کد خبر: 48539
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 23 فروردين 1403 - 11:15

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۴ برندگان خود را شناخت

منبع : لیزنا
هاینز یانیش از کشور اتریش در بخش نویسندگی و سیدنی اسمیت از کانادا در بخش تصویرگری، موفق به کسب جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۴ شدند.
جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۴ برندگان خود را شناخت

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY در سال ۲۰۲۴ هاینز یانیش از کشور اتریش در بخش نویسندگی و سیدنی اسمیت از کانادا در بخش تصویرگری موفق به کسب این جایزه شدند. برگزیدگان از میان لیست ۱۲ نفری شامل ۶ نویسنده و ۶ تصویرگر انتخاب شدند.

بارت موئیرت از بلژیک، هاینز یانیش از اتریش، مارینا کولاسانتی از برزیل، ادوارد ون د وندل از هلند، لی گئوم-یی ا از کره جنوبی و تیمو پارولا از فنلاند نامزدهای بخش نویسندگی و چای گائو از چین، ایوانا خمیلوفسکا از لهستان، پالوما والدیویا از شیلی، سیدنی اسمیت از کانادا، نلسون کروز از برزیل و النا اودریوزولا از اسپانیا نامزدهای بخش تصویرگری بودند.

اعضای هیات داوران جایزه هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۲۴ به ریاست لیز پیج، از صبین فوکس از اتریش، دیانا لورا کواچ از آرژانتین، برندا دیلز از ایالات متحده، شیرین کریدیه از لبنان، بتینا کومرلینگ-مایبائر از آلمان، یانا پسونن از فنلاند، تان فنگشیا از چین، پاول اوچاکار از اسلوونی، مورگان واستا از فرانسه و اولین آریزپه از مکزیک/انگلیس متشکل شده بود. کارولینا بالستر به نمایندگی از دفتر بین‌المللی بر داوری نظارت داشت.

شورای کتاب کودک یکی از نخستین اعضای دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان یا International Board on Books for Young People است که با نام اختصاری IBBY شناخته می‌شود. به گزارش شورای کتاب کودک، از ایران جمشید خانیان برای بار دوم به عنوان نویسنده و علیرضا گلدوزیان در بخش تصویر از سوی شورای کتاب کودک در این رقابت حضور داشتند.

اینز یانیش در سال ۱۹۶۰ در بورگنلند نه چندان دور از مرز مجارستان به دنیا آمد و اکنون در وین زندگی می‌کند. به گفته هیات داوران، یانیش استادِ داستان کوتاه است و فضا را برای تخیل خوانندگان باز می‌گذارد. اگرچه بسیاری از آثار او طنز هستند، اما او عنصری فلسفی در نوشتن خود دارد که اغلب کتاب‌هایش را عمیق می‌کند. متن‌های ساده او معنی‌دار هستند. نوشته های او جهانی است و کودکان و نوجوانان را در همه جا جذاب می‌کند. علاوه بر این، سهم او در ادبیات بسیار زیاد است، نه تنها از طریق نویسندگی‌اش، بلکه با مطالعه‌های فراوان، کارگاه‌های آموزشی در زمینه نویسندگی ادبی و خلاق برای کودکان و بزرگسالان، از جمله کارگاه‌های خلاقانه برای هنرمندان جوان معلول برگزار می‌کند. نوشته یانیش لایه‌های بسیار متفاوت دارد که آن را جهانی و همچنین نشاط‌بخش می‌کند.

سیدنی اسمیت در سال ۱۹۸۰ در روستای نوا اسکوشیا متولد شد و اکنون پس از چندین سال زندگی در تورنتو به همراه خانواده خود به این استان بازگشته است. هیات داوران خاطرنشان کردند که کار اسمیت مانند یک روایت بصری یا یک خاطره موسیقایی کوتاه است. گوش دادن نحوه برخورد او با داستان‌ها است. او از تکنیک‌های به ظاهر ساده برای گفتن داستان استفاده می‌کند و این نتیجه تمرین فراوان است. شخصیت‌های متواضع و معتبر او هم‌درد و مهربان هستند. او از رنگ برای معرفی طبیعت، بو و نمایش در هر کتاب استفاده می‌کند. او چیزهای اضافی را برای بیان احساسات از بین می‌برد.

جایزه هانس کریستین اندرسن (نوبل ادبیات کودکان) هر دو سال یک‌بار از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) به مجموعه‌ آثار یک نویسنده و یک تصویرگر، برای یک ‌عمر فعالیت حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک اهدا می‌شود.

معیارهای عمومی ارزیابی نامزدها شامل کیفیت زیباشناختی و ادبی، تازگی و نوآوری آثار، توانایی دیدن جهان از منظر کودکان و گستراندن کنجکاوی آن‌ها بود. تمام نامزدها بر اساس دستاوردی که تا به این تاریخ داشته‌اند و همچنین ادامه تاثیرگذاری آثار آن‌ها بر کودکان و جوانان ارزیابی شدند.