کد خبر: 16496
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 شهریور 1393 - 11:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ایران، میهمان ویژه نمایشگاه کتاب بولونیا

مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران اظهار داشت: پس از امضای تفاهم نامه در خلال نمایشگاه کتاب فرانکفورت، در سال 2016 یا 2017 ایران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب بولونیا خواهد بود.
ایران، میهمان ویژه نمایشگاه کتاب بولونیا

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در نشست خبری دکتر سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که روز گذشته ( 8 شهریور 1393) برگزار شد، امیرمسعود شهرام نیا، مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، به ارائه گزارشی از فعالیت های این مجموعه پرداخت.

 

امیرمسعود شهرام نیا، مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، با اشاره به اهمیت صنعت نمایشگاهی و جایگاه آن به جهت اقتصادی و فرهنگی، اظهار داشت: در حوزه نمایشگاه های داخلی، عمده ترین فعالیت موسسه نمایشگاه های داخلی محوریت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. اتفاق خوبی که در این حوزه رخ داده، تأسیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود که یک ماه پیش در موسسه نمایشگاه های فرهنگی فعال شد. این دبیرخانه مسئولیت برنامه ریزی و تدوین برنامه های اجرایی را بر عهده دارد.

 

وی ادامه داد: به جهت اجرای بهتر، صرفه جویی در مباحث اعتباری، و برون سپاری بهتر، محوریت اجرایی نمایشگاه های بزرگی چون نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، نمایشگاه رسانه های دیجیتال، و مطبوعات، به عهده موسسه نمایشگاه های فرهنگی سپرده شد.

 

شهرام نیا با اشاره به اینکه این موسسه متولی نمایشگاه های استانی نیز هست، بیان کرد: قریب به 20 سال است که نمایشگاه های کتاب استانی برپا می شود، که در این مدت نقاط قوت و ایرادتی نیز داشت. با همکاری تشکل ها، بازبینی در شیوه فعالیت نمایشگاه ها، اصلاح آیین نامه نمایشگاه های استانی و شیوه اجرا در دستور کار قرار گرفت. وی از برگزاری 24 نمایشگاه کتاب استانی تا پایان سال جاری خبر داد.

 

وی ضمن اشاره به بازبینی آیین نامه های نمایشگاه های خارجی، بیان کرد: رویکرد ما این است که به جای حضور مدیران و کارشناسان وزارت ارشاد در این نمایشگاه ها، برای حضور پررنگ تر ناشران، و نویسندگان بسترسازی نماییم و برای حضور فعالانه تر آنان تمهیدات لازم را فراهم کنیم.

 

مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران از حضور ایران در 20 نمایشگاه بین المللی در سال جاری خبر داد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت نشر کشور در چند دسته از نمایشگاه ها حضور خواهد یافت. دسته اول نمایشگاه هایی است که به دلیل گستردگی جغرافیایی زبان فارسی برایمان اولویت دارد؛ دسته دوم، نمایشگاه های بین المللی با اهمیت است، که در رأس آنها، نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت قرار دارد که به فستیوال بین المللی حوزه نشر جهانی تبدیل شده است.

وی تأکید کرد: در این زمینه برنامه ریزی های خوبی انجام شده، و امسال برای اولین بار کل فضای در اختیار جمهوری اسلامی ایران به تشکل های نشر و ناشرین اختصاص یافت.

 

ایران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو 2016

وی با اشاره به پیگیری بحث میهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه های خارجی، گفت: انشاالله در سال 2016، میهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو، و پس از امضای تفاهم نامه در خلال نمایشگاه کتاب فرانکفورت، در سال 2016 یا 2017، میهمان ویژه نمایشگاه بلونیای ایتالیا- که فرصت مهمی برای صنعت نشر ایران خاصه در حوزه کودک و نوجوان است- خواهیم بود.

 

شهرام نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل دائمی نمایشگاه ها به قطعیت رسیده است یا خیر، بیان کرد: همانطور که استحضار دارید، کارگروه مکان یابی نمایشگاه کتاب تهران تشکیل شده است. مکان آینده نمایشگاه های بزرگ کشور، که شهر آفتاب است، برایمان اولویت اول بود. اما متاسفانه به دلیل عدم آمادگی لازم  این مکان، در همان هفته های آغازین امکان برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده در شهر آفتاب منتفی شد. محل دائمی نمایشگاه های بین المللی نیز، مورد بررسی قرار گرفت. در این خصوص، چالش های مانند تقارن زمانی با نمایشگاه نفت و مباحثی چون ترافیک مطرح بود. گزینه سوم ما همچنان، مصلی امام خمینی است.

 

وی تصریح کرد: بین گزینه دوم و سوم هنوز به قطعیت نرسیده ایم، و ظرف یکی دو هفته آینده با بررسی هایی که در حال انجام است، نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

 

صنعت نشر وقتی موفق می شود که ما مصرف کتاب را بالا ببریم.

در ادامه مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه این دفتر پیش از این تنها با این نام دایر بود و به فعالیت های دیگری می پرداخت که در جای خود اهمیت داشت، بیان کرد: در حال حاضر ما در وضعیت تأسیسی هستیم و در 3 گروه فعالیت می کنیم. گروه آموزش و پژوهش؛ گروه طرح و برنامه؛ و گروه نظارت و ارزشیابی.

 

وی در ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده این دفتر گفت: توجه به ارزیابی سیاست ها و عملکردهای معاونت به این دفتر محول شده است. در این راستا، یکی از اولویت های ما، استخراج چالش ها و مسائل اصلی حوزه نشر و فعالیت های فرهنگی است.

 

سیدآبادی ادامه داد: صنعت نشر، 4 ضلع مهم دارد. تألیف و پدیدآورندگی؛ تولید؛ توزیع؛ و مصرف. بیشتر سیاست های حمایتی در دوره های قبل، بر تولید و تألیف متمرکز بوده است. در حالی که به نظر می رسد پایه اصلی هر صنعتی مصرف کننده است. صنعت نشر وقتی موفق می شود که ما مصرف کتاب را بالا ببریم. در این دوره تلاش خواهیم کرد که برنامه ریزی هایمان بر ضلع مصرف و توزیع متمرکز شود.

 

وی اضافه کرد: بعلاوه این دفتر به منظور مشارکت و هم افزایی بین نهاد های عمومی، 2 طرح را طراحی و به زودی اجرایی خواهد کرد. طرح انتخاب روستاهای دوستدار کتاب، و طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران.

 

سیدآبادی در پایان گفت: یکی از کارهایی که در دفتر به نتیجه رسیده است، طرح حمایت از کتاب ایران در بازارهای جهانی است. این طرح، بیشتر حمایت از فعالیت های بخش خصوصی در این حوزه است. این طرح تدوین شده و منتظر تصویب در معاونت امور فرهنگی است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: