان از خدمات ارزشمند جناب آقای قمی (دامت توفیقاته) در دوران این مسئولیّت، پیشنهاد جنابعالی درباره‌ی انتصاب جناب حجة‌الاسلام محمدیان را با خوشوقتی می پذیرم و ایشان را که بحمدالله حائز مراتب علم و تقوا و سلامت نفس می باشند به ریاست نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها منصوب می کنم. امید است با درایت و تیزبینی و تلاش بی‌وقفه حرکت مبارکی را که در محیط ارزشمند دانشگاهی کشور پدید آمده است اعتلاء و رشد بیش از پیش ببخشند.

والسلام علیکم جمیعاً و رحمةالله

سیّدعلی خامنه‌ای

بعد از آن دوران هم ایشان مسئولیت مهمی در دفتر رهبری برعهده دارند که این موضوع نشان دهنده نگاه ویژه مقام معظم رهبری به ایشان است.

مختارپور در ادامه با اشاره به سایر آثار حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان گفت: آثار ایشان آثار متعدد و متنوعی است که از آن جمله: فهرست موضوعی درباره قرآن کریم که متأسفانه سه جلد از آن بیشتر منتشر نشده و تنها بخش‌های «توحید»، «معاد» و «نبوت» آن منتشر شده است که یکی از بهترین فهرست‌های راهنمای قرآن کریم است و بسیار قابل استفاده برای محققین است. ایشان چند کتاب درباره امام علی(ع) دارند و دو کتاب از مجموعه بیانات رهبری درباره حضرت علی(ع) را ایشان تدوین کرده‌اند. همچنین چند کتاب درباره حادثه کربلا دارند؛ «گزارشی مستند از کربلا» در دو جلد و «قبل از کربلا» و «حین کربلا» در انتشارات امیرکبیر چاپ شده و جلد سوم آن که قرار بود حوادث بعد از کربلا باشد، در واقع فصل هشتم همین کتابی است که امروز رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه در مورد دو کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» و «علی(ع) از زبان علی(ع)»، توضیح داد: ما روش‌های مختلف تاریخ نگاری داریم که نمونه‌های مختلفی از این کتاب ها را می‌توان نام برد و طبقه‌بندی کرد. یک دسته از این کتاب ها زندگینامه های خود نوشت هستند که آنها نیز دو دسته اند؛ یک دسته مشهور و متداول آن زندگینامه های خود نوشتی است که شخص آن را می‌نویسد، اما نوع دیگر، کتاب‌هایی است که فرد دیگری می‌نویسد، به گونه‌ای که گویی از زبان خود صاحب زندگینامه است. یعنی وقتی شما هر یک از این دو کتاب را می‌خوانید، گویی راوی کتاب، خود حضرت است.

مختارپور توضیح داد: چون ممکن است برای برخی سوال شود چطور مطلبی را به امام نسبت می دهید؛ اولا از نظر دقت علمی کاری که در این کتاب انجام شده به این شکل است که نویسنده مطالب را به دو دسته تقسیم کرده که هر دو بخش مستند و معتبر هستند؛ هم بر اساس مستندات تاریخی و هم مستند بر روایات و احادیث معتبر. یک دسته از مطالب این کتاب مطالبی هستند که عینا از زبان امام مطرح شده‌اند و دسته دیگر مطالبی است که مقدمات این صحبت است؛ این مطالب با اینکه معتبر و مستند است، نویسنده با یک حروف دیگر و فاصله‌گذاری و علائم ویرایشی دیگر آنها را آورده‌است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» نسبت به کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)» از حجم کمتری برخوردار است که دلیل آن هم مشخص است؛ چرا که مطالب دوران امیرالمومنین علی(ع) خطبه‌ها و نامه‌هایشان حجم بیشتری نسبت به آنچه درباره امام حسین(ع) ذکر شده، دارد. کتاب حاضر یک مقدمه و هشت فصل دارد. نکته مهمی که در این کتاب و برخی کتاب‌های دیگر ایشان وجود دارد این است که این کتاب مبتنی بر یک هدف و انگیزه است؛ انگیزه‌ای که مبتنی بر دو مقدمه «درس‌ها» و «عبرت‌ها» است. اولین مقدمه این است که اهمیت زندگی و تاریخ ائمه(ع) چه نقشی در زندگی بشر دارد که در همین سیر، کربلا و عاشورا را به عنوان محور و ملاکی که ترسیم کننده حق و باطل است و برای همه زمان‌ها و اعصار آتی هم قابل استفاده است، بیان می‌کند.

وی ادامه داد: مقدمه بعدی این است که در قلوب همه ما نه فقط مسلمانان بلکه مردم آزاده جهان، هرکسی که بویی از محبت اهل بیت (ع) به مشام او رسیده باشد، محبت و ارادتی است و اما این محبت و ارادت اگر به معرفت و بصیرت ملحق نشود، ممکن است انسان را در برخی از لغزش‌گاه های تاریخی دچار اشتباه کند؛ چه اشتباه تحلیلی، چه اشتباه عملی. بنابر این لازم است انسان بصیرتی نسبت به این حقایق پیدا کند. این درست همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری هم بارها فرموده‌اند و اصل تحلیل ایشان هم بر این است که عاشورا دو بخش مهم از نظر معرفتی و بصیرتی دارد. یکی «درس‌های عاشورا» برای آشنا شدن با این تعالیم و معرفت و «عبرت‌های عاشورا» برای جلوگیری از دچار شدن به سرنوشتی است که ۵۰ سال پس از پیامبر اکرم (ص) رخ داد و چنین شرایطی را برای فرزند پیامبر شکل دادند. در واقع این درس ها و عبرت‌ها انگیزه اصلی تمام تألیفات جناب آقای محمدیان است.

مختارپور در پایان سخنانش گفت: بارها گفته شده و از معصومین (ع) نقل شده که اگر واقعیت و حقیقت معارف آن بزرگواران منتقل شود، اثر خود را خواهد گذاشت و آنقدر این معارف نورانی و منطبق با فطرت انسانی است، هر انسان پاکی که هیچ انحرافی در او شکل نگرفته باشد را جذب خود می‌کند. مولانا تعبیر زیبایی دارد که طی داستانی مثالی را می‌آورد و آنجا در مورد حضرت یوسف شعر زیبایی می‌گوید:

یوسف کنعانیم روی چو ماهم گواست               هیچ کس از آفتاب، خط و گواهان نخواست

 

نور امام حسین (ع) روز به روز تابان تر می شود

همچنین در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین علیه السلام گفت: نزدیک به ۱۴۰۰ سال است که بدخواهان تلاش کرده اند نور امام حسین (ع) خاموش شود اما هر سال که گذشت این نور، تابان تر می شود. هر سال که می‌گذرد توجهات بیشتری معطوف این سیره پاک و دل های بیشتری عاشق این شخصیت بزرگوار می شود.

وی افزود: پدیده عجیبی به نام اربعین چند سال است تمام دنیا را متوجه این بقعه نورانی کرده است و این نور در حال فراگرفتن تمام دنیا است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره روش های جمع آوری کتاب «حسین (ع) از زبان حسین(ع)» تاکید کرد: مطالب ارزشمند فراوانی درباره امام حسین علیه السلام نوشته شده است که توانسته این فرهنگ را ۱۴۰۰ سال حفظ کند اما به طور طبیعی مطالب ضعیف هم در این سال‌ها با آن مخلوط شده است و برخی از باب محبت به امام حسین (ع) مطالبی را درباره ایشان اضافه کرده اند در حالی که امانت داری اقتضا می کند آنچه که اصل و اساس است مطرح شود.

وی تصریح کرد: من در حد خودم تلاش کردم از منابع معتبر در این کتاب استفاده کنم؛ از منابعی که اهل تحقیق به آن اعتماد می‌کنند. بیش از ۱۰۰ کتاب از منابع معتبر اهل سنت و تشیع مربوط به پیش از قرن هفتم هجری که مورد استناد محققین این اسلامی است در این کتاب استفاده شده است. به هر حال هر کاری که در مقابل این آفتاب عظیم انجام شود، هیچ است. اگر زیبایی در این اثر به چشم می آید قطعا به همین آفتاب عظیم مربوط است و به نویسنده ارتباطی ندارد.

وی با تشکر از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای خوانش و ارائه نکاتی که پیش از چاپ این کتاب ارائه کرده است، گفت: البته مواردی وجود دارد که در تاریخ به صورت قطعی مشخص نشده و طبعا در این کتاب وجود ندارد. چرا که مبنای این کتاب بر این بوده که روایات از زبان آن حضرت نقل شود. بر این اساس مواردی وجود دارد که چون سخنی از زبان حضرت مطرح نبوده در این کتاب نیامده است.

حجت الاسلام محمدیان در پایان افزود: امیدواریم خداوند عنایت کند تا در کنار این شور حسینی که در دل اقشار مختلف، طبقات مختلف و سنین مختلف مردم موج می زند، به معرفت بیشتری از عبدالله الحسین علیه السلام برسیم. این شور حسینی در کشور ما معجزه ها کرده است که آخرین نمونه آن هشت سال دفاع مقدس است. به روح همه شهدای دفاع مقدس و همچنین شهدای مدافع حرم درود می فرستیم. در دفاع مقدس رزمندگان توسط خانواده و مردم بدرقه می‌شدند اما شهدای مدافع حرم بی بدرقه برای دفاع از حرم رفتند.

همچنین شعرخوانی هادی جانفدا، شاعر آیینی و اجرای گروه تواشیح «محراب» از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در پایان این مراسم نیز از کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» با حضور حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، نویسنده اثر، مسعود پیرمرادیان، مدیر نشر معارف، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، مدیرمسئول موسسه اطلاعات، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، میثم نیلی، مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی، باقر میرعبدالهی مدیرکل منابع نهاد و علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران رونمایی شد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار