کد خبر: 40777
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 دی 1398 - 07:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آستان قدس رضوی از نسخ خطی اهدایی سردار سلیمانی به مقام معظم رهبری رونمایی کرد

منبع : گنجینۀ رضوی
 در چهل‌ویکمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نسخ خطی اهدایی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری رونمایی شد.
آستان قدس رضوی از نسخ خطی اهدایی سردار سلیمانی به مقام معظم رهبری رونمایی کرد

به گزارش لیزنا، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در چهل‌ویکمین سه‌شنبۀ فرهنگیِ خود و هم‌زمان با هفتمین روز خاکسپاری سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، از سه نسخۀ خطی اهدایی این سردار شهید به مقام معظم رهبری که در موزۀ آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود رونمایی کرد. رونمایی از پایگاه موضوعی دیجیتال با عنوان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بود.

«قرآن خطی کامل» با تاریخ کتابت رجب 1287 به دست متی‌بن نورمحمد با شمارۀ ثبت 5144؛ نسخۀ خطی «کنزاللغات» اثر محمدبن عبدالخالق مشهور به ابن معروف با تاریخ کتابت 920 قمری و شمارۀ ثبت 5646 و نسخۀ خطی «ارشادالعقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم» از تألیفات محمدبن‌محمد معروف به ابوالسعود به تاریخ کتابت قرن 11 هجری و شمارۀ ثبت 56459 سه نسخه‌ای است که صبح امروز از آنها رونمایی شد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی سخنران ویژۀ این مراسم بود. وی با بیان اینکه داغ شهادت سردار سلیمانی همیشه در دل ما زنده است، اظهار داشت: تنها چیزی که اندکی می‌تواند التیام‌بخش باشد این است که امیدواریم این حادثه، بشارتی برای خبر بزرگی باشد که همه منتظرش هستیم و این را در مسیری بدانیم که شرایط جامعه برای پذیرا شدن ظهور و آن نور بزرگ فراهم‌تر بشود.

مصطفی خاکسار قهرودی افزود: ابعاد شخصیت شهید سلیمانی نیاز به تبیین دارد و بنده به برکت توفیق و همراهی که چند صباحی در محضر ایشان داشتم می‌گویم که ایشان در میان هم‌رزمان و هم قطارانش نیز شخصیت کم‌نظیری بود.

 وی به تشرف چند ماه گذشتۀ شهید سلیمانی به حرم مطهر رضوی اشاره کرد و اظهار داشت: در این تشرف توفیق داشتم که حدود سه ساعت در محضر ایشان باشم و در این مدت رفتار و حالت ممتاز و برجستۀ او کاملاً هویدا بود.

خاکسار اضافه کرد: اقتدار، عزت و محبوبیت ویژگی‌هایی است که هرکدام اثراتی در شخصیت فرد دارد و اگر انسان توجه نکند از نظر نفسانی می‌تواند باعث مشکلات و معضلاتی شود.

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی در کنار اینکه در اوج اقتدار، عزت و محبوبیت قرار داشت، در نهایت عجز و بندگی و تقاضامندی در مقابل خداوند متعال و ائمۀ معصومین(ع) بود و به تحقیق، ایشان با آن عجز و لابه چیزی جز شهادت را از خدای متعال مطالبه نمی‌کرد.

همچنین در این مراسم از پايگاه موضوعي با عنوان «سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني» که در سامانه كتابخانه ديجيتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir ايجاد شده است نیز رونمایی شد. در این پایگاه که شامل كتاب، مقاله، عكس، فيلم و... است، به معرفی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با ذکر خاطرات هم‌رزمان، سخنرانی و رشادت‌هاي اين سردار سرافزار پرداخته شده است.

گفتنی است، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛ دکتر خواجه‌پیری، نمایندۀ فرهنگی مقام معظم رهبری در هندوستان و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدصادق موسوی، محقق و پژوهشگر ایرانی مقیم لبنان از حاضران در این مراسم بودند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: