کد خبر: 23234
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 اسفند 1394 - 15:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

«کتابخوان» در چهارصد و چهارمین ایستگاه به جم رسید

با حضور سید علی هاشمی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، مسئولین شهرستان جم، کتابداران و اهل کتاب، چهارصد و چهارمین نشست کتابخوان کشور و اولین نشست کتابخوان شهرستان جم برگزار شد.
«کتابخوان» در چهارصد و چهارمین ایستگاه به جم رسید

 

به گزارش لیزنا، این نشست دوشنبه هفدهم اسفند ماه در کتابخانه حجت الاسلام محسنی جمی شهر جم استان بوشهر برگزار شد. در این نشست کتابخوانان و مولفان به ارائه کتاب های نوشته شده و مورد علاقه خود پرداختند.

 

سید علی هاشمی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، در ابتدا طی سخنانی 17 اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور را  تبریک گفت و در اهمیت این نشست افزود: این سلسله نشست ها گامی است بلند در ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه کتاب.

 

وی بیان کرد: برگزاری این سلسله نشست ها سبب می شود تا هم ذائقه مطالعاتی مردم مشخص شود و هم کتب نوشته شده توسط خود مولفان آن معرفی گردد. وی اظهار امیدواری کرد این تدبیر بتواند بخشی از رسالت  دولت در حوزه ی فر هنگی را محقق سازد.

 

مدیر کل کتابخانه های استان در گزارشی از وضعیت کتابخانه های شهرستان جم بیان داشت، کتابخانه های جم در شاخص های اصلی کتابخانه ای یعنی فضا، عضو، امانت و منابع از شرایط بسیار مطلوبی در مقایسه با میانگین استانی برخوردار است که این نشان از درایت و فرهنگی بودن مردم این شهرستان دارد.

 

هاشمی با عنوان نخبه پروری شهرستان، به نویسندگان،شاعران و علماء والامقامی اشاره کرد که به تحقیق، تبلیغ و ارشاد مردم منطقه اشتغال داشته اند.

 

در پایان ضمن تقدیر از ارائه دهنگان، از سید احمد علمداری، شهردار فرهیخته و کتابدوست جم که نقش موثری در برگزاری این نشست و همراهی کتابخانه های عمومی شهرستان در اجرای سایر فعالیت های فرهنگی دارد، با اهدا لوح سپاس از سوی مدیر کل کتابخانه های استان تقدیر شد.

 

خلاصه کتب ارائه شده به شرح ذیل است:

 

افسانه خودباوری/ نوشته آلبرت الیس/ ارائه توسط موسی درویشی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جم)

خودباوری دقیقا چیست؟ اغلب مردم و نیز بسیاری روانشناسان و مربیان بر این باورند که ما به آن نیاز داریم، برای آسایش عاطفی ما مطلوب است و به این ترتیب ما را وا می ‌دارد تا موفق‌تر باشیم. آلبرت الیس روانشناس برجسته می ‌گوید: نه، این ها همه افسانه است. بنابر گفته ‌‌‌ی الیس، خودباوری بزرگ‌ترین اختلال هیجانی شناخته شده برای انسان ها است و باعث‌ می ‌شود هر یک از ما خود را تحسین کنیم و کاری انجام دهیم تا دیگران تاییدمان کنند.

 

عروج از زندان/ نوشته مقصود رنجبر/ ارائه توسط محبوبه بهزادی (کارشناس مدیریت و مسئول کتابخانه روستای آبگرمک)

کتاب روایت زندگی و مبارزات شهید آیت الله سعیدی است. مقصود رنجبر مؤلف کتاب با قراردادن مبنای تحلیل خویش بر فلسفه «هر کس فرزند زمان خویش است»، به تقسیم بندی دوره های سیاسی حکومت محمد رضا پهلوی پرداخته و با مبنا قرار دادن دهه چهل به عنوان دهه «اقتدار کامل و دیکتاتوری مزور» نقش آیت الله محمد رضا سعیدی در تداوم نهضت امام خمینی را با مد نظر قراردادن وضعیت نیروهای مخالف رژیم ، به بحث نشته است.

 

یک عاشقانه ی آرام/ نوشته نادر ابراهیمی/ ارائه توسط مریم حسینی (دانش آموز و عضو کتابخانه ریز)

یک عاشقانه ی آرام در مورد گیله مردی مبارز و سیاسی است که عاشق عسل دختر آذری زیبا و سیاسی مسلکی می شود. کل کتاب روند و مراحل و برنامه ریزی های زندگی مبتنی بر عشق این دوست. با زبانی شاعرانه بیان عشقی شاعرانه و زیبا. عاشقانی که سعی می کنند در لحظه لحظه با هم بودن عاشق هم باشند و نگذارند عشقشان به رخوت و عادت کشیده شود. عاشقانی که با زمان مبارزه می کنند. شاهکار نویسنده در این اثر را شاید بتوان در بیان این واقعیت دید که برای شیرین کردن زندگی نیاز به معجره کردن نیست؛ تنها کافی است که زندگی را دوست داشته باشیم و آن را با چیزهایی بسیار ساده اما دوست داشتنی پر کنیم.

 

قرآن درمانی روحی و جسمی/ نوشته محسن آشتیانی و سید محسن موسوی آملی/ ارائه توسط فائزه دانشور (کارشناس کتابداری و مسئول کتابخانه عمومی انارستان)

مجموعه روایت ‏ها و مطالب دینی در بیان آثار شفابخش و خواص سوره ‏ها و آیات قرآن کریم است. در بخش اول کلیاتی درباره سفارش ‏های پزشکی قرآن، فواید طبی قرائت قرآن، روش ‏های شفاجویی از قرآن و داستان‏ها و نکته ‏هایی درباره مشکل گشایی به وسیله قرآن بیان شده است. سپس به ترتیب سوره ‏های قرآن کریم از سوره حمد و بقره تا سوره فلق و ناس، مجموعه ای از فضیلت ها و آثار درمانی و شفابخشی این سوره ها ذکر گردیده است.

 

درمان دیابت برای همیشه/ نوشته کوشیار کریمی طاری/ ارائه توسط فرشته هنر دوست (عضو کتابخانه انارستان)

در این کتاب، اطلاعات عمومی بیماری دیابت، پیش‌گیری و نحوه درمان آن با این موضوعات تشریح می ‌شود: دیابت چیست؟، داروهای پایین آورنده قند خون، چه غذاهایی بخوریم، چه غذاهایی نخوریم، ورزش‌های مناسب، تنظیم قند خون، عوارض دیررس دیابت، حاملگی و دیابت و جدول کالری ‌ها. بخشی از کتاب به معرفی مواد خوراکی و تعیین وزن، مقدار کالری، درصد پروتئین، چربی و کربوهیدرات ‌ها اختصاص دارد. این کتاب در حوزه سلامت عمومی جامعه می تواند مخاطبان زیادی به ویژه از اقشار بالای 25 سال داشته باشد.

 

شن های سرخ تکریت/ نوشته عبدالامیر افشین پور/ ارائه توسط کلثوم خمیسی (کارشناس تاریخ و مسئول کتابخانه عمومی بهارستان)

خاطرات عبدالامیر افشین‌پور، یکی از آزادگان دوران دفاع مقدس است؛ نویسنده وقتی از اسارت ده ساله از اردوگاه های عراق به خانه بزرگش ایران باز می ‌گردد، قلم برمی ‌دارد و می ‌نویسد که بر او و دیگر همبندانش چه گذشته است. او برای نوشتن خاطراتش که از روزهای اول جنگ در خرمشهر آغاز می ‌شود و ده سال بعد در مرز خسروی پایان می گیرد، زحمت زیادی کشیده است، این را می ‌توان از نکات و جزئیاتی که در متن آمده فهمید. این کتاب در سه فصل با عناوین «اردوگاه رمادیه»، «اردوگاه موصل» و «اردوگاه تکریت» تدوین شده است.

 

قصه های خوب برای بچه های خوب/ نوشته مهدی آذریزدی/ ارائه توسط زهرا یوسفی (دانش آموز و عضو فعال کتابخانه ریز)

ادبیات پارسی از گنجینه های ادبیات جهان است چه در نظم و چه در نثر، و از غنی ترین منابع ادبی ما همین میراث ادبی شعرای ارجمندمان است. متاسفانه به دلایلی از جمله فاصله ی زبانی، سخت بودن لغات، استفاده ی زیاد از لغات و روایات عربی، زبان شعری دشوار و ... ارتباط نسل جدید و نسل کتابخوان ما با این سرچشمه های زلال اخلاق و معنویت قطع شده و داستان های آن ها از یادها رفته است. شادروان مهدی آذر یزدی از کسانی بود که می خواست این فاصله ی زبانی را میان متون کلاسیک و نسل جدید از میان بردارد، و به راستی در این کار فردی موفق بود. مجموعه «قصه های خوب برای بچه های خوب» شامل هشت جلد: «قصه های کلیله و دمنه»، «قصه های مرزبان نامه»، «قصه های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه های مثنوی مولوی»، «قصه های قرآن»، «قصه های شیخ عطار»، «قصه های گلستان و ملستان» و «قصه های چهارده معصوم (ع)» است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: