کد خبر: 40471
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 آذر 1398 - 07:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

همزمان با گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در اصفهان؛

از تمبر یادبود شهید همت رونمایی شد

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با تجلیل از مقام شامخ سردار سرلشکر شهید حاج محمد ابراهیم همت (ره) و تقدیر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا برگزار شد.
از تمبر یادبود شهید همت رونمایی شد

به گزارش لیزنا، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان اصفهان، روز شنبه دوم آذرماه با تجلیل از مقام شامخ سردار سرلشکر شهید حاج محمد ابراهیم همت، با حضور خانواده گرانقدر این شهید، داوود توحیدی بیژنی، مدیرکل برنامه ریزی شرکت های دیوان محاسبات کل کشور؛ حسین سیستانی، معاون استاندار و فرماندار اصفهان؛ علی اکبر مرتضایی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کاشان؛ سمیه محمودی، نماینده مردم سمیرم و در مجلس شورای اسلامی؛ امیر هلاکویی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان؛ حمید باقری، مدیرکل پست استان اصفهان؛ حمیدرضا تاملی، فرماندار اردستان؛ عبدالله بنهری، فرماندار برخوار؛ علی اصغر قاسمیان، فرماندار دهاقان؛ حمید عصارزادگان، فرماندار مبارکه؛ ناصر اسدی، سرپرست فرمانداری شهرضا؛ مجید حججی، فرماندار تیران؛ خانواده های شهدای مدافع وطن و حرم، جمعی از مدیران، شهرداران، اعضای شورای اسلامی شهر، بخشداران، اهالی فرهنگ و هنر و مردم کتاب دوست شهرستان شهرضا در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا برگزار شد.

امیر هلاکویی در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در شهرستان شهرضا با بیان این‌که افزایش آگاهی عمومی نخستین وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، اظهار داشت: اصلی‌ترین دلیل آسیب‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی عدم آگاهی است و کتاب با آگاهی‌رسانی از این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان با اشاره به تبدیل کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی اصفهان در سال گذشته با اجرای بیش از ۱۵ هزار برنامه فرهنگی رتبه اول را در کشور از نظر اجرای برنامه‌های فرهنگی کسب کرد.

وی با بیان این‌که کسب هیچ علم و دانشی بدون عبور از مسیر کتاب امکان‌پذیر نیست، گفت: در جشنواره کتابخوانی رضوی با رشد ده برابری شرکت کنندگان، حدود ۷۵ هزار نفر از استان اصفهان در این جشنواره کشوری شرکت کردند.

هلاکویی با اشاره به برگزاری جشنواره «بهار کتاب، انوار دانایی» از ابتدای مرداد تا آبان ماه امسال در استان اصفهان، بیان کرد: در این مدت ۱۵۷ هزار جلد کتاب رایگان توسط خیران، ناشران و مردم به ارزشی حدود ۴۰ میلیارد ریال به کتابخانه های عمومی اهدا شد. همچنین با برگزاری جشنواره‌های بهار مهربانی و مهربانی در مهر بیش از ۱۲ هزار قلم کالای فرهنگی به مناطق سیل‌زده اهدا شد.

وی با اشاره به افتتاح ۸ باب کتابخانه عمومی در استان اصفهان، عنوان کرد: با افتتاح این تعداد کتابخانه، استان اصفهان در کشور رتبه اول را به لحاظ تعداد کتابخانه کسب کرد.

هلاکویی با اشاره به ظرفیت و قابلیت استان اصفهان، خاطرنشان کرد: در حالی که بعضی از استان ها با امانت حدود یک میلیون جلد کتاب، جشن امانت می‌گیرند، استان اصفهان با بیش از ۳ میلیون جلد امانت کتاب رتبه اول را در کشور کسب کرده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان با بیان این‌که در ۳ سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان اهدا شده است، ادامه داد: استان اصفهان با ۶۰۰ هزار نفر عضو و ۲۰۰ هزار نفر عضو فعال بعد از تهران رتبه دوم عضویت در کتابخانه‌های عمومی را دارا است.

تألیف ۵۶۴ کتاب توسط ۲۵۵ نویسنده شهرضایی

 ناصر اسدی، سرپرست فرمانداری شهرضا در ادامه این مراسم با بیان اینکه شهرستان شهرضا شهر علما، حکما، ادبا و دانشمندان است، افزود: شهرضا ۲۵۵ نویسنده با ۵۶۴ اثر تألیفی دارد و هر سال جشنواره فروغ صبح دانایی با هدف رونمایی از آثار نویسندگان و مؤلفان این شهرستان برگزار می‌شود.

سرپرست فرمانداری شهرضا با بیان این‌که در زمینه آثار دفاع مقدس ۱۱۴ اثر از ۱۰ نویسنده شهرضایی تألیف شده است، گفت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در شهرضا در سال ۹۷ در زمره بهترین برنامه های فرهنگی اجرا شده کشوری بود.

وی با تأکید بر این‌که برنامه‌های فرهنگی بسیاری در راستای نهادینه سازی فرهنگ کتاب‌خوانی در شهرضا اجرا شده است، تصریح کرد: در جشنواره پوپک در تهران از ۱۰ اثر برگزیده که ۴ اثر آن مربوط به دانش‌آموزان شهرضا بود، تجلیل به عمل آمد.

پرداخت سهم نیم درصد از سوی شهرداری شهرضا به کتابخانه‌های عمومی

حبیب قاسمی، شهردار شهرضا نیز در ادامه این مراسم با بیان این‌که بیش از ۷۰ سال پیش در شهرستان شهرضا کتابخانه تأسیس شده است، گفت: در حال حاضر ۱۲ باب کتابخانه عمومی در شهرضا، شامل ۶ باب کتابخانه عمومی نهادی، ۴ باب کتابخانه عمومی مشارکتی به مردم شهرضا خدمت رسانی می کند.

شهردار شهرضا با اشاره به این‌که زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرضا ۵ هزار و ۹۲۱ مترمربع است، افزود: در سال گذشته شهرداری شهرضا ۱۲۵ میلیون ریال در قالب نیم درصد به انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرضا پرداخت کرده و امسال نیز ۵ برابر سال گذشته پرداختی سهم نیم درصد شهرداری تحقق یافته است.

خاطره گویی خواهر سردار سرلشکر شهید حاج محمد ابراهیم همت، اجرای گروه سرود مولا، بخش کلیپ تیزر نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مناسبت بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، تجلیل از خانواده شهدای مدافع وطن و حرم، تجلیل از فرمانداران و شهرداران فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و اجرای برنامه های متنوع از قسمت های دیگر این مراسم بود.

در ادامه این مراسم با حضور مدیرکل پست استان اصفهان از تمبر یادبود شهید همت به مناسبت بیست و هفتمین دوره هفته کتاب رونمایی شد.

در پایان این مراسم از کتابخانه کریمه اهل بیت (س) شهرستان مبارکه در بخش کتابخانه برتر، زیبا جعفر زاده سامانی از کتابخانه عمومی بقیه الله الاعظم (ع) سین شهرستان برخوار و راضیه آقایی از کتابخانه عمومی قمصر شهرستان برخوار در بخش مسئول کتابخانه نمونه استانی؛ مهر السادات جمشیدپور از کتابخانه عمومی حضرت امام موسی کاظم (ع) شهرستان نجف آباد و مریم قدیر زاده از کتابخانه عمومی مولی الموحدین شهر خورزوق شهرستان برخوار در بخش کتابدار نمونه استانی تجلیل به عمل آمد.

همچنین از رضوان بنده علی و شکوفه عابدینی در بخش بزرگسال کتابخوان نمونه؛ زهرا قربانی و گوهر دادور در بخش جوان کتابخوان نمونه؛ نگار قراخانی و سید حمیدرضا حسینی در بخش نوجوان کتابخوان نمونه؛ امیر محمد سقایی و مهدی بوستانی در بخش کودک کتابخوان نمونه؛ و زینب کرمی و حنانه سادات باختر در بخش خردسال کتابخوان نمونه تجلیل شد.

در ادامه از معصومه صابری هسنیجه فهرست نویس برتر استان از کتابخانه عمومی شهید مفتح در  بخش کتابدار فنی نمونه تقدیر شد.

در خاتمه از برگزیدگان استانی جشنواره هدهد سفید از استان اصفهان شامل نرگس چراغی در بخش داور کودک؛ بیتا شفیعی فرد در بخش جوان؛ زینب همتی در بخش کتابدار؛ و در جشنواره خاطره نویسی از زهره شفیع زاده، سمیه مناجاتی، مریم عربیان و زینب السادات واسعی در بخش کتابدار قدردانی شد.

شایان ذکر است، پس از پایان مراسم جمعی از کتابداران و مسئولان استانی با حضور در آستان مقدس حضرت جعفر بن موسی الکاظم (شاهرضا)(ع)، محل دفن شهید حاج محمد ابراهیم همت، با آرمان های شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تجدید پیمان کردند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: