کد خبر: 25979
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آبان 1395 - 17:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

سیدعباس صالحی

کلید تحقق جامعه‌ای توسعه یافته در دستان کتاب به‌عنوان رسانه متفکر

منبع : لیزنا
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب به‌عنوان رسانه‌ای متفکر یاد کرد و گفت: کتاب شاخصی برای تقسیم بندی جوامع انسانی است.
کلید تحقق جامعه‌ای توسعه یافته در دستان کتاب به‌عنوان رسانه متفکر

 

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد خبری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره مروجان کتاب و کتاب‌خوانی با اشاره به اینکه جوامع انسانی بصورت گوناگون تقسیم بندی می‌شوند، بیان کرد: جوامع انسانی هرکدام از یک منظر تقسیم بندی می‌شوند، مدنی یا بدوی؛ پیشرو یا پیرو، دانش بنیان و خردمحور یا هیجانی و احساسی؛ پیشرفته یا عقب مانده و در حال توسعه، آزاد یا استبدادی و تقسیم بندی‌های دیگری که هرکدام از یک منظر هستند.

 

وی با بیان اینکه کتاب و کتاب‌خوانی شاخصی جدی تعریف می‌شود، ادامه داد: درواقع جامعه‌ای که بیشتر کتاب بخواند مدنی‌تر، آزاد، پیشرو، عقلانی و توسعه یافته است. اینکه چرا کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یک شاخصِ تعریف، محسوب می‌شوند دلایل و استدلال متعددی دارد.

صالحی کتاب را به‌عنوان یک رسانه متفکر مهم دانست و اظهار داشت: هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب طعم تفکر را ندارد و همانطور که انسان موجود متفکر است کتاب هم رسانه متفکر بیان می‌شود. بنابراین کتاب به‌عنوان یک رسانه متفکر جامعه‌ای توسعه یافته، آزاد و غیره را محقق می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌هایی که ما در جامعه داریم، رسانه‌های نوپیدا هستند اما کتاب قدیمیترین رسانه‌ای است که با آن می‌توان به اعماق بشر راه یافت، چرا که یک نویسنده سال‌های متمادی با درونی‌ترین لحظاتش زندگی، و آن را کتاب می‌کند بنابراین هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب بیانگر درون پرمعنا و پرلایه انسان نیست؛ همچنین کتاب به‌عنوان یک رسانه‌ی زایا، بیشترین زایایی را در اندیشه دارد یعنی حامل و مبلغ تفکر است.

وی بیان کرد: لذا تمام این ویژگی‌ها باعث شدند کتاب به یک شاخصی مهم و اساسی تبدیل شود تا جامعه‌ها را در دسته‌های مختلف تعریف کند.

 

صالحی با اشاره به اینکه باید کتاب‌خوانی را بیش از پیش جدی گرفت، گفت: کتاب‌خوانی مثل غذا خوردن یک رفتار غریزی یا ارثی نیست و درواقع رفتاری اکتسابی است، اگر این موضوع را باور داریم باید به این مهارت برسیم و همه در این بین از خانواده گرفته تا مدرسه و رسانه وظیفه دارند.

وی درباره ویژگی‌های افراد و گروه‌های مروج ادامه داد: داوطلبانه، عاشقانه، مبتکرانه، خلاقانه، نیازسنجانه بودن فعالیت‌ها و معطوف بودن به گروه‌های هدف از جمله ویژگی‌های این مجموعه است لذا از سال 1393 جرقه این بحث پدید آمد که افراد مروج کتاب و کتاب‌خوانی در محلفی کنار هم جمع و ایده‌های نو شناخته شوند.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های جشنواره در دوره‌های برگزاری اعلام کرد: از جمله مهمترین ویژگی‌ها می‌توان به نقش زنان در گروه‌های مروج کتاب‌خوانی (چرا که جریان جنسیت به نفع زنان در حال حرکت، و سهم آن‌ها از پویش بالا است)، و توجه ویژه جریان نهادهای خیریه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد.

به گفته وی، تحلیل محتوا، سهم خوب این دو مجموعه را در بحث ترویج کتاب و کتاب‌خوانی نشان می‌دهد، البته کار و فعالیت روی بحث کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و همچنین توجه به مناطق محروم و دوردست هم بسیار در ترویج کتاب‌خوانی موثر واقع شده است.

 

صالحی با اشاره به اتفاقات جدید در این جشنواره عنوان کرد: علاوه بر رشد شرکت کنندگان و جدی‌تر گرفته شدن پویش در شهرستان‌ها، جشنواره امسال با اتفاق ساختاری روبه رو بود، بدین معنا که وقتی دوره اول این جشنوار برگزار شد از طریق همکاری با معاونت فرهنگی و تشکل‌های آن بود اما در این دوره جشنواره به بخش‌ غیردولتی و انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، واگذار شد.

وی اظهار داشت: جدی‌تر شدن مراکز خدماتی صنفی و صنعتی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی مثل کارخانه‌ها و شرکت‌های خدماتی، نشان از احساس مسئولیت آن‌ها در کتاب‌خوان‌تر کردن جامعه دارد و این‌ها ترسیم چشم اندازهای جدید هستند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:  توجه بخش بین‌الملل در این جشنواره نکته مهمی است که بر همگان آشکار می‌کند ایران و ایرانی محدود در این جغرافیا نیستند و افراد خارج از کشور هم می‌توانند در ترویج کتاب‌های فارسی زبان نقش داشته باشند.


صالحی گفت: رشد پویش اجتماعی در برخی از شهرهایی که لزوما از بین کلان شهرها هم نیستند بسیار خوب است و درواقع این مسئله نشان می‌دهد که در بحث پویش اجتماعی کتاب‌خوانی، بیش از پویش اجتماعی محیط زیست فعال بودیم و این امر به منصه ظهور رسیده است.

 

 

آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره مروجان کتاب و کتاب‌خوانی صبح امروز 26 آبان 1395 در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و از مروجان برگزیده کتاب و کتاب‌خوانی تقدیر به عمل آمد.

کتابدار
|
Iran
|
1395/08/26 - 18:10
0
0
بنده به عنوان یکی از شرکت کننده گان در این پویش، به انتخاب برگزیدگان اعتراضات اساسی دارم زیرا معتقدم در انتخاب برگزیده گان اهداف اولیه این پویش قراموش شده است
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: