کد خبر: 17116
تاریخ انتشار: یکشنبه, 04 آبان 1393 - 13:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

توجه به نظام های رتبه بندی بین المللی باید رنگ و بوی جدی تری به خود گیرد

      دکتر جعفر مهراد بر این باور است که ارتباط ایران با کشورهای صاحب نام در عرصه آموزش عالی مناسب بوده، اما توجه به نظام های رتبه بندی بین المللی باید رنگ و بوی جدی تری را به خود گیرد تا موسسات آموزش عالی ایران بتوانند چهره شناخته شده تری را در مجامع بین المللی به خود گیرد.
توجه به نظام های رتبه بندی بین المللی باید رنگ و بوی جدی تری به خود گیرد

 

به گزارش لیزنا، در روز شنبه ، 3 آبان 1393، جلسه ای با حضور اعضای کارگروه پژوهش و فناوری استانداری فارس به سرپرستی مهندس جمالی معاونت توسعه استانداری فارس در محل مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش در این جلسه و در ادامه واکنش ها ی سریع مسئولان و مقامات آموزش عالی و سایر نهادهای عالی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری کشور توسط مقام معظم رهبری دامت برکاته کارگروه پژوهش و فناوری با در دستور کار قرار دادن این بیانات، خواستار پیگیری این موضوع به صورت جد توسط نهادهای علم و فناوری بودند.

 

دکتر رزمجو، مديرکل آموزش و پژوهش استانداری فارس به بیان شش بعد قابل تامل در خصوص پیگیری این بیانات پرداخت که از جمله آنها می توان به جهاد مستمر علمی، بهینه سازی عملکرد سازمان های مرتبط با آموزش عالی، تقویت عزم ملی و ایجاد تحول در نظام آموزشی اشاره کرد.

 

دکتر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست ISC صحبت های خود را در همین راستا و به منظور شفاف سازی هر چه بیشتر نسبت به مقوله تولید علم در کشور و جایگاه ایران اسلامی در میان کشورهای منطقه و جهان بیان کرد که از آن جمله رشد فزاینده تولید علم کشور به خصوص در سال های پس از جنگ تحمبلی تاکنون دلالت داشت.

 

سرپرست ISC در نطق خود به آمارهای با اهمیت و تعیین کننده ای در باب جایگاه علم ایران اشاره داشت که هم زمان با مشخص نمودن این جایگاه به راه کارهایی نیز هم سو با سیاست های کلی علم و فناوری اشاره کرد.

 

مهراد در صحبت های خود به سیاست گذاری مناسب علمی پرداخت و به جمعیت عظیم 4/4 میلیون نفری خانواده آموزش عالی اشاره ای داشت. عمده نگاه مهراد بر دوره های تحصیلات تکمیلی معطوف بود که می توانند به عنوان موتور محرک و چرخاننده علم کشور ایفای نقش نمایند.

 

در ادامه وی به تعداد مستندات محققان ایرانی در پایگاه های استنادی ISI، Scopus و ISC پرداخت و اعلام کرد که تولید علم در ایران از ابتدای سال های 2000 و 2001 با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

 

چهره ماندگار علمی کشور بر این باور است که ارتباط ایران با کشورهای صاحب نام در عرصه آموزش عالی مناسب بوده است اما توجه به نظام های رتبه بندی بین المللی باید رنگ و بوی جدی تری را به خود گیرد تا موسسات آموزش عالی ایران بتوانند چهره شناخته شده تری را در مجامع بین المللی به خود گیرد.

 

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به جایگاه برتر نشریات ایرانی در میان کشورهای اسلامی نسبت به میزان حمایت های مالی و معنوی هر جه بیشتر مسئولان اجرائی کشور و افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به میزان 4 درصد در ارتقای سطح نظام آموزش عالی تاکید کرد.

 

در این نشست مهندس جمالی معاونت توسعه استانداری فارس به ارائه گزارشی از مجموعه تلاش های دولت در راستای بحث پژوهش و فناوری از منظر سخت افزاری و نرم افزاری پرداخت.

 

در پایان این نشست که به همراهی دانشگاه های استان فارس و بنیاد نخبگان استان فارس صورت گرفت روسای دانشگاه ها و این بنیاد بر تقویت بنیه های علمی و تحقیقاتی استان با حمایت مالی جدی به ویژه در بودجه سال 1394 تاکید کردند. 

 

 

 

برچسب ها :
اسماعیل پور
|
Iran
|
1393/08/05 - 14:18
0
0
جناب آقای پروفسور مهراد
سپاس از حمایت های همیشگی شما از جریان توسعه علمی کشور
پاینده باشید
امامی
|
Iran
|
1393/08/04 - 15:29
1
1
با سلام و احترام
ضمن عرض ادب و خسته نباشید، برای استاد بزرگوارم جناب آقای دکتر مهراد آرزوی توفیق روزافزون را دارم و بابت ارائه اطلاعات مفید و ارزنده از ایشان سپاسگزاری می کنم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: