کد خبر: 19863
تاریخ انتشار: جمعه, 18 ارديبهشت 1394 - 18:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

پای سخن ناشران در نمایشگاه کتاب/ شماره سه

 نشر هزاره ققنوس:  امسال نسبت به سالهای قبل، تعداد مخاطبان کمتر شده و فروش کتاب نیز کاهش یافته است.
پای سخن ناشران در نمایشگاه کتاب/ شماره سه

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در سومین روز از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب، نمایشگاه شلوغ تر از دو روز قبل به نظر می رسید، خصوصا در سالن ناشران دانشگاهی، که شاید بتوان گفت شلوغ ترین سالن نمایشگاه کتاب است. بنابراین با توجه به اینکه امکان حرکت در میان انبوه جمعیت میسر نبود، به سوی ناشران عمومی رفتیم  و در آنجا با ناشران به گفتگو نشستیم.

 

قبل از همه به سراغ «نشر هو» رفتیم و  با  پروانه نصراللهی مدیرفروش این انتشارات گفتگو کردیم.

 

نشر هو: اطلاع رسانی در مورد برگزاری نمایشگاه، ضعیف بود

 

وی اظهار داشت: امسال با 10 عنوان کتاب جدید به نمایشگاه کتاب آمده ایم که با 10 تا 40 درصد تخفیف عرضه می شوند، انتشارات هو در زمینه نشر کتابهای خودشناسی، خداشناسی و روانشناسی فعالیت دارد.

 

او اضافه کرد: امسال نمایشگاه کتاب خوب است و از نظر مکانی نیز با توجه به اینکه سال گذشته در بخش انتهایی سالن ناشران عمومی بودیم و امسال به بخش بهتری منتقل شده ایم، رضایت بیشتری از سالن نمایشگاه دارم.

 

نصراللهی ادامه داد: فقط مشکلی که وجود دارد مربوط به اطلاع رسانی  ضعیف در خصوص نمایشگاه کتاب در سطح شهر است، لازم بود در سطح شهر، اطلاع رسانی بهتری صورت گیرد. اطلاع رسانی از طریق اینترنت نیز چندان قوی نبود و نمایشگاه می توانست در سایت اینترنتی خود، وب سایت تمام انتشارات را معرفی کند، اما این اتفاق نیفتاد و اطلاع رسانی همچنان ضعیف بود.  

 

او اضافه کرد: به نظر من، محل برگزاری نمایشگاه در مصلی، خوب نیست به این دلیل که ساختمان های نیمه کاره در اینجا وجود دارد و گرد و خاک حاصل از ساخت و ساز وارد فضای سالن ها می شود، همچنین نبود پارکینگ، مسئله دیگری است  که باید مورد توجه قرار گیرد. در نهایت، اختصاص محوطه بازتر و فضایی بهتری برای برگزاری نمایشگاه کتاب، لازم بود.

 

نشر هزاره ققنوس: فروش کتاب، امسال کاهش یافته

 

پس از آن به سراغ انتشارات «هزاره ققنوس» رفتیم. شهره شهباززاده، مسئول روابط عمومی این انتشارات در گفتگو با خبرنگار لیزنا، عنوان کرد: امسال با 50 عنوان کتاب جدید و در مجموع با 400 عنوان کتاب، به نمایشگاه کتاب آمده ایم.  کتابهای ما در حوزه ادبیات داستانی، شعر، جامعه شناسی و روانشناسی است.

 

وی افزود: اما امسال نسبت به سالهای قبل، تعداد مخاطبان کمتر شده و فروش کتاب نیز کاهش یافته است. با توجه به اینکه نمایشگاه بین اللملی کتاب تهران، بزرگ ترین کارناوال کتاب در کشور است، فروش آنطور که باید نیست و از سوی دیگر، اطلاع رسانی در سالنها، در  خصوص غرفه هر یک از انتشارات نیز ضعیف است.

 

نشر شهر: امسال وزارت ارشاد، هزینه اجاره غرفه را افزایش داد

 

در ادامه به سراغ انتشارات «نشر شهر»، رفتیم و با فرشاد شهیدزاده  مدیر بازرگانی این انتشارات به گفتگو نشستیم.

 

او در پاسخ به سوالات خبرنگار لیزنا در رابطه با نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب،  عنوان کرد: امسال با 15 عنوان کتاب جدید به نمایشگاه کتاب آمده ایم و کتابهای ما شامل 15 تا 40 درصد تخفیف هستند.

 

او اضافه کرد: بازدید از نمایشگاه، افزایش یافته، اما  میزان فروش کتاب نسبت به سالهای گذشته کمتر شده، با ناشران دیگر هم که صحبت کرده ام، ایشان نیز با من در این خصوص، هم عقیده بودند.

 

ممکن است دلایل اقتصادی یا فرهنگی یا حتی عدم  تولید کتاب خوب، علت کاهش خرید باشد. از نظر فضای نمایشگاهی نیز به نظر من،  مصلی دسترسی خوبی به تمام سطح شهر دارد.  بنابراین به لحاظ مکانی، مشکلی نمی بینم.

 

شهیدزاده ادامه داد: امسال وزارت ارشاد، هزینه اجاره  غرفه در مصلی را به طور قابل توجهی افزایش داده، در صورتی که در این نمایشگاه فرهنگی، افزایش هزینه ها، ضرورت نداشت. از سوی دیگر، افت شدید تعداد مخاطبان خصوصا در بخش کتابهای کودک، مسئله دیگری است که در نمایشگاه کتاب امسال، وجود دارد.

 

او اضافه کرد: فضای غرفه ها، به لحاظ تهویه هوا، مناسب نیست و هوای داخل شبستان، به شدت گرم است و با توجه به تعداد زیاد بازدیدکننده، لازم بود سیستم تهویه هوای بهتری برای آن فراهم می شد.

 

نشر نظر: فروش کتاب در نمایشگاه کتاب امسال، کاهش یافته

 

مرتضی زارعی مدیرفروش انتشارات «نظر» نیز در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد:  مدت 10 سال است که در نمایشگاه کتاب شرکت می کنیم. امسال نیز با  230 عنوان کتاب به نمایشگاه کتاب آمده ایم  که این کتابها با 20 درصد تخفیف، عرضه می شوند. البته در نمایشگاه امسال، تعداد مراجعان نسبت به سال گذشته کمتر شده و فروش کتاب نیز کاهش یافته اما بقیه مسائل، تفاوت خاصی با سالهای گذشته ندارد.

 

او اضافه کرد: کتابهای ما که در زمینه هنر است نیز مشتریان خاصی دارد و تصور می کنم که امسال، فروش آنها بسیار کم شده.

 

نشر موج: از نحوه برگزاری نمایشگاه رضایت دارم

 

مرتضی دانش اشراقی مدیر انتشارات «موج» در گفتگو با خبرنگار لیزنا، بیان کرد: امسال با  20 عنوان کتاب جدید که با 20 درصد تخیف عرضه می شوند به نمایشگاه کتاب آمده ایم و به نظر من نمایشگاه کتاب، نمایشگاه خوبی بود. من هر سال در مصاحبه ها گفته ام که از برگزاری نمایشگاه رضایت دارم و با توجه به اینکه نمایشگاه در مصلی برگزار می شود که دسترسی خیلی خوبی به همه نقاط شهر دارد، لذا از برگزاری، زمان و فضای نمایشگاه رضایت دارم.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: